Comisia Europeană a anunțat miercuri, 27 martie, trei inițiative de cooperare între statele membre în domeniul învățământului superior. Scopul final este crearea unei diplome unice pentru studenții UE, recunoscută instant în toate cele 27 de țări membre.
Comisia Europeană vrea o diplomă unică
Cele trei propuneri respectă autonomia universităților și libertatea academică. Cu toate astea, Comisia Europeană dorește ca diploma unică europeană să devină o opțiune voluntară pentru toate instituțiile de învățământ superior. Aceast act ar putea înlocui diplomele de licență, de masterat și de doctorat.
Primul pas al planului este adăugarea unei „etichete” europene pe diplomele instituțiilor care respectă anumite criterii. Apoi, diploma ar putea fi emisă fie într-un sistem de cooperare al universităților din țări membre UE, fie prin înființarea unei noi entități legale europene, se arată în propunerea publicată pe site-ul Comisiei Europene.
Noi proiecte se vor lansa în 2025
În 2025, CE plănuiește lansarea unor noi proiecte prin care să ofere beneficii financiare statelor membre UE care vor să susțină diploma europeană, alături de acreditare și sprijin din partea unor agenții care să asigure calitatea învățământului.Planul pentru diploma europeană se bazează pe o fundație creată de Erasmus+, care a derulat programe pilot cu un concept similar în peste 140 universități din UE.
Ce este Erasmus
Erasmus+ este programul Uniunii Europene în domeniile educației, formării profesionale, tineretului și sportului. Aceste domenii pot avea o contribuție majoră la abordarea schimbărilor socio-economice, principalele provocări cu care Europa se va confrunta până la sfârșitul deceniului, dar și la punerea în aplicare a agendei de politici europene pentru creștere economică, locuri de muncă, echitate și incluziune socială.
În 2007 a fost introdusă posibilitatea ca un student să poată să efectueze un stagiu de practică într-o altă țară. „Principalul beneficiu nu constă în partea efectiv profesională a studiilor în altă universitate sau a practicii într-o altă țară, ci în dezvoltarea acelor competențe transversale: autonomia – vor deveni niște adulți mai responsabili și își vor completa și partea de studii, dezvoltarea spritului de lucru în echipă și în echipă multiculturală, căci în universitățile unde se duc nu sunt numai studenți români laolaltă cu studenții din țara de origine – grupele sunt alcătuite din studenți din cel puțin alte 2-3 țări”, explică directorul Erasmus+.