Printre primii paşi pe care-i faci atunci când începi un business este site-ul afacerii. Mai ales la început de drum, dar şi pe parcurs, mediul on-line îţi permite să-ţi atingi clienţii aşa cum niciun alt mediu nu o poate face, mai ales dacă este luată în considerare latura financiară.

Mediul on-line are cele mai eficiente modalităţi de a te adresa strict clienţilor pe care îi vizezi, la acestea adăugându-se şi o viteză de reacţie foarte mare la schimbările mediului în care activezi. Dar ce folos să ai în portofoliu cele mai bune produse sau să oferi cele mai bune servicii dacă lumea nu ştie de tine?

Costuri minime

Majoritatea celor aflaţi la început de drum neglijează acest aspect, astfel încât un wordpress devine opţiunea cea mai ieftină şi la îndemână. Crearea unei pagini de internet la wordpress.com nu te costă nimic şi ai posibilitatea de a-ţi alege grafica şi funcţionalităţile dintr-o paletă bogată de modele.

Însă dacă nu eşti foarte priceput într-ale programării este nevoie de un programator, pentru care vei plăti câteva sute de euro (în mod normal, nu mai mult de 500). Dacă varianta gratuită nu-ţi satisface toate dorinţele, poţi dezvolta un site unic, concept special, dar a cărui programare va costa minimum 1.000 de euro.

Am un site, ce fac cu el?

Încă există firme care se concentrează exclusiv pe realizarea site-ului în sine, ignorând componenţa de atragere permanentă a vizitatorilor. "Asta nu e o abordare sănătoasă pentru business. La sfârşitul anului vei trage concluzia că mediul on-line nu te-a ajutat deloc", spune Andrei Manea, director general al firmei de web design Concept 24, specializată în strategii orientate către creşterea vânzărilor companiilor. Practic, cât ar trebui să aloci lunar pentru promovare? În funcţie de fondurile disponibile (de la sute la mii de euro), în câteva zile, dintr-un site necunoscut poţi ajunge în fruntea Google.

Optimizarea pe motoarele de căutare (SEO) sau reclamă plătită în acestea (SEM) reprezintă tehnici cu una dintre cele mai bune rate de conversie a potenţialului vizitator în client. Acestea prezintă un mare avantaj: atragi pe site-ul tău clienţi care sunt deja dispuşi să cumpere produsele/serviciile din gama ta. Nu mai trebuie să depui efortul de a convinge clientul de necesitatea achiziţiei în sine.

Ceea ce trebuie să faci este să fii prezent acolo, sintetizând avantajele pe care le poţi aduce. Un produs mediocru, dar bine promovat va vinde mai mult decât unul bun, dar pentru care nu se face publicitate.

Însă şi aici antreprenorul trebuie să fie atent la ce cuvinte foloseşte pentru atragerea vizitatorilor, chiar dacă acestea sunt reprezentative pentru domeniul lor de activitate. Spre exemplu, nu merită să alegi pentru domeniul curieratului rapid cuvântul "plic" pentru a-ţi aduce site-ul în prima pagină pe Google. Vei investi mulţi bani, vei avea vizitatori, însă lumea se întreabă dacă domeniul tău de activitate nu este papetăria. De asemenea, dacă oferi servicii doar în Bucureşti, nu are rost să apară anunţurile tale şi unui vizitator din Timişoara.

BENEFICII

Reţelele de socializare, un plus valoare

Ţi-ai făcut site-ul, ai clienţi, ai vrea să creşti, însă în acelaşi timp nu mai vrei să cheltui bani pe publicitate. Aici intervin reţelele de socializare. Companii mari, precum Tarom, Vodafone sau chiar turismul din România se promovează pe Facebook.

Nu este dificil să creezi o pagină, să o întreţii şi să o actualizezi des cu noutăţile referitoare la firma ta. Dar şi aici, atenţie! Nu-ţi crea o pagină în care să aduni prieteni (add friend), ci una în care să-ţi numeri fanii (like).

La începutul acestui an, Tarom s-a conectat pe Facebook cu potenţiali călători din toată lumea. În mai puţin de o lună au câştigat peste 1.000 de fani, o parte dintre ei devenind clienţi ai companiei.

Dacă firma ta activează în vânzări, PR, organizări de târguri, telecom e recomandat să-ţi faci un cont pe Twitter.

O altă reţea de socializare, LinkedIn, vine în ajutorul tău ca antreprenor. Prezintă-te aşa cum ştii mai bine şi încearcă să te împrieteneşti cu posibilii colaboratori.