Declarația unică 2024. Modificări propuse de ANAF

Declarația unică 2024. Modificări propuse de ANAFANAF. Sursa foto: Arhiva EVZ

ANAF a pregătit proiectul pentru Declarația unică ce va trebui depusă în anul 2024. Este vorba despre formularul 212 care este completat de cei care au activități independente, venituri din chirii, dividende, dobânzi, criptomonede, videochat, meditații și altele.

Declarația unică 2024 vine cu o serie de modificări propuse de ANAF pentru contribuabili. Un nou model de document, destinat persoanelor fizice a fost publicat în dezbatere publică. Declarația unică 2024 va fi utilizată pentru declararea veniturilor independente și a taxelor aferente acestora.

Declarația unică 2024 vine cu noutăți

Noua formă a declarației 212 va fi folosită pentru stabilirea taxelor pe veniturile realizate în 2023, dar și pentru estimarea taxelor pe veniturile din 2024. Documentul are la bază mai multe acte normative, respectiv, OG 16/2022, Legea 142/2022, Legea 296/2023, OUG 115/2023 și Legea 412/2023.

Declarația unică 2024 a fost propusă spre consultare publică, de ANAF, și urmează să fie publicată în Monitorul Oficial. Având în vedere termenul de depunere, de 25 mai, este de așteptat ca actul să fie oficializat în perioada următoare.

Taxele datorate de persoanele fizice pentru veniturile independente sunt impozitul pe venit (cotă: 10%) și, după caz, contribuțiile la sănătate (cotă: 10%) și pensii (cotă: 25%).

Noutăți propuse de ANAF

Inițiatorii proiectului de ordin al ANAF explică faptul că apariția legilor și ordonanțelor menționate mai sus are ca efect modificarea obligațiilor fiscale ale persoanelor fizice care obțin venituri independente. Noutăți propuse la veniturile realizate:

  • Modul de stabilire a bazei de calcul a impozitului pe venitul din cedarea folosinței bunurilor. În anul 2023, venitul brut reprezintă venit anual impozabil.
  • Modalitatea de stabilire a impozitului pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, începând cu anul 2023. La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacţiei prin aplicarea unei cote de impunere. Este vorba despre 1% sau 3%, în funcție de perioada de deținere a proprietăților imobiliare.
  • Modalitatea de stabilire a impozitului pe veniturile din câștigurile din transferul titlurilor de valoare și instrumente financiare derivate, precum și din transferul aurului de investiții, începând cu anul 2023. Veniturile sub forma câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi din operaţiuni cu instrumente financiare derivate, pentru transferuri/operaţiuni efectuate prin entităţile prevăzute la art. 96^1 alin. 1 din Codul fiscal, se impun prin reţinere la sursă, impozitul fiind final. Obligația depunerii pentru declarația unică 2024 se menține pentru persoanele fizice care au realizat câştiguri/pierderi din transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate care nu au fost efectuate prin entitățile prevăzute la art. 96^1 alin. 1 din Codul fiscal, precum şi din transferul aurului de investiţii.
declarația unică 2024 a fost modificată

Sursa Foto -Dreamstime

Declarația Unică 2024 alte noutăți

Modificarea prevederilor privind stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale și contribuția de sănătate, ca urmare a introducerii noilor plafoane, de șase, 12 sau 24 salarii minime brute pe ţară. De asemenea, a fost reglementată obligația depunerii pentru declarația unică 2024, de către contribuabilii prevăzuți la art. LXI alin. 2 și 3 din OUG 115/2023, respectiv:

  • persoanele fizice care în 2023 au realizat venituri din activităţi independente, drepturi de proprietate intelectuală, chirii, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură pentru care la determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale/contribuției de sănătate, după caz, la depunerea declaraţiei unice estimative au utilizat un alt nivel al salariului minim garantat în plată decât cel de 3.000 lei (HG 1.447/2022);
  • persoanele fizice care au realizat venituri din drepturi de proprietate intelectuală, în baza contractelor de activitate sportivă, arendă, asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III din Codul fiscal, pentru care impozitul se reţine la sursă de plătitorii de venituri, în situația în care, la verificarea încadrării venitului în plafoanele anuale, precum şi la determinarea bazei anuale de calcul a contribuţiei de asigurări sociale/contribuţiei de sănătate, după caz, plătitorul a utilizat un alt nivel al salariului minim brut pe ţară decât cel de 3.000 lei.

Noutăți privind veniturile estimate

În ceea ce privește veniturile estimate, declarația unică 2024 vine cu următoarele noutăți:

  • Modul de stabilire a bazei de impunere și a impozitului pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor, începând cu anul fiscal 2024. În cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, venitul net anual se stabilește prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut. Veniturile din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă se impun prin reținere la sursă, impozitul fiind final. Au fost abrogate dispozițiile potrivit cărora veniturile realizate din derularea unui număr mai mare de cinci contracte de închiriere sunt calificate ca venituri din activități independente. De asemenea, a fost eliminată opțiunea de determinare a venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
  • Începând cu anul fiscal 2024, potrivit Legii 412/2023, veniturile realizate de persoanele fizice ca urmare a desfășurării activității ca punct gastronomic local reprezintă venituri din activități independente. Venitul net anual se determină pe baza normelor, conform Codului fiscal.
  • Declarația unică 2024. Modificarea prevederilor privind stabilirea și declararea contribuției de sănătate datorate pentru venituri din activități independente din una sau mai multe surse. Contribuția se stabilește la o bază de calcul egală cu suma venitului estimat pentru anul fiscal de impunere sau norma anuală de venit. Aceasta nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egală cu 60 salarii minime brute pe ţară în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice (capitolul II).
ANAF

Șerban Pop, vicepreședintele ANAF, scapă de închisoare. Sursa foto: Arhiva EVZ

Modificările propuse de ANAF la declarație

Inițiatorii documentului propun o serie de modificări cu privire la declarația unică 2024. Astfel sunt vizate mai multe aspecte după cum urmează:

Capitolul I - date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate:

  • introducerea la secțiunea 2 (Date privind veniturile realizate din străinătate) subsecțiunea 1 (Date privind impozitul pe veniturile realizate din străinătate) a unor rubrici referitoare la perioada de deținere a proprietăților imobiliare (deţinute o perioadă de până la trei ani inclusiv sau deţinute o perioadă mai mare de trei ani);
  • eliminarea de la secțiunea 2 (Date privind veniturile realizate din străinătate) a subsecțiunii 3 (Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii), referitoare la stabilirea și declararea contribuției de sănătate datorate de persoanele fizice care obţin din străinătate venituri din pensii (în conformitate cu Decizia Curții Constituționale 650/2022);
  • introducerea la secțiunea 3 (Date privind contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorate) subsecțiunea 1 (Date privind contribuţia de asigurări sociale datorată) și subsecțiunea 2 (Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată) a unor câmpuri pentru stabilirea și declararea contribuțiilor de asigurări sociale, respectiv contribuțiilor de sănătate datorate de contribuabili, în funcție de încadrarea în plafonul minim anual, potrivit legii;
  • eliminarea secțiunii referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili pentru indemnizațiile prevăzute de OUG 111/2021, ca urmare a încetării aplicabilității dispozițiilor acesteia;
  • eliminarea secțiunii referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili, pentru indemnizațiile prevăzute de OUG 2/2022, ca urmare a încetării aplicabilității dispozițiilor acesteia;
  • modificarea secțiunii „Sumarul obligaţiilor privind impozitul pe venitul realizat şi contribuţiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”, care devine secțiunea 6, prin: eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG 2/2022, precum și eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG 111/2021; introducerea unor câmpuri privind contribuțiile sociale reținute la sursă de plătitorul de venit, potrivit legii, care reprezintă plată anticipată în contul contribuției anuale datorate de contribuabil; introducerea unor câmpuri privind diferențele de contribuții sociale stabilite în plus/minus, după caz, ca urmare a regularizării sumelor reprezentând plată anticipată cu contribuția anuală datorată;

Alte modificări propuse

La Capitolul II, date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate vor fi făcute alte modificări:

  • eliminarea de la secțiunea 1 (Date privind impozitul pe veniturile estimate din România), subsecțiunea 1 (Date privind impozitul pe veniturile estimate din România, impuse în sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli) lit. A (Date privind activitatea desfășurată.), pct. 1 (Categoria de venit) a indicatorilor „cedarea folosinței bunurilor (altele decât cele de la pct.1.3.2.)” și „cedarea folosinței bunurilor calificată în categoria venituri din activități independente”;
  • introducerea la secțiunea 2 (Date privind contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate estimate), subsecțiunea 2 (Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate estimată) a unor câmpuri disticte pentru stabilirea și declararea contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate datorate de contribuabilii care realizează venituri din activități independente, în funcție de venitul estimat pentru anul fiscal de impunere, potrivit legii;
  • actualizarea în mod corespunzător a instrucțiunilor de completare a declarației unice.

Ne puteți urmări și pe Google News