Cum te poate salva sistemul eCall şi în cât timp ajunge ambulanţa la locul accidentului

Cum te poate salva sistemul eCall şi în cât timp ajunge ambulanţa la locul accidentului

Comisia Europeană a adoptat prima care prevede că automobilul va putea apela serviciile de urgenţă în locul victimei unui accident grav.

Comisia doreşte ca sistemul de salvare a vieţii eCall să fie instalat în toate noile autoturisme şi vehicule uşoare începând din 2015. În caz de accident grav, acest sistem formează automat numărul european unic de urgenţă 112 şi comunică serviciilor de urgenţă locul în care se află vehiculul. Iar, o recomandare a Comisiei, adoptată pe 8 septembrie, solicită statelor membre să se asigure că operatorii reţelelor de telefonie mobilă îşi modernizează infrastructura astfel încât apelurile de tip eCall să fie transmise în mod eficient serviciilor de urgenţă. "Pentru a salva vieţi sau pentru a reduce gravitatea rănilor, fiecare minut contează atunci când serviciile de urgenţă sunt chemate la locul unui accident rutier. Victimele accidentelor nu au însă întotdeauna reflexul sau capacitatea fizică de a suna imediat la serviciile de urgenţă. Dispozitivele eCall rezolvă această problemă alertând imediat serviciile respective, chiar dacă şoferul sau pasagerul este inconştient sau nu poate telefona din alt motiv", se precizează într-un comunicat al Comisiei Europene de ce era nevoie de un astfel de sistem.  Potrivit estimărilor, această tehnologie grăbeşte sosirea echipelor de salvare cu aproximativ 40% din timp în zonele urbane şi cu 50% în zonele rurale. "Alături de colegii mei însărcinaţi cu transporturile şi cu industria, vice preşedinţii Siim Kallas şi Antonio Tajani, mă bucur că am făcut primul pas pentru a ne asigura că milioane de cetăţeni vor beneficia de sistemul eCall, un sistem care poate reduce simţitor timpul necesar serviciilor de urgenţă pentru a ajunge la locul accidentelor rutiere. Sistemul eCall va salva sute de vieţi şi va reduce durerea şi suferinţa victimelor accidentelor rutiere", a declarat  Neelie Kroes, vicepreşedinte al Comisiei Europene, responsabilă pentru Agenda Digitală. Obiectivul Comisiei este ca, până în 2015, serviciul eCall să fie instalat şi pe deplin funcţional în toată Uniunea Europeană (dar şi în Croaţia, Islanda, Norvegia şi Elveţia). Operatorii de telefonie trebuie să primească apelurile Recomandarea îndeamnă toate statele membre să se asigure că operatorii de telefonie mobilă tratează apelurile transmise de dispozitivele eCall aşa cum tratează şi celelalte apeluri la numărul 112 - adică acordându-le prioritate şi netaxându-le. De asemenea, recomandarea le solicită statelor membre să se asigure că operatorii de telefonie mobilă instituie sisteme de identificare a apelurilor de tip eCall, astfel încât acestea să poată fi direcţionate către un centru de preluare a apelurilor de urgenţă echipat corespunzător. Recomandarea va fi urmată de adoptarea de către Comisie a specificaţiilor privind modernizarea centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă şi a unei propuneri de regulament în care să se stipuleze că, pentru a obţine aprobarea de tip la nivelul UE, toate noile modele de automobile şi de vehicule uşoare trebuie să fie echipate, începând din 2015, cu dispozitive eCall care îndeplinesc specificaţiile tehnice prevăzute. În 2010 au murit în medie şase oameni pe zi în accidente rutiere Potrivit oficialilor Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC), în 2010 s-au contabilizat peste 2.300 de decese survenite în urma unor accidente rutiere, o valoare care ar trebui să îngrijoreze publicul larg, având în vedere că vorbim de una dintre cea mai ridicată rată din Uniunea Europeană. Marian Nedelescu, preşedintele AVAC, a declarat că "numărul este suficient de mare pentru a plasa decesele rutiere ca fiind prima cauză a morţii în România, în cazul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 16 şi 24 de ani. Astfel, se ajunge la o medie de 6 decese pe zi, în 2010, cauzată de accidente rutiere".