Anunțul zilei despre pensii! Decizia care vizează milioane de români. Ce sunt obligați să facă. S-a dat lege
- Simona Suciu
- 22 aprilie 2022, 11:05
Angajații care ies la pensie trebuie să depună obligatoriu la dosar un act suplimentar. Este vorba despre o adeverință de la angajator din care să reiasă clar datele de identificare ale companiei. Firma va fi notificată în termen de cinci zile despre decizia de pensionare de către Casa de Pensii. Noua lege a intrat în vigoare în 8 aprilie.
O nouă lege intrată în vigoare în data de 8 aprilie 2022, aduce modificări cu privire la dosarul de pensionare. Astfel, Casele de Pensii au obligația de a notifica angajatorii cu privire la decizia de pensionare a angajaților într-un termen de 5 zile.
Până la intrarea în vigoare a acest noi legi decizia de pensionare este comunicată doar persoanei care formula cererea de pensionare, fără a fi anunțat și angajatorul.
Modificarea era necesară
Au existat multe cazuri în care, angajații au venit în continuare la serviciu timp de câteva luni și au luat salariu. Concomitent ei au încasat și pensia.
„Această completare se impunea deoarece contractele individuale de muncă încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, iar comunicarea deciziei de pensie ori decizia de pensionare se făcea doar angajatului. Angajatorul putea fi în culpă cu privire la neemiterea deciziei de constatare a încetării de drept a contractului individual de muncă“, au motivat iniţiatorii legii.
Un act în plus la dosar
Odată cu noua lege, românii care vor să se pensioneze trebuie să depună un act suplimentar la dosar. Mai exact o adeverință de la angajator din care să reiasă clar datele firmei, pentru ca aceasta să poate fi notificată de Casa de Pensii.
„Legea nr.76/2022 pentru completarea art. 106 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice reglementează obligația caselor teritoriale de pensii de a comunica angajatorului – în 5 zile de la emiterea unei decizii de pensionare – o informare care va cuprinde numele şi prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare, precum şi data emiterii acesteia.
Pentru a putea comunica angajatorului informaţiile cu privire la emiterea deciziei de pensionare, persoana care solicită înscrierea la pensie trebuie să prezinte, pe lângă documentele prevăzute de legislaţia cadru în domeniul pensiilor, o adeverinţă eliberată de angajatorul la care îşi desfăşoară activitatea la data solicitării înscrierii la pensie, din care să rezulte datele de identificare ale angajatorului, (adresa, e-mail, fax, nr. telefon).
Facem precizarea că, în cazul persoanelor care desfăşoară concomitent activitate la mai mulţi angajatori, la dosarul de pensie se vor depune adeverinţe eliberate de fiecare angajator în parte”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Casa Națională de Pensii.