Primarul Constanței, Decebal Făgădău, a alocat peste 2 milioane de euro din bugetul local pentru achiziția a 18 microbuze.

Prețul microbuzelor este de aproximativ 100 000 de euro, în timp ce un astfel de microbuz, cu aceleași dotări, este de maxim 50 000 de euro la prima mână.

CT BUS SA este societatea care a luat locul falimentarei RATC, prin majorarea capitalului social.

Noua societate lucrează la niște costuri cel puțin duble față de piață.

Transportul public de persoane a fost dat de Primăria Constanța societății CT Bus SA fără licitație în regim de urgență.

Conducerea CT BUS SA este formată din oameni apropiați primarului Făgădău.

Aceeași Regie cu altă pălărie

Pe 31 octombrie 2018, la propunerea primarului Decebal Făgădău, Regia Autonomă de Transport în Comun Constanța (RATC ) a fost reorganizată și transformată în societate pe acțiuni și redenumită – CT BUS SA. Noua societatea a preluat personalul și patrimoniul fostei regii.

Reorganizarea s-a făcut în baza contractului de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, din decembrie 2016, iar municipiul Constanța este acționar unic la Ct Bus SA. Primarul Constanței Decebal Făgădău a inițiat o Hotărâre de Consiliu Local în ședința din 14 octombrie 2020 pentru delegarea serviciului public de Transport local de persoane către societatea CT Bus SA. După ce hotărârea a trecut prin onsiliul local, Contractul a fost încheiat în regim de urgență fără niciun fel de licitație.

La momentul respectiv, Făgădău spunea că RATC este istorie, iar CT BUS este o companie modernă, suplă și transparentă. Consiliul de Administrație este compus din: Niță Nicolae Bogdan ( director general), Ungureanu Gheorghe, Fuior Cristian Dumitru și Cristina Aldea, în calitate de reprezentant al CLM în Consiliul de administrarea al societății CT BUS SA. Să-i luăm pe rând.

Cristina Aldea este director executiv SPIT Constanța, Niță Nicolae Bogdan a fost în echipa lui Făgădău la alegerile din 2016 chiar pe lista de consilieri locali și este soțul Mihaelei Niță, director executiv în cadrul Direcției Achiziții și Investiții din Primăria Constanța, Cristian Fuior este chiar consilierul personal al primarului Făgădău, iar Ungureanu Gheorghe este directorul Casei de Cultură a Sindicatelor Constanța.

Schema financiară a City Bus

Contractul a fost atribuit pentru o perioadă de 2 ani și are o valoare totală de 212 milioane lei, fără TVA, 106 milioane lei pe an. Ca urmare a contractului flota de autobuze a RATC a ajuns la CT BUS SA. Este vorba de 104 autobuze ISUZU (EURO 6 ) aflate într-un contract de leasing, 14 marca MAZ 103 – 006, 50 de MAZ 107-468, trei autovehicule MAZ 203-076 și 10 bucați Volvo Ayats. De asemenea, sunt preluate fără plata vreunei redevențe terenurile, clădirile și platformele, chioșcurile și tot ce mai avea pe inventar fosta regie.

La Constanța, costurile de operare ale serviciului de transport public călători sunt mult peste nivelul prețurilor serviciilor similare din țară. Chiar în Studiul de oportunitate se arată că la Iași cheltuielile pentru transport cu autobuze sub 3 ani vechime este de 6,79 lei / km, iar cu microbuze de 11 ani este de 3,79. La Craiova costul este de 8,61, iar în noul contract cu CT BUS prețul este de 10,51lei / km în primul an și 10,82 lei/km pentru cel de-al doilea.

Fără să aibă competitori, CT BUS și-a impus costurile sale. În mod normal companiile de transport private practică prețuri care au valoarea costului pentru un kilometru 1 Euro + TVA. La Ct bus numai cheltuielile “cu redevența” pentru 193 de autobuze din care 104 autobuze noi apasă greu la calcului costului pe kilometru. Conform contractului acesta este de 10.82 lei/km, adică doi euro/km.

La stabilirea prețului, CT BUS SA a avut în vedere amortizarea unor investiții pe care compania își propune să le realizeze pe durata contractului dar care nu sunt specificate în contract. Tot în noul contract în ceea ce privește evoluția veniturilor s-a pornit doar de la niște ipoteze fără vreun fundament.

Se arată că veniturile din vânzări de titluri de călătorie vor înregistra creșteri semnificative de aproximativ 45% fără tva ca urmare a creșterii tarifului pentru „Biletul toată ziua city Tour” de la 5 la 10 lei. De asemenea se mai spune că veniturile din „reclamă și publicitate” vor crește cu 10%, fără vreo explicație!!!

Tot pe aceleași supoziții vor crește cu 5% și veniturile din închirierea auobuzelor. Motivul tot ca urmare a creșterii tarifelor!!! În concluzie titularul contractului trage concluzia că marja de profit la CT Bus este de 4,28% pe toată durata contractului. Atunci când e vorba de bugetul local calculele sunt o bagatelă.

Primăria Constanța cumpără microbuze la preț dublu

În decembrie 2019, Decebal Făgădău a propus majorarea capitalului social al CT BUS SA cu 10.000 mii, pentru achiziționarea de microbuze noi. Pe 19 iunie, s-a semnat contractul de achiziție. După două luni, compania C& I Eurotrans XXI a livrat primul minibus. Cu două zile înainte de startul campaniei electorale primarul Decebal Făgădău a prezentat primul minibus în uralele angajaților. Achiziția a fost prezentată că o mare realizării a mandatului său, însă Făgădău a omis prețul cu care a cumpărat.

Prototipul ales de Făgădău și de băieții deștepți de la CT BUS a costat circa 100.000 euro pe bucată (466.300 lei fără TVA), în condițiile în care la o simplă căutare pe internet, prețul unui minibus de același tip pe piața auto este de aproximativ 50.000 Euro.

Pentru cele 18 bucăți, Primăria Constanța, prin compania CT BUS, a achitat 8.393.400 lei, fără TVA, adică 2 milioane de euro. După 4 ani, sau 240 mii de km, vor urma alte plăți, întrucât costurile de mentenanță nu mai sunt incluse. Durata de utilizare a fost stabilită la zece ani.

De ce a dat CT BUS dublu pe un microbuz companiei C&I este o întrebare care ar putea avea un singur răspuns. Comisionul…..

https://www.ctbus.ro/comunicate/Achizi%c8%9biiPublice/