Cum se va câștiga următorul Război Mondial. Se folosesc invenții din urmă cu un secol

Planet Earth

Proiectul „Stratobus” se referă la un aparat jumătate dronă, jumătate satelit

În 2014, compania Thales a indicat că lucrează la proiectul „Stratobus”, adică un dispozitiv aflat „la jumătatea distanței dintre o dronă și un satelit”, capabil să efectueze mai multe tipuri de misiuni, fără a fi neapărat necesar recursul la un satelit.

Ideea consta în realizarea unui soi de dirijabil autonom care să poată transporta o încărcătură de 200 kg, să ocupe o poziție staționară la 20 km altitudine, adică chiar deasupra traficului aerian.

Pentru aceasta, trebuiau găsite mijloace pentru a putea compensa forța vânturilor , pentru menținerea aparatului. Adică motoare electrice alimentate de panouri fotovoltaice, asociate cu un sistem de amplificare a energiei solare, precum și o baterie.

Mai economic decât un satelit,  Thales dădea asigurări la acea vreme că Stratobus ar putea avea aplicații militare, de la releu de telecomunicații la supraveghere maritimă și supraveghere în timp real.

A fost nevoie de aproape șase ani pentru ca acest proiect să trezească interesul Ministerului Forțelor Armate Franceze, scrie Zone Militaire. La la 8 ianuarie, Direcția generală a armamentului (DGA) a atribuit un contract de studiu conceptual companiilor Thales și Thales Alenia Space.

Spionaj în stratosferă

Specialiștii se vor axa în special pe aplicații de strângere de informații, supraveghere-recunoaștere (ISR) ce urmează să fie efectuate de aparatul Stratobus TM. Se va urmări dacă acest dirijabil va fi în măsură să răspundă nevoilor operaționale ale forțelor militare franceze.

„Acest contract își propune să studieze contribuția platformelor stratosferice persistente pentru a completa și îmbunătăți capacitatea de apărare a Franței”, a indicat Thales într-un comunicat de presă.

Va fi vorba de un „studiu al de concept operațional al unei misiuni SRI, incluzând exerciții de simulare a funcționării sale în teatrele de operațiuni”, precum și „studiul unui concept de demonstrator capabil să zboare în stratosferă pentru a demonstra performanțe în zbor în cadrul unei misiuni ISR”.

„Scopul acestui contract este de a evalua relevanța soluțiilor stratosferice de tip StratobusTM în scopuri de apărare și marchează un pas cheie către definirea unei posibile soluții operaționale în colaborare cu utilizatorii. El va pregăti intrările necesare dezvoltării soluției de avionică dronizată și fiabilă, precum și toate componentele de control, obiectivul fiind acela de a realiza o demonstrație de zbor până la sfârșitul anului 2023”, a declarat Jean- Philippe Chessel, directorul liniei de produse StratobusTM.

Poate sta săptămâni în aer

Între timp, Marina Franceză analizează cu atenție capacitățile oferite de drone stratosferice (numite și pseudo-sateliți), cum ar fi Airbus Zephyr, de la Airbus, sau Stratobus, de la Thales.

O dronă stratosferică „zboară la o altitudine de 30.000 de metri și poate rămâne în aer săptămâni întregi. Avansează destul de lent, sarcina sa utilă este destul de mică, dar merge cu viteza unei navei: ar putea, așadar, să urmeze o forță navală, să ajute, într-un mod destul de discret, ca un releu de telecomunicații dar și ca puntc de observație pentru a citi toate transponderele”, a explicat amiralul Christophe Prazuck, șeful statului major al Marinei Naționale Franceze.

„Ar putea fi un instrument mai ieftin, mai mobil și, poate, mai discret ca un satelit”, a pledat amiralul.

Primele dirijabile controlabile au fost construite de firma germană Luftschiffbau Zeppelin GmbH. Între anii 1899—1938 s-au construit aproximativ 119 zeppeline.