Evenimentul ZileiActualitateDacia face imagine Romaniei de 40 de ani

Dacia face imagine Romaniei de 40 de ani

Dacia face imagine Romaniei de 40 de ani
Vicepresedintele Constantin Stroe stie toata povestea marcii, de la Dacia 1100 la Logan.

Marca Dacia a castigat categoria branduri din cadrul competitiei "10 pentru Romania".

Marca are o istorie de peste 40 de ani. Producatorul auto a avut o cifra de afaceri de peste 1,2 miliarde de euro la nivelul anului 2005, adica echivalentul a 1,5% din PIB.

Ne puteți urmări și pe Google News

Constantin Stroe, vicepresedintele companiei, lucreaza in uzina de patru decenii si a vazut marca evoluand de la Dacia 1100 la familia Logan.

EVZ: De unde vine numele Dacia? Cine l-a ales?
Constantin Stroe:
Numele a fost ales in anul 1967, de fostul director tehnic al uzinei de Autoturisme Pitesti, domnul Zotta, un distins specialist al vremii. El era secundat la acea vreme de Mitrache Marin.

Oamenii acestia au pledat pentru numele acesta. Evident ca propunerea a fost inaintata conducerii superioare, cum i se spunea pe vremuri.

Ea a fost acceptata inclusiv de francezi. Era normal sa fie o denumire legata de istorie intr-o epoca marcata de deznationalizarea de dupa razboi.

Cum a afectat scaderea calitatii perceptia asupra marcii?
Timp de 7-10 ani, asta insemnand pana in 1977, marca Dacia a avut prestigiu. Imi amintesc ca atunci eram un tanar stagiar, iar produsele marcii fusesera bine primite de  populatie.

Cei care participau la productia marcii erau foarte mandri de ceea ce faceau. Dupa despartirea de francezi si din cauza unor decizii ale conducerii statului am avut de suferit, dar imaginea pozitiva a ramas.

Oamenii in general au inteles ca nu se putea mentine un nivel inalt al calitatii cand toata industria din Romania se clatina. Multi observau pe buna dreptate ca un produs de o asemenea complexitate se mai putea fabrica fara niciun import.

Era, daca vreti, o intelegere asupra situatiei, chiar daca din punct de vedere al calitatii lucrurile au mers din rau in mai rau. In al doilea rand, Dacia a fost gandita din nastere sa fie o masina ieftina, usor de reparat.

Potrivit unor expresii din epoca, Dacia era masina care "daca azi nu merge, maine sigur va merge". Capitalul de imagine castigat in prima parte de colaborare cu Renault era suficient de solid pentru a nu se eroda pana la valori critice.

Cat de mult au ajutat celelalte modele din gama, cum ar fi Liberta si Dacia Sport?
Au avut impact negativ. In primul rand, Dacia Liberta, fosta CN (Ceausecu Nicolae – n.r.), a fost masina amputata, in sensul ca s-a fabricat in serie altfel decat era proiectul initial.

Din acest motiv, nici volumele de fabricatie nu au fost mari. Aceasta masina a fost mai mult o sarcina de partid. Niciunul dintre cele doua modele nu a adus beneficii.

Dacia pick-up a fost cu totul altceva. Acest model a avut un impact deosebit deoarece a prins un segment de piata care era vid.

Care a fost perceptia asupra calitatii produselor marcii dupa ‘89?
Dupa Revolutie, situatia marcii a fost sub semnul intrebarii. Intrebarea a fost cum va supravietui marca in noua situatie economica. In spatele intrebarii statea speranta. Aceasta speranta a fost confirmata.

In acei ani, disolutia autoritatii si decaderea industriei, precum si avalansa de masini occidentale pareau a fi devastatoare pentru imaginea Dacia. Ceea ce produceam atunci era totusi masina cu cel mai bun raport calitate/pret.

Dacia a ramas insa cea mai vanduta marca, cu o cota de piata de neimaginat in alte tari. Marca si-a castigat atunci reputatia de a fi rezistenta la greutati.

Cum a ajutat aparitia Daciei Nova?
Acest model a confirmat o serie de asteptari ale romanilor. Mai mult, Dacia a reusit sa prezinte un model intr-o perioada economica foarte grea. Nova a fost perceputa ca o masina cu un design atragator, cu o foarte buna stabilitate, dar cu probleme de calitate.

Aceasta trasatura negativa s-a ameliorat pe parcurs, astfel incat Nova a avut un impact foarte bun in evolutia marcii. Nova a fost lansata in perioada in care Daewoo tocmai se instalase la Craiova.

Au fost presiuni foarte mari ca si uzina Dacia sa fie preluata de Daewoo. Acesta a fost motivul pentru care Dacia Nova a iesit pe piata mai putin "coapta". A trebuit sa lucram la ea si sa o amelioram. Pana la urma s-a ajuns la Dacia Solenza, care si astazi este regretata.

Credeti ca s-a facut o alegere buna ca s-a privatizat uzina cu Renault?
Categoric da, intr-o masura covarsitoare. Faptul ca Dacia a devenit a doua marca a grupului Renault a adus speranta si, nu dupa mult timp, certitudinea revenirii. Dacia este acum parte a unuia dintre cele mai puternice grupuri auto.

Este cert ca fara Renault, Dacia nu ar mai fi putut face fata pe piata. Adaug ca sunt cel care am negociat cu opt producatori de automobile privatizarea Dacia si, intr-un bilant al studiilor de fezabilitate, concluzionez ca am facut cea mai buna alegere.

De ce credeti ca Dacia merita sa castige aceasta competitie?
Eu pot fi clasificat ca subiectiv aici. Dupa parerea mea, nu este vorba despre niciun secret. Dacia este marca cea mai de succes din Romania si cred ca va castiga orice concurs pe tema respectiva. Eu nu cunosc alt produs romanesc care sa fie prezent in peste 49 de piete.

Primul autoturism romanesc

Istoria unei marci: 2,86 de milioane de masini

Istoria Dacia incepe in 1966, cand demareaza constructia uzinei de la Mioveni. Doi ani mai tarziu se semneaza contractul de licenta dintre Dacia si Renault si apare primul automobil, Dacia 1100.

In 1978, conducerea statului comunist ia decizia  de a inceta contractul de licenta cu francezii. Dupa acest moment se poate spune ca incep cu adevarat problemele, marcate in special de reducerea treptata a calitatii produselor.

In anii ‘80 se vorbeste despre readucerea francezilor la Dacia si inlocuirea batranei Dacii 1300 (licenta de Renault 12) cu modernul Renault 9. Aceste planuri nu s-au concretizat niciodata.

Anii ‘90 sunt marcati de problemele cu care se confrunta intreaga industrie. Acestea se amplifica odata cu venirea lui Daewoo la Craiova. Putin a lipsit ca si uzina de la Mioveni sa nu fie preluata de coreeni.

Privatizarea cu Renault din 1999 a insemnat inceputul unei noi epoci pentru Dacia. Intrarea in grupul Renault-Nissan si pastrarea numelui de marca au reprezentat practic salvarea pentru platforma de la Mioveni.

Urmeaza un proces de restructurare si de modernizare in urma caruia apare familia Logan, din care s-au produs pana in prezent peste 200.000 de exemplare.


Accesează: