Furnizorii de electricitate vor fi obligați să plătească despăgubiri dacă nu vor respecta anumite standarde în relația cu clienții.
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a inițiat un proiect de ordin care stabilește felul în care trebuie să se desfășoare relația dintre furnizorii de electricitate și clienții lor. Proiectul a fost lansat în dezbatere publică, iar pentru a fi aplicat va trebui aprobat de Autoritate și, mai apoi, publicat în Monitorul Oficial.
Actul de reglementare modifică Regulamentul de furnizare a energiei electrice clienților finali și stabilește o serie de abateri pentru care acești furnizori vor trebui să plătească despăgubiri către clienți. Valoarea acestora este stabilită, ca procent, în funcție de salariul minim pe economie.
Trebuie spus că și în prezent sunt prevăzute despăgubiri pentru situațiile prevăzute în proiectul de ordin, însă au fost stabilite în sumă fixă, iar nu ca procent din salariul minim brut. Astfel, conform noului ordin, în anumite situații, se poate ajunge la o compensație mult mai mare pentru furnizori decât cea pe care o plătesc în prezent.
Situații de despăgubire
Între altele, un consumator va fi despăgubit în cazul în care nu va putea încheia contractul de furnizare pentru energia electrică în termen de trei zile de la data în care viitorul furnizor a primit toate documentele necesare acordului. Pentru depășirea acestui termen, proiectul de ordin prevede o despăgubire de 4% din valoarea salariului minim brut, care se aplică pentru fiecare zi de întârziere. De exemplu, dacă ne raportăm la actualul salariu minim – 2.230 de lei – despăgubirea va ajunge la 89,2 lei pe zi
Consumatorul va primi despăgubiri, tot în cuantum de 4% din valoarea salariului minim pe economie, dacă nu primește răspuns în 30 de zile la o plângere referitoare la activitatea de furnizare. La fel, despăgubirea va fi calculate pentru fiecare zi de întârziere. În situația în care plângerea vizează o situație urgentă, cum ar fi deconectarea pentru neplată, timpul de răspuns va fi de 5 zile.
De asemenea, dacă un client este nevoit să petreacă pe telefon, în call center, mai mult de două minute, așteptând să fie preluat de un operator, atunci despăgubirea va fi de 0,02% din salariul minim, pentru fiecare minut de întârziere. Adică puțin sub 50 bani, pe minut.
Cum pot fi obținute despăgubirile
Potrivit noului act de reglementare, fiecare furnizor de electricitate va fi obligat să prezinte pe pagina de internet pașii pe care un client trebuie să-i urmeze atunci când va solicita despăgubiri. Astfel, cei care consideră că au fost prejudiciați și doresc să primească despăgubiri vor putea să urmeze procedura stabilită pe internet.
Dacă furnizorul refuză să acorde despăgubirile la care clientul final consideră că are dreptul, atunci acesta din urmă se poate adresa ANRE. Solicitările trebuie făcute în termen de 36 de luni de la momentul săvârșirii abaterii pentru care se solicită despăgubirea.
Facturi mai mari pentru milioane de români
Aproximativ 3 milioane de abonați ai Electrica Furnizare vor plăti facturi mai mari cu aproximativ 18 – 21%, de anul viitor. Conform legii, după 1 ianuarie 2021, piața de energie electrică se liberalizează, iar cei care nu și-au ales un furnizor sau un tip de abonament de pe piața concurențială vor plăti energia electrică tot către furnizorul actual (FUI), dar în baza unui nou tarif, de Serviciu Universal, care urmează să fie anunțat.
Electrica Furnizare este compania care are cel mai mare număr de clienți alimentați în regim reglementat și care, prin urmare, vor fi vizați de noile reguli, începând cu anul viitor. Compania are, la nivel national, circa 3,3 milioane de clienți casnici, iar majoritatea au rămas în piața reglementată, astfel că vor plăti facturi mai mari.