Daniel David: Învățământul online s-a descurcat onorabil în perioada de „război”

Daniel David: Învățământul online s-a descurcat onorabil în perioada de „război”

Una dintre temele abordate de jurnalistul Dan Marinescu în cadrul interviului „Întrebări esențiale”, pe evz.ro, a fost învățământul online. Psihologul Daniel David a explicat ce înseamnă învățământul la distanță și dacă România e pregătită pentru acest lucru.

Ce este învățământul online? Ce presupune învățământul hibrid? Vom mai reveni la forma de învățământ tradițional? Sunt doar câteva dintre întrebările la care a răspuns  psihologul Daniel David, profesor universitar și rector al Universității Babeș-Bolyai, în cadrul emisiunii „Întrebări esențiale”, pe evz.ro.

„Credeți că suntem capabili, în clipa asta, să învățăm online?”, a fost întrebarea jurnalistului Dan Marinescu. „Cred că suntem capabili, dacă suntem realiști”, a răspuns Daniel David. Ce presupune acest realism? Rectorul Universității Babeș-Boliay a explicat pe larg.

„Hai să vă dau un exemplu. Eu am devenit rectorul Universității Babeș-Bolyai în 13 martie. Dacă nu era pandemia și veneam în a doua zi după ce mi-am preluat mandatul și aș fi spus colegilor mei, „Dragilor, din luna aprilie, tot ce facem în Universitate facem online. Predare, examinare, admitere”... Lumea mi-ar fi spus că am înnebunit. „Domnule, așa ceva este imposibil. Nu se poate face”, mi-ar fi zis. Pur și simplu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Iată, însă, că a venit pandemia și s-a putut. Dar... Să ne uităm cum s-a putut. Noi, la Universitatea Babeș-Bolyai, niciodată nu am pretins că modalitatea asta reprezintă setul de bune standarde pe care noi le vizăm. Sau modelul ideal spre care vrem să tindem.

Noi mereu am spus că ne adaptăm pentru o situație de „război”, pentru a nu afecta parcursul de viață al studenților și al celor care vor dori să devină studenți la Universitatea Babeș Bolyai. Deci, cu siguranță, ne-am descurcat onorabil, dar nicidecum la un set de bune standarde pe care le vizăm noi.

De exemplu: profesorii au descoperit că învățământul ăsta la distanță nu înseamnă învățământul tradițional, pus pe e-mail sau pe internet. Foarte mulți au început să predea online și și-au dat seama că ce predau, de obiei, în două ore în varianta tradițională, se termina într-o oră. Nu mai știau ce să facă după aceea.

Studenții erau obosiți și plictisiți. Fiindcă una este să stai și să te uiți la un profesor o oră și jumătate, mai ridici mâna, mai pui o întrebare... și alta e să stai în fața computerului”, a declarat Daniel David.

La „război”, ca la „război”

Rectorul Universității Babș-Bolyai consideră că perioada aprilie-mai-iunie a fost o perioadă de „război”, în care învățământul online a fost posibil, tocami pentru că nu exitsau alternative viabile.

„Noi am învățat că ne-am descurcat onorabil pentru perioada de „război”. Dar dacă vrem s-o continuăm din toamnă, noi trebuie să învățăm cum să predăm online. Și să predăm online altfel decât am făcut-o în perioada asta de aprilie-mai-iunie. Trebuie s-o facem altfel.

(...) Pe de altă parte, generația digitală, care se definea ca fiind digitală și noi o defineam ca fiind digitală, a descoperit că o fi digitală, dar e destul de complicat să înveți online și digital. Fiindcă ei erau obișnuiți să interacționeze și să navigheze pe Internet în scop de entertainment.

Mai degrabă când se simțeau bine. Căutau un film... se uitau la materiale legate de educație, dar se uitau când le făcea plăcere lor. Și-au dat seama că, „Stai un pic, dacă e școală online, nu mai pot închide când nu mai am chef. Că profesorul continuă cu prezentarea”.

Astfel încât a devenit o învățare foarte stresantă pentru ei. Mai ales că orarul nu a fost gândit în această logică. Una e să ai șase ore față în față. Și alta e să stai șase ore în fața computerului”, a explicat psihologul Daniel David.

„Modelul ideal ar fi un model hibrid”

Daniel David consideră că, începând din toamnă, modelul ideal de învățământ ar fi unul hibrid. Adică un tip de învățământ online combinat cu învățământul tradițional.

„Deci noi avem de gândit pentru toamnă. Și trebuie să ne schimbăm și noi ca profesori și studenții să aibă alte așteptări. Uneori școala pe Internet înseamnă efort și stres. Nu este totul entertainment. Asta nu înseamnă că trebuie să fie stresați, dar nu trebuie să pornească cu ideea că dacă nu mai au chef și nu se distrează în timpul cursurilor pe Internet, înseamnă că nu se face bine sau pot să renunțe.

Și-atunci, dacă am învăța aceste lucruri, avem vreme să ne pregătim ca, din toamnă, să facem lucrurile altfel. Nici atunci nu aș spune că este modelul ideal pentru noi, dar trebuie să fie mai bine decât am făcut-o în perioada aprilie-mai-iunie.

Modelul ideal ar fi un model hibrid. E clar că nu ne mai putem întoarce la am avut înainte de pandemie. Fiindcă nimeni n-ar fi crezut că, totuși, școala se poate descurca  destul de bine peste noapte.

Și-atunci, e clar că multe lucruri bune pe care le-am învățat în experiența online vor trebui continuate. Nu se va schimba paradigma, fiindcă ai nevoie de mediile de interacțiune între oameni, între elevi, studenți și profesori. Dar foarte multe lucruri pe care le-am dezvoltat în experiența digitală se vor aplica”, a mai spus psihologul Daniel David.