Dacii se întorc pe peliculă. Într-un documentar

Dacii se întorc pe peliculă. Într-un documentar

După ce a realizat două filme despre România în timpul Primului şi celui de-al Doilea Război Mondial, regizorul Nicholas Dimăncescu va face un documentar despre daci şi romani.

Regizorul Nicholas Dimăncescu are deja la activ două documentare realizate în România, iar acum lucrează la al treilea, care se va concentra asupra istoriei antice. Pentru EVZ, cineastul a explicat ce elemente necunoscute publicului larg despre daci şi romani îşi doreşte să includă în noul său film, care ar putea fi gata la finalul lui 2011.

EVZ: De ce, după două documentare ale căror subiecte ţineau de istoria modernă, ai ales să faci unul despre daci şi romani? Nicholas Dimăncescu: Până acum am realizat în România cu compania noastră (Kogainon Films - n.r.) un documentar despre Primul Război Mondial, în care am inclus povestea bunicului meu. Acest film mi-a deschis apetitul pentru istoria României. După ce am terminat "Hill 789: The Last Stronghold", ne-am dat seama că ar fi foarte adecvat să tratăm un subiect despre România din cel de-al Doilea Război Mondial. Aşa a apărut "Knights of the Sky", un proiect realmente fascinant.

Am realizat că războiul a fost un subiect esenţial pentru România, care s-a aflat la o răscruce de civilizaţii şi imperii. Într-un fel, războiul a făcut ca România de azi să fie aşa cum o cunoaştem: cine locuieşte aici, cine sunt oamenii, valorile, obiceiurile, şi, mai ales, societatea.

La acest al treilea film mi s-a părut firesc să mă întorc la originile României, să înţeleg oamenii care au trăit aici înainte ca România, în sensul modern, să apară. Vreau să înţeleg cine au fost dacii, pentru că există atâta mister în această privinţă.

Pe măsură ce cercetez subiectul, îmi dau seama de câtă propagandă politică a existat în jurul lui. Tocmai de aceea ne dorim să-i înapoiem acestei ţări o parte de istorie care i-a fost luată, dar şi să o privim dintr-o perspectivă nouă.

Cum îl vei structura?

Orice documentar evoluează pe măsură ce lucrezi la el. Şi aici arta va fi un element crucial, ca şi în primele două documentare. (...) Când ne gândim la daci, foarte puţini oameni, inclusiv eu, şi-i pot imagina. Cine erau, cum arătau, care le era viaţa de zi cu zi... Unele dintre filmele realizate în perioada comunistă au încercat să satisfacă această nevoie de a vizualiza şi de a înţelege dacii.

Noi îl vom include în film pe artistul şi ilustratorul Radu Oltean, un adevărat detectiv în ceea ce priveşte miturile dacice şi moştenirea dacă. A studiat îndeaproape arta dacică, de la bijuterii la ceramică, coloana lui Traian, sculpturile. Cunoaşte toate indiciile pe care le poţi extrage din aceste surse. El va fi povestitorul în acest documentar. Sperăm să-i folosim abilităţile detectivistice din acest domeniu. Nu e doar un ilustrator, ci un cercetător şi un colecţionar de informaţii despre acea perioadă. Asta a făcut în întreaga lui carieră.

Sperăm să stabilim o legătură între maniera în care dacii erau înţeleşi în perioada comunistă - de pildă, filmul "Dacii" şi cărţile scrise în anii ’50 şi ’60 - şi noile cercetări şi săpături arheologice care se fac acum. Nu sperăm să redefinim sau să venim cu o versiune exhaustivă asupra acelei persoane, dar sperăm că prin munca acestui artist să dăm o nouă perspectivă asupra subiectului. Vom include şi interviuri cu arheologi şi experţi în acest domeniu, ne dorim să venim cu opinii moderne şi profesioniste. Există, chiar la ora actuală, descoperiri importante necunoscute publicului larg.

Poţi să-mi dai un exemplu? Suntem abia la începutul documentării, sperăm să aflăm mai multe. De pildă, faptul că regatul dac se baza pe o cultură a fortăreţelor din munţi. Sigur că nu se limita la asta, nu includea doar o regiune muntoasă. Dar este aproape unic în lume ca, la vremea aceea, să ai o capitală precum Sarmisegetuza, în care să fie concentraţi atâţia oameni la o asemenea altitudine.

Mai mult, un cercetător canadian a descoperit faptul că dacii interacţionaseră mult mai mult decât se credea cu romanii şi cu grecii şi că numeroase elemente din arhitectura lor proveneau din stilul elenic. Pentru ce perioadă din istoria dacilor este relevantă această informaţie şi ce implică... e un domeniu de cercetare enorm! Nu sunt un om de ştiinţă, dar îmi doresc să integrez în documentar cercetările întreprinse de aceşti experţi.

PREFERINŢE

România trece înaintea Americii

Întrebat de ce ai înfiinţat o companie de producţie în România, Nicholas Dimăncescu a explicat: "După ce am realizat cele două documentare şi fiind pasionat de anumite aspecte legate de România, mi-am dat seama şi că aici există o vitalitate creativă. Nu ştiu cum să formulez asta, inima îmi spune că aici ar trebui să mă aflu. Ca regizor, mi se pare mai interesant să mă aflu aici mai degrabă decât în SUA. Dintre filmele româneşti recente, am fost impresionat de «Eu, când vreau să fluier, fluier», de Florin Şerban, iar «California Dreamin’ », de Cristian Nemescu, este pe lista lungmetrajelor mele favorite. Cunosc filmografia lui Hanno Höfer şi îmi place foarte mult să mă uit la scurtmetrajele lui", a detaliat regizorul.

Ne puteți urmări și pe Google News