Academicianul Solomon Marcus vorbește despre elevii sufocați de manualele supraîncărcate.
L-am contactat pe domnul academician Solomon Marcus în contexul discuțiilor privind orele de limba latină. Rămâne sau nu latina la gimnaziu? Academicianul face parte din Grupul de lucru constituit pe lângă Ministerul Educației și Cercetării Științifice, care studiază starea școlii de astăzi din România.
„Întreaga lume academică s-a pronunțat clar în favoarea latinei la gimnaziu, nu mai repet aici argumentele. Posibilitatea ca Ministerul Educației să ignore această cerință mi se pare exclusă”, spune academicianul.
Alta este marea problemă, ne atrage atenția domnia sa. „Actualele programe și manuale de la mai toate disciplinele sunt suprîncărcate și îi sufocă pe copii, transformându-i în mare parte într-o populație școlară traumatizată. A elimina sau măcar reduce balastul este un imperativ care privește toate discipinele”. În revista „Tribuna învățământului”, din 8 februarie, academician Solomon Marcus a scris pe larg despre acest subiectîn articolul „De la planurile-cadru la realitatea şcolii”. „Manualele, la cele mai multe discipline, sunt tentate în primul rând de aspectul descriptiv, de inventariere şi clasificare, din diverse puncte de vedere, a obiectelor, elementelor observate. Intră în această abordare biologia, fizica şi chimia, istoria şi geografia, dar şi limba şi literatura, muzica şi vizualul. Didactica transformă totul în lucruri de reţinut, de memorat, de clasificat şi de restituit. Aproape la fiecare pagină apare un colţ cu Reţineţi! Mult mai rar, dacă nu deloc, sunt invitaţi elevii să explice, să argumenteze. (...)”.
Excesul de informație omoară imaginația
Academician Solomon Marcus vine și cu idei salvatoare. „Un imens exces de informaţie din manualele actuale trebuie eliminat sau mai degrabă transferat pe internet şi folosit în cadrul unei navete inteligente pe care trebuie s-o înveţe elevii s-o practice la toate disciplinele, este vorba de o navetă între cartea pe hârtie şi internet. Efortul cerut elevilor să nu mai fie unul preponderent de memorie, ci unul de imaginaţie, de raţionament şi de selectare de cuvinte-cheie, în explorarea conexiunilor dintre fenomene oricât de diferite. (...). Stoparea sau măcar diminuarea surplusului, în sensul preconizat aici, poate fi realizată în decurs de câteva săptămâni. Ministrului Educaţiei îi aparţine iniţiativă.”
Agresiunea temelor
Se știe că mulți părinți se plâng de numprul mare de ore petrecut de copiii lor, după ce vin acasă, ca să își rezolve temele. Copiii sunt supraîncărcați și nu mai au timp de copilărie. „La agresiunea manualelor se adaugă agresiunea prilejuită de Caietul elevului şi de temele de studiat acasă. Fiecare profesor are pretenţii tot mai mari de la elevi la materia sa, dar stă cineva să totalizeze aceste pretenţii şi să verifice ca ele să nu depăşească un anumit plafon? Stau uneori părinţi şi bunici până la ore târzii de noapte, pentru a rezolva temele de acasă, şi aşa agresiunea se transmite de la copii la părinţi şi la bunici. De ce nu ar fi obligaţi directorii de şcoli să controleze acest proces? Tot Ministrului Educaţiei îi aparţine iniţiativa.”, spune academicianul în articolul „De la planurile-cadru la realitatea şcolii”, din Tribuna învățământului.
.