Studiile universitare se pot face şi acasă sau la birou, în faţa computerului, dar numai pe bani.
Tinerii care nu au prins un loc bugetat sau cu taxă la admiterea din vară se pot orienta şi către Învăţământul Deschis la Distanţă (IDD). Marile universităţi oferă locuri speciale la IDD, cu taxă, pentru care perioada de înscriere şi de admitere este în toamnă, în general în luna septembrie.
De exemplu, Universitatea Bucureşti are 150 de locuri la Facultatea de Drept, dar numai pentru absolvenţii care au deja diplomă de licenţă, 100 de locuri la Facultatea de Geografie, câte 200 de locuri la Jurnalism şi la Ştiinţele Comunicării.
La Academia de Studii Economice au fost 1.920 de locuri pentru IDD, dar înscrierile s-au terminat. Mai există însă sesiune de toamnă cu locuri speciale pentru IDD la Universitatea ăAl.I. CuzaŇ, din Iaşi, Universitatea "Babeş-Bolyai" din Cluj, dar nu numai. Din cele 56 de universităţi de stat acreditate să funcţioneze în anul universitar 2008-2009, 28 organizează admiterea la IDD.
Numai locuri cu taxă Învăţământul deschis la distanţă (IDD) a apărut ca o alternativă la învăţământul la zi, pentru cei care lucrează şi nu se pot prezenta la cursuri sau pentru tinerii care nu se pot muta, din diverse motive, în oraşul în care funcţionează universitatea.
Această formă de studii este utilizată în România de opt ani şi are deja destul de mulţi adepţi.
Cei care optează pentru IDD plătesc taxe de şcolarizare, din cauză că nu există locuri la învăţământul deschis la distanţă de la buget. Studenţii ar trebui să aibă posibilitatea de a obţine o diplomă de studii superioare, fără a fi nevoiţi să se prezinte la cursuri, la sediul universităţii.
În contravaloarea taxei pe care o achită, ei trebuie să primească materialele pe care le folosesc drept suport. Toate orele se ţin prin intermediul computerului, iar testările se desfăşoară on-line. Asta în teorie, pentru că, practic, nu toate universităţile din România care oferă IDD sunt dotate corespunzător, după modelul occidental.
Manuale şi teste on-line Cu toate acestea, învăţământul deschis la distanţă a căpătat o extindere deosebită, motivată de creşterea dorinţei de educaţie din partea persoanelor de toate vârstele, dar şi de cerinţele societăţii de personal calificat. Nu în ultimul rând, este vorba despre necesitatea instruirii universitare cu eforturi financiare şi material-umane cât mai reduse.
Absolvenţii de IDD au aceleaşi avantaje ca şi absolvenţii cursurilor de zi. Pentru ei diferită este doar structura anului universitar. De altfel şi conţinutul cursurilor este acelaşi, se învaţă după aceleaşi manuale, cu aceiaşi profesori.
Materialele de studiu sunt însoţite, de regulă, de unele facilităţi acordate cursanţilor, care pot include accesul la un îndrumător sau consultant pentru coordonarea învăţării şi pentru asimilarea cunoştinţelor prin intermediul testelor de evaluare.
IDD pentru cei mai în vârstă Pentru că structura anului universitar este diferită pentru studenţii la IDD, la finele fiecărui modul de curs există întrebări de evaluare şi teme de control.
Pe de altă parte, în acest tip de învăţământ contează foarte mult şi cât vrea să înveţe un tânăr, din cauză că el nu este verificat ca şi studenţii de la zi sau de la fără frecvenţă.
Învăţământul deschis la distanţă se adresează persoanelor care nu pot participa la cursurile care se desfăşoară cu prezenţă în campus. În general, este vorba despre absolvenţii de facultate din domenii diferite, cei care lucrează sau persoanele care doresc să-şi schimbe cariera.