Sondaj greșit, după sondaj greșit. Sondajele din SUA au dat greș încă o dată. Pentru a treia oară la rând. A fost cu intenție, sau pur și simplu numai reușesc să perceapă corect realitatea din bazinele de alegători. Un articol din “The Times” încearcă să lămurească acest subiect.
În ajunul zilei alegerilor, sondajele din SUA preziceau cea mai strânsă cursă din timpurile moderne. În schimb, a fost o înfrângere, o surpriză pentru cei care au realizat sondajele. În condițiile în care Donald Trump era pe punctul de a o învinge pe Kamala Harris în toate cele șapte state în care a avut loc scrutinul, cei care au realizat diverse sondaje - în ciuda faptului că au cheltuit aproximativ jumătate de miliard de dolari pentru sondarea națiunii - au subestimat sprijinul președintelui ales pentru al treilea scrutin la rând.
După ce au ratat estimarea sprijinului pentru Trump în rândul alegătorilor albi din clasa muncitoare în 2016 și, din nou, în 2020, de data aceasta sondajele nu au reușit să detecteze amploarea schimbării în rândul alegătorilor latino-americani.
Toată lumea se aștepta ca Trump să câștige voturi în rândul bărbaților de culoare și latino, extinzându-se în blocurile democrate tradiționale. Însă previziunile nu au observat schimbarea de 25 de puncte în rândul latino-americanilor în sondajele efectuate la ieșirea de la urne, comparativ cu performanța sa din 2020. „Noi credem că problema este că suntem prea democrați. Am fost prea democrați în 2020 și în 2016, iar acest lucru pare să fie consecvent”, a declarat Douglas Rivers, cercetător șef la YouGov.
Sondaj greșit din cauza refuzului de răspuns
Într-o epocă în care alegătorii sunt tot mai puțin interesați de știrile politice și ignoră telefoanele primite de la persoane pe care nu le cunosc, realizatorii de sondaje au fost de acord, înainte de ziua alegerilor, că va fi mai greu ca niciodată să realizeze corect o secțiune transversală a electoratului american.
Aceștia au încercat însă să corecteze ponderea sondajelor lor după 2020, când previziunile au fost cele mai puțin exacte din ultimii 40 de ani. Atunci au existat temeri cu privire la o corecție excesivă, cu sugestii că sondajele supraestimează sprijinul lui Trump. În schimb, s-a întâmplat contrariul. Mixul de alegători din panelurile online și sondajele telefonice a fost din nou greșit.
„Este evident că nu au funcționat și trebuie să spun că nu am avut încredere că vor funcționa”, a spus Rivers despre încercările de a pondera sondajele pentru a surprinde mai bine baza de susținere a lui Trump.
Trump a obținut rezultate cu aproximativ două puncte procentuale mai mari în acele swing-states decât previziunile sondajelor, în marja de eroare. Cu toate acestea, au existat mai puține erori decât celebrul sondaj ABC News-Washington Post publicat înainte de alegerile din 2020, care i-a acordat lui Biden un avans de 17 puncte în Wisconsin. În cele din urmă, el a câștigat statul cu 0,6 puncte.
„În ceea ce privește modul în care s-au aliniat statele, sondajele au fost mult mai bune... Am greșit sistematic cu câteva puncte”, a declarat Rivers.
Chiar și cei puternici au fost umiliți de amploarea victoriei lui Trump
Realizatoare de sondaje Ann Selzer a arătat că Harris avea un avans de patru puncte în Iowa la sfârșitul săptămânii trecute, stârnind un entuziasm febril în rândul democraților. În cele din urmă, Trump a triumfat în Iowa cu 13 puncte, cu 55,8 % din voturi, mai mult decât în 2016 și 2020.
Unul dintre puținii institutori de sondaje care a ieșit învingător din ziua scrutinului a fost JL Partners (JLP), cu sediul la Londra, care a dat o predicție mai optimistă în favoarea lui Trump decât mulți, estimând că acesta va obține 287 de voturi în colegiul electoral.
Compania britanică a desfășurat o serie de strategii inovatoare pentru a ajunge la alegătorii care erau reticenți să se alăture sondajelor telefonice și panelurilor online, lansând chiar și jocuri în aplicație care ofereau credite gratuite pentru a convinge alegătorii să răspundă la un scurt sondaj. „Nu-i mai poți sonda pe americani folosind o singură metodă”, a declarat James Johnson, cofondator al JLP. „Multe dintre aceste institute de sondare încă folosesc sondaje cu o singură metodă, fie prin telefon, fie doar online.”
Cum poți ajunge la gulerele albastre
Sondajele consacrate au continuat să rateze sprijinul lui Trump în rândul alegătorilor cu probabilitate scăzută, din clasa muncitoare, crede Johnson, „pentru că sunt ocupați”. „Aceștia sunt muncitori cu guler albastru. Ei nu stau să răspundă la sondaje”, a spus el. „De aceea ne-am gândit că timpul acordat jocurilor sau atunci când își fac cumpărăturile online a fost o modalitate bună de a ajunge la ei. Aceștia sunt oameni cu vieți ocupate, agitate, care se străduiesc să ajungă la sfârșitul lunii.”
Sondajele telefonice, cum ar fi sondajul Selzer, tind să se orienteze către femeile mai în vârstă, liberale, care ar fi „dispuse să poarte discuții lungi cu tine la telefon”, a spus Johnson.
Dar sondajele online încă tind să rateze baza lui Trump: „Oamenii care stau în fața calculatorului și completează sondaje sunt mai probabil tineri, mai probabil foarte implicați, mai probabil lucrează de acasă”, a spus Johnson. Ce au în comun toate aceste grupuri? Este mai probabil să fie democrați, conchide The Times.