Cum va reduce UE emisiile de gaze cu efect de seră cu 80-95% în cinci decenii

Cum va reduce UE emisiile de gaze cu efect de seră cu 80-95% în cinci deceniiPoluarea poate fi redusă prin eliminerea unor produse / Sursă foto: Arhivă Evz

Comisia Europeană (CE) a adoptat „Foaia de parcurs” pentru transformarea Uniunii Europene într-o economie competitivă şi cu emisii reduse de carbon până în anul 2050, care cuprinde paşii prin care se va atinge reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 80-95% faţă de nivelurile de referinţă (1990), până în 2050, potrivit unui comunicat de presă al CE.

Pe baza analizei realizate în ce priveşte eficienţa costurilor, „Foaia de parcurs” furnizează direcţii pentru politicile sectoriale, strategiile naţionale şi regionale de reducere a emisiilor, precum şi pentru investiţiile pe termen lung. Astfel, UE trebuie să înceapă acum să elaboreze strategii pe termen lung, iar Foaia de parcurs furnizează orientările pentru a realiza tranziţia necesară în cel mai eficient mod din punct de vedere al costurilor. „Trebuie să începem tranziţia către o economie competitivă cu emisii reduse de carbon acum. Cu cât aşteptăm mai mult, cu atât costurile vor fi mai mari. Pe măsură ce preţul petrolului creşte, Europa plăteşte tot mai mult pentru factura sa de energie şi devine tot mai vulnerabilă la şocurile induse de această creştere”, a declarat comisarul european pentru combaterea schimbărilor climatice, Connie Hedegaard. Economie de carburant Astfel, modelul economic atotcuprinzător pe care se bazează „Foaia de parcurs” demonstrează că, pentru a ajunge la o reducere "internă" cu 80% până în 2050, trebuie realizate reduceri cu 40 şi 60% faţă de nivelurile de referinţă (1990) până în anul 2030 şi, respectiv, 2040. Toate sectoarele vor trebui să îşi aducă contribuţia. Politicile curente au fost proiectate să reducă emisiile interne cu 30% până în 2030 şi 40% până în 2050.   Mai mult, construirea unei economii cu emisii reduse de carbon va necesita, în următorii 40 de ani, investiţii anuale adiţionale echivalente cu 1.5% din PNB-ul Uniunii – respectiv 270 de miliarde de euro – peste nivelul investiţiilor totale curente ce reprezintă 19% din PNB. Această creştere nu face decât să aducă Europa la nivelurile precedente de investiţii, înregistrate înainte de declanşarea crizei economice. Mare parte sau întregul volum al investiţiilor suplimentare va fi recuperat din economiile realizate la importurile de petrol şi gaze. Aceste economii sunt estimate la un volum de 175-320 de miliarde de euro, anual. În plus, investiţiile în reducerea emisiilor de carbon – în tehnologiile curate, în infrastructura de tipul reţelelor electrice inteligente, în protecţia mediului – vor avea beneficii multiple. Costurile legate de carburanţi sunt plătite ţărilor terţe, în timp ce investiţiile creează valoare adăugată în UE. Pe lângă reducerea dependenţei noastre de importurile de energie, respectiv a vulnerabilităţii noastre la şocurile induse de fluctuaţia preţurilor la petrol, investiţiile vor stimula sursele de creştere economică, vor prezerva locurile de muncă existente şi vor crea altele noi. Poluarea aerului şi costurile de sănătate asociate se vor reduce şi ele. Beneficiile totale rezultate dintr-o mai bună calitate a aerului poate ajunge până la suma de 88 de miliarde de euro anual, până în 2050.

Ne puteți urmări și pe Google News