Medicii avertizează că pacienții cu afecțiuni cronice digestive (ulcere, gastrite, pacreatite, ciroze, colecistopatii), cardiace (hipertensiune, cardiopatii ischemice, insuficiență cardiacă) sau metabolice (diabet, gută) că respectarea regimului igienodietetice este necesară și în această perioadă, iar eventualele abateri se vor face după consultul medicului de familie. În niciun caz nu se va întrerupe tratamentul în cazul afecțiunilor cronice doar pentru a putea mânca și bea.

„Excesul de alcool nu este benefic, iar comele etilice sau tulburările de ritm cardiac pot fi letale. Recomandăm celor ce au consumat în exces carne și grăsimi să nu uite și salatele din fructe și legume proaspete pentru a asigura un regim echilibrat, precum și plimbările în aer liber pentru a compensa măcar puțin din excesul caloric pe care vor fi nevoiți să-l contrabalanseze în zilele următoare.

Rămâne o constantă a sezonului, valorile alcoolemiei depăşind adesea 200, 300 sau chiar 500 mg%. Intoxicațiile recreaţionale cu droguri de sinteză au mers de la agitație psihomotorie până la comă. Lor li s–au adaugat cei cu patologie traumatică. Neatenția, graba pregătirilor precum și asocierea consumului de alcool a facut ca mulți pacienți să ajungă cu plăgi, arsuri și fracturi deschise. Recomandăm să se consume alcool moderat, 150 ml vin, 300 ml bere sau 50 ml băuturi spirtoase pentru bărbați, iar pentru femei cantitatea este la jumătate,” a declarat, pentru EVZ, medicul Tudor Ciuhodaru.

Cum să arate meniul de Crăciun

„Cel mai bine ar fi să mâncăm câte un fel tradiţional la o masă și să nu amestecăm foarte multe alimente. Salata este singurul preparat care va însoţi mâncarea de porc, este întotdeauna bine venită, are antioxidanţi, are un efect de volum şi un efect probiotic, adică, va hrăni flora intestinală benefică, astfel încât excesul din arsură şi prăjeală să nu facă daune atât de mari. Când vorbim despre salate, ne referim la frunze sau rădăcinoase, morcovi, ţelină, nu la salate foarte grele. Merg şi cele de murături. Salata de boeuf este o salată grea, are maioneză, cartofi, mazăre, carne, nu se încadrează aici”, explică doctorul Tudor Ciuhodaru.

 

Avertizările medicilor

Alimentele crude se digeră mai rapid decât cele preparate prin fierbere sau prăjire. Legumele și fructele fermentează în stomac pe când produsele din carne, lactatele și ouăle intră în putrefacție dacă stau prea mult în organism. Fermentația provoacă balonare, crampe și poate crește aciditatea corpului. Alimentele sunt digerate în organism în ordinea în care au fost înghițite, așa că nu e bine să mâncați la început lactate al căror timp de digestie este foarte mare și pe urmă să mâncați o bucată de carne. Acea bucată de carne va fi digerată după ce vor fi digerate produsele lactate și va intra în putrefacție cauzând neplăceri organismului. Cel mai bine este să nu combinați produsele lactate cu nimic, explică nutriționiștii.

„Șoriciul este foarte caloric, are conținut mare de grăsimi și proteine, dar mai mult proteine de calitate inferioară, cum e colagenul. E greu digerabil și nu e indicat în cantități mari, mai ales de cei care suferă de afecțiuni hepatice, biliare sau pancreatice”, spune dr. Ionuț Ștefan, consultant în nutriție.

 

Atenție asupra consumului cărnii de porc

Dacă consumați carne de porc din propria gospodărie, asigurați-vă că nu este infectată cu trichineloză. Majoritatea infecțiilor sunt fără simptome și nu prezintă complicații, dar cele grave pot prezenta un adevărat pericol pentru sănătate. Principalele simtome sunt:

● diaree, greață, dispnee – în primele zile de la infectare

● dureri abdominale

● dureri de cap, febră, tuse, lăcrimare, dureri musculare – în momentul în care viermii migrează în organism.

Pentru a preveni infectarii cu trichineloză, specialiștii recomandă gătirea cărnii de porc la o temperatură de 76 grade Celsius. De asemenea, s-a dovedit că prin congelarea cărnii timp de de cel puțin 20 de zile, poate fi ucis parazitul.

 

Timpul de digestie al alimentelor

● Apa: ajunge imediat în intestine

● Sucurile de fructe și legume: 15 – 20 de minute

● Supa clară de legume: 15 – 20 de minute

● Salate, legume sau fructe blenduite: 20 – 30 de minute

● Pepenele roșu: 20 de minute Pepenele galben: 30 de minute

● Portocalele, grapefruitul, strugurii: 30 de minute

● Merele, perele, piersicile, cireșele: 40 de minute

● Salata verde, roșiile, castravetele, țelina, ardeiul gras roșu și verde: 30 – 40 de minute

● Conopida, porumbul, varza: 45 de minute Morcovii, guliile, sfecla, păstârnacul: 50 de minute.

● Cartoful, cartoful dulce, anghinarea, castanele: 60 de minute

● Lintea, mazărea, fasolea roșie: 90 de minute

● Semințe de floarea soarelui, de dovleac, susan: 2 ore

● Laptele – 3 ore

● Lapte degresat: 90 de minute

● Pâinea – 3 ore

● Orezul fiert: 1-2 ore

● Ciupercile: 5-6 ore

● Cartofii prăjiți: 3 – 4 ore

● Cartofii fierți: 3 ore

● Cașcaval, parmezan, brânza tare: 4 – 5 ore

● Gălbenușul de ou – 30 de minute

● Oul întreg – 45 de minute

● Peștele cod, cambula, fructe de mare – 30 de minute

● Peștele somon, hering (cei cu carnea grasă) – 45 – 60 de minute

● Carnea de pui – 1 oră și 1/2 – 2 ore (fără pielițe)