Cum vor fi selectaţi noii şefi de la companiile de stat

Cum vor fi selectaţi noii şefi de la companiile de stat

La cererea FMI, autorităţile au pregătit un plan de înlocuire a actualilor manageri de la societăţile cu capital majoritar de stat cu unii mai performanţi, la începutul anului viitor.

Directorii de la companiile de stat nu vor mai avea emoţii pentru funcţia ocupată doar în preajma alegerilor sau la remanierea miniş trilor. Din ianuarie 2012, toţi managerii societăţilor cu capital majoritar de stat vor fi numiţi pe criterii de performanţă şi în urma unui proces internaţional de recrutare, potrivit scrisorii de intenţie transmisă FMI de autorităţile române.

Astfel, directorii generali şi cei financiari ai companiilor de stat vor fi selectaţi de către firme de recrutare pentru ca la cârma societăţilor să vină doar profesionişti, fie ei străini sau români. De asemenea, numirile în consiliile de administraţiile ale companiilor de stat se vor face doar după ce competenţele acestora vor fi verificate de către un grup de experţi.

Fiecare minister care are în subordine companii cu capital majoritar de stat va selecta o companie specializată pe resurse umane care va face selecţia viitorilor manageri, "conform competenţelor şi cunoştinţelor în domeniul respectiv", ne-au spus surse din Ministerul de Finanţe.

Chiar dacă au existat discuţii referitoare la faptul că la cârma companiilor de stat trebuie să vină manageri străini, candidaţii din afara ţării vor concura în rând cu cei din ţară. "În cadrul procesului de selecţie nu vor putea fi favorizaţi străinii, din cauză că ar fi o discriminare pentru candidaţii români", ne-au explicat sursele citate.

Actualii directori îşi vor putea recâştiga funcţiile

Potrivit acestora, actualii manageri au şansa să ocupe aceleaşi funcţii şi după 1 ianuarie 2012, cu condiţia să participe la concurs şi să dovedească faptul că deţin competenţele necesare.

Aşa cum sunt în planurile guvernului, noile contracte care vor fi încheiate cu directorii societăţilor unde statul este acţionar principal vor cuprinde anumite condiţii de angajare şi criterii de performanţă, cu garanţii clare pentru situaţiile în care obiectivele nu sunt îndeplinite.

Criterii similare de recrutare li s-ar putea aplica şi directorilor-adjuncţi, potrivit consilierului de stat Andreea Paul- Vass. "Procesul de selecţie la nivelul doi de management poate fi unul similar cu primul nivel, dar el va fi ghidat de alegerea care îi va aparţine managerului", ne-a spus ea.

Pentru ca lucrul la o societate de stat să devină o opţiune valabilă pentru managerii performanţi, Executivul va abroga ordonanţa de urgenţă care limitează salariile managementului. Însă cât de mult va plusa statul la salarii?

"Limita salarială este dată de piaţă şi de salariul corespunzător din companiile similare din piaţă, cu obiecte similare de afaceri, cifră de afaceri şi rezultate economice apropiate", a explicat Andreea Paul Vass, pentru EVZ. (A contribuit Ana Bâtcă)

PLANURI Etapele depolitizării companiilor de stat

Guvernul s-a angajat în scrisoarea către Fondul Monetar Internaţional (FMI) să adopte, până la finalul lunii august 2011, legislaţia de bază, care să oblige managerii aleşi de către firme de recrutare pe criterii de performanţă să aibă audite externe în mod regulat, să publice trimestrial rezultatele financiare ale companiei şi să le trimită Ministerului Finanţelor Publice (MFP).

Potrivit consilierului de stat Andreea Paul Vass, în acest moment, guvernul lucrează la documentaţia necesară întocmirii notelor de fundamentare a actelor normative pe baza cărora va fi organizată selecţia noilor şefi.

Procesul de căutare a unor manageri potriviţi pentru a ocupa poziţii-cheie în companiile cu capital majoritar de stat ar trebui să înceapă imediat după ce legislaţia a fost pusă la punct, deci tot spre finalul lunii august, şi să se încheie la finalul lunii decembrie. Astfel, noile echipe manageriale vor putea prelua companiile de la actualii directori în primele zile ale lunii ianuarie 2012.

Şi membrii consiliilor de administraţie vor fi schimbaţi în acest interval de timp pentru a fi înlocuiţi de persoane care să fi trecut printrun proces de examinare a competenţelor realizat de către un grup de experţi.

REACŢII

În ce condiţii ar veni managerii din privat să lucreze la stat

România nu a dus nici până acum lipsă de un cadru legislativ care să permită numirea unor oameni competenţi la şefia companiilor de stat. Trebuia doar să existe voinţă politică.

"Noi nu ne gândim că lucrurile nu merg din cauze subiective. Dăm vina pe lege şi spunem că ea trebuie corectată. În ţara asta se fac legi bune. Cu aplicarea lor este altă mâncare de peşte", ne-a declarat Ioan Rusu, directorul general adjunct al Tranzgaz. Acesta a adăugat că şi printre numiţii politici sunt destui oameni pricepuţi în ceea ce fac.

Salarii pe măsură

Fostul director al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Dorin Debucean, este de părere că şocul pe care îl vor avea de îndurat nu va fi mic, deoarece vor da piept cu ce înseamnă lucrul într-o companie de stat din România: de la angajări abuzive şi până la schimbarea bugetului aproape săptămânal, în funcţie de interesele politice.

Potrivit acestuia, un ma na ger din privat îşi va asuma şi financiar riscul de a conduce o companie de stat dacă va beneficia de un buget multianual, dacă va avea libertate de decizie, dacă obiectivele vor fi extrem de bine trasate, dacă va exista un cadru legislativ bine definit, şi dacă statul îi va da un salariu atrăgător.

"În perioada 2007-2008, Mihai Grecu a angajat, printr-o firmă de recrutare de personal, 10 directori şi 20 de şefi de proiect. Vreo cinci erau din companie, restul din mediul privat. A funcţionat bine, dar şi salariile au fost pe măsură. Un şef de proiect lua 1.500-1.800 euro în mână, iar directorii vreo 2.500 euro, chiar 3.000 euro cel de pe Transilvania (Autostrada Transilvania - n.r). În condiţiile în care eu (director adjunct în CNADNR, pe vremea aceea - n.r) luam 7.200 de lei, şi Grecu vreo 4.500 de lei", a adăugat Debucean.

Ne puteți urmări și pe Google News