Pe drumurile înmuiate de ploaie ale Toscanei, cu prilejul lansării internaţionale a modelului Mazda2, am putut constata că mai mic nu e neapărat mai rău. Dimpotrivă.
Ai observat cum ma- şinile care se vindeau pentru ca erau mici au devenit, în ultimii ani, tot mai mari? Ai remarcat că producătorii mizează tocmai pe această tendinţă atunci când îşi promovează noile creaţii? Pe vremuri, o maşină mică era soluţia firească pentru traficul aglomerat din marile oraşe. Acum, aceeaşi maşină, între timp mult mai mare, trebuie să fie comodă, sigură şi încăpătoare ca o limuzină dacă se poate, dar nu numai pentru tine, ci şi pentru familia ta, pentru un număr considerabil de prieteni şi, evident, pentru orice transport domestic. Cu 100 de kilograme mai uşoară Există şi excepţii. Cum ar fi Mazda2. Noua generaţie, recent lansată, este nu doar de o mie de ori mai arătoasă ca precedenta, dar şi cu aproximativ 100 de kilograme mai uşoară. Fără a fi decât puţin mai scurtă şi mai scundă decât cutiuţa umblătoare pe care o înlocuieşte, maşina îşi datorează supleţea în primul rând atenţiei pe care constructorul a acordat-o procesului de fabricaţie. Singurul material mai special folosit a fost un aliaj superior de oţel.
Reducerea greutăţii a fost obţinută prin alegerea unor soluţii constructive inteligente şi tăierea tuturor elementelor care nu erau cu adevarat necesare. Să nu te gândeşti acum că în urma „dietei“ a rezultat un autoturism rezistent şi interesant ca o cutie de conservă. Nici vorbă. Mazda dă ca sigur faptul că „2“-ul va obţine cinci stele la testul de siguranţă a pasagerilor Euro NCAP. Pe de altă parte, aerul condiţionat, radio-CDul, comenzile electrice ale geamurilor şi oglinzilor, volanul multifuncţ ional - în funcţie de versiune , spaţiul interior suficient şi portbagajul decent, toate sunt la locul lor. Deşi a venit cu o platformă nouă, Mazda a preluat motoarele şi transmisia de la vechea generaţie, îmbunătăţindu-le. La debut, vor fi disponibile doar propulsoare pe benzină, urmând ca oferta să fie completată în cursul anului viitor cu un diesel. Pe o ploaie care a înmuiat drumurile din Toscana, locul ales pentru lansarea internaţională a modelului Mazda2, am condus atât versiunea cea mai puternică, 1.5 - 103 CP, cât şi pe cea mai slabă - 1.3 - 75 CP -, ambele echipate cu o cutie manuală cu cinci trepte. La volan am apreciat poziţia joasă a scaunului şi maneta schimbătorului de viteze, plasată la îndemână, în partea inferioară a consolei centrale. Din păcate, coloana de direcţ ie se poate regla numai pe verticală. Vizibilitatea se situează la cote peste medie, cu o menţiune specială pentru oglinzile exterioare uriaşe, integrate însă admirabil în designul general. Încredere transmisă şoferului Fără a fi excesiv de rapidă, Mazda2 1.5 a fost o revelaţie prin comportamentul matur şi încrederea pe care o transmite şoferului. Direcţia este probabil cea mai reuşită din această clasă (exclusiv modelele cu pretenţii sportive), iar şasiul, excelent echilibrat. Maşina te invită să o conduci alert. Pe viraje urmează trasa aleasă, iar ESPul, standard pe această versiune, intervine discret atunci când simte că spatele pierde aderenţa. Ţinuta de drum pe autostradă este comparabilă cu a unei maşini reuşite de clasă superioară. Versiunea mai puţin puternică a motorului de 1.3 litri beneficiază din plin de „dieta“ la care a fost supusă noua Mazda2.
Cei 75 de caiputere sunt în acest caz suficienţi pentru un comportament mulţumitor în traficul aglomerat. Doar atunci când trebuie să urce o pantă mai serioasă, propulsorul îşi arată limitele. Pe autostradă, o viteză de croazieră de 130 km/h nu ridică nicio problemă. Mazda2 este o maşină reuşită, făcută cu cap, care poluează mai puţin, deoarece, uşurică fiind, consumă mai puţin.