Despăgubiri record pentru un angajat de la CFR. Semnalul feroviar avea becurile arse și a provocat un grav accident feroviar

Despăgubiri record pentru un angajat de la CFR. Semnalul feroviar avea becurile arse și a provocat un grav accident feroviar

Judecătorii de la Curtea de Apel Cluj au decis că CFR SA și o altă companie din cadrul Ministerului Transporturilor, Electrificare SA, să achite daune morale semnificative unui angajat.

Magistrații de la Tribunalul Bistrița și cei de la Curtea de Apel Cluj au decis ca Ionel Tănase, să primească de la CFR SA și Electrificare CFR, suma de 120.000 de euro, drept despăgubiri morale. Cele două companii se află în subordinea Ministerului Transporturilor.

Tănase a fost implicat într-un accident feroviar în timp ce făcea parte dintr-o echipă de muncitori care a fost trimisă să repare un defect la o linie de cale ferată, de pe magistrata feroviară 400.

Ionel Tănase este angajatul Regionalei CFR Cluj, iar accidentul feroviar grav în care a fost implicat a avut loc în data de 16 octombrie 2013. Bărbatul făcea parte dintr-o echipă de 16 muncitori care se deplasa la defectul raportat prin sistemele CFR, și care era localizat între stațiile CF Monor Gledin și HM Râpa de Jos, județul Bistrița Năsăud.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pentru a se deplasa la locul cu pricina, muncitorii au folosit o drezină care nu avea dreptul de a circula pe calea ferată, și asta pentru că inspecția tehnică era expirată.

La un moment dat, în timp ce drezina rula cu viteză mare, aceasta a lovit din spate un tren de marfă. În aceste condiții, Ionel Tănase și un alt coleg de-al său au suferit răni grave fiind transportați cu un elicopter SMURD la spital.

Transportat în stare gravă la spital

Tănase a fost transportat la un spital din Târgu Mureș, medicii de la Urgență stabilind un diagnostic grav.

În sentințele judecătorești se arată că Tănase a suferit un traumatism cranio cerebral grav, plagă cranio-cerebrală fronto-bazală, fractură cominutivă de os frontal/sinus frontal cu înfundare, contuzie cerebrală frontal bilaterală, fractură complexă zigomatico-maxilo-sfenoidal, planșeu orbital și perete lateral și medial orbită stânga.

Bărbatul a fost operat de mai multe ori iar pentru a se vindeca a avut nevoie de 130 de zile de îngrijiri medicale.

Mecanicul de drezină nu știa nimic

Tribunalul Bistrița a judecat în prima instanță dosarul prin care Tănase a solicitat daune morale de la CFR SA și de la Electrificare CFR SA. De altfel, judecătorul a decis că cele două companii sunt vinovate pentru producerea acestui accident și a decis ca Tănase să primească suma de 120.000 de euro.

În sentință, lista neregulilor este una lungă și arată că infrastructura feroviară din România este în stare critică. De exemplu, nici banalele becuri de la semnalele feroviare nu sunt înlocuite dacă sunt arse.

„Tribunalul constată că, în procesul verbal de cercetare nr. 4370/24.04.2014, întocmit de ITM Bistrița-Năsăud s-a reținut că, în baza Raportului de investigare întocmit de Autoritatea feroviară română–OIFR, precum și din declarațiile date, cauza producerii evenimentului o constituie neoprirea drezinei pantograf DP 58 la semnalul BL6 de pe ruta Monor Gledin- Râpa de Jos, care fiind stins ordona oprirea”, se arată în sentință.

Vegetația împiedică vizibilitatea

Accidentul feroviar s-a produs și din cauza vegetației de pe traseu care nu era tăiată și care obtura vederea la semnalul feroviar.

„O altă cauză care a concurat la producerea evenimentului și reținută în procesul verbal a fost vegetația bogată de pe terasamentul căii ferate în zona semnalului BL6, care nu a putut fi văzut de mecanicul drezinei, iar obligația tăierii vegetației în vederea asigurării vizibilității normale pe linia ferată unde s-a produs accidentul revenea pârâtei ”C.F.R.” SA”, se mai arată în sentință. Semnalele feroviare erau defecte

Becurile de la semaforul feroviar erau arse

Și mai grav este faptul că semnalul feroviar era defect. Becurile de semnalizare pentru culoarea roșie erau arse și neînlocuite. În plus, cel de pe culoarea galbenă era spart. În aceste condiții semaforul feroviar era defect iar mecanicul de pe drezină trebuia să oprească. La fel și mecanicul trenului marfar.

„S-a mai reținut că potrivit raportului de investigare întocmit de Autoritatea feroviară română – OIFR instalațiile de semnalizare pe ruta Sărățel-Deda sunt în administrarea pârâtei ”C.F.R.” SA și că, în urma verificărilor efectuate imediat după producerea accidentului, au fost depistate o serie de nereguli la semnalul feroviar care era stins, becurile roșu și roșu rezervă erau arse iar becul galben era spart, iar în acest sens s-au încălcat prevederile art. 13 lit.l din Legea nr. 319/2006”, se mai arată în sentință.

Decizia este definitivă

Pentru toate aceste motive, și pentru rănile suferite exclusiv din vina angajatorilor, Tribunalul Bistrița a decis ca Ionel Tănasă să primească despăgubiri morale în sumă de 120.000 de euro.

„Admite în parte acțiunea civilă formulată de reclamantul Tănase Ionel Vasile în contradictoriu cu pârâtele şi, în consecinţă: Obligă pârâtele, în solidar, să plătească reclamantului suma de 120.000 euro echivalentul în lei la data plăţii cu titlu de daune morale. Respinge celelalte pretenţii formulate de reclamant ca neîntemeiate”, se arată în sentința Tribunalului Cluj.

Sentința a fost confirmată de Curtea de Apel Cluj la data de 25 ianuarie 2022. Decizia Curții de Apel Cluj este definitivă și trebuie aplicată în conformitate cu dispozițiile ei.

„Respinge ca nefondate apelurile principale declarate de pârâtele C.N.C.F.,,C.F.R.” SA- Sucursala R.C.F.Cluj şi S. E. C.F.R. SA Bucureşti şi apelul incident declarat de reclamantul reclamantul T.I.V., împotriva sentinţei civile nr. 44/13.02.2020 pronunţată de Tribunalul Bistriţa-Năsăud în dosarul nr. 2094/112/2016, pe care o păstrează. Obligă pârâtele C.N.C.F.,,C.F.R.” SA- Sucursala R.C.F.Cluj şi S. E. C.F.R. SA Bucureşti la plata în favoarea reclamantului a sumei de 650 lei cheltuieli de judecată parţiale în apel. Decizia este definitivă”, se arată în verdictul Curții de Apel Cluj.