Cum s-au evaporat 100 milioane de euro de la Caile Ferate
- Adam Popescu
- 28 martie 2007, 03:00
CFR si CFR Marfa sunt campionii ilegalitatilor si deturnarilor de fonduri, potrivit unor controale facute in 2005 de Curtea de Conturi.
„Evenimentul zilei” publica concluziile rapoartelor care arata ca 100 de milioane de euro „au zburat” din bugetul societatilor feroviare in perioada de mandat PSD a lui Miron Mitrea, intre 2000 si 2003. Directorul CFR in acea perioada era Mihai Necolaiciuc, acuzat acum de fraudarea companiei cu un miliard de euro.
Potrivit surselor EVZ, la CFR si CFR Marfa era „un dezmat” financiar total: plati facute ilegal, firme care au primit bani pentru lucrari neexecutate, deturnari de fonduri, achizitii la preturi de cateva ori mai mari, pentru cumpararea de echipamente de scafandru, centuri de siguranta la preturi exorbitante.
Din programul de investitii pe cei trei ani controlati, peste 23 de milioane de euro au fost cheltuiti fara respectarea legii. Investitiile principale priveau modernizarea infrastructurii feroviare. Alte 24 de milioane de euro „s-au scurs” din transferul nelegal de active catre Societatea Feroviara de Turism - CFR in baza unui ordin al ministrului transporturilor.
O mare afacere paguboasa este diminuarea nelegala a patrimoniului cu 39,3 milioane lei (11,2 milioane de euro) si nerecuperarea sumei de 23,7 milioane lei (6,8 milioane euro) de la doua companii private.
Firmele Petrocosil si Atas 02 Prodexim au primit milioanele de euro, dar facturile nu au fost trecute in contabilitate. Astazi, ambele sereluri sunt in faliment, potrivit evidentelor de la Registrul Comertului.
Alt prejudiciu a fost creat de platile ilegale facute catre SC Grup Exploatare si Intretinere Palat CFR. Compania privata a primit „plocoane” in valoare de peste 25 de milioane de lei (7,3 milioane de euro). Despagubirile civile calculate de inspectori se ridica si ele la 5 milioane de lei (1,4 milioane euro).
Tot in parohia fostului ministru PSD Miron Mitrea, in urma cotroalelor s-a mai descoperit o deturnare de fonduri. Este vorba despre „diminuarea veniturilor cuvenite bugetului de stat cu suma de 4,1 milioane de lei (1,2 milioane de euro), la care se adauga dobanzi si penalitati de intarziere de peste 3,1 milioane de lei (900.000 de euro), prin utilizarea alocatiilor bugetare in alte scopuri decat cele pentru care au fost acordate”.
Un alt prejudiciu, de peste 18 milioane de lei (5,1 milioane euro), la care se adauga si despagubiri civile de 800.000 de euro, a fost creat prin achizitionarea ilegala a 100 de tone de solutie ignifuga neomologata si necertificata.
Responsabili
„Vinovatii sa plateasca”
CFR a cumparat aproape 6.000 de centuri de siguranta. Pretul platit pentru o bucata: 585 de euro! Achizitia la preturi supraevaluate a creat un prejudiciu de peste 8 milioane de lei (2,3 milioane de euro). Pentru intretinerea cailor ferate, CFR a cheltuit 8,5 milioane de euro pentru substante insecticide, ierbicide si raticide.
Achizitia s-a facut ocolind prevederile legale, potrivit specialistilor Curtii de Conturi. Tot ilegal s-au facut plati catre firma Informatica Feroviara SA, de 32,2 milioane de lei (9,2 milioane de euro), la care au fost calculate penalitati de 14,2 milioane de lei (4 milioane de euro).
Restul de pana la 100 de milioane de euro daune in contul companiei sunt contracte de sute de mii si de zeci de mii de euro pentru achizitii de bunuri si servicii, incheiate tot ilegal. Miron Mitrea, fostul ministru al transporturilor, ne-a declarat ca „daca este ceva in neregula, sunt convins ca cei care le-au facut vor plati”.
Parchetul a deschis 14 dosare penale pe numele fostului director al CFR, Mihai Nicolaiciuc. Dupa ce a fugit din tara, pe numele sau au fost emise mai multe mandate de urmarire internationala, care recent au fost revocate. Nicolaiciuc se afla la „tratament” in Austria, de unde a sunat si l-a amenintat pe unul dintre redactorii-sefi ai ziarului „Gandul”.
Intarzieri
Hectare de teren lasate de izbeliste
Controalele Curtii de Conturi au identificat ilegalitati si in ceea ce priveste situatia terenurilor aflate in proprietatea sau administrarea Societatii Nationale de Transport Feroviar (SNTF).
CFR Marfa nu a majorat capitalul social cu valoarea unor terenuri de peste 1.300.000 de metri patrati aflati in proprietatea companiei, desi existau certificate de atestare a proprietatii.
Totodata, inspectorii au constatat ca CFR nu a finalizat evaluarea altor 2.300.000 de metri patrati de teren, pentru a dovedi astfel dreptul de proprietate asupra respectivelor pamanturi.
Pe de alta parte, CFR Calatori nu a cerut majorarea capitalului social la Oficiul Registrului Comertului, desi a devenit proprietara a peste 1.000.000 de metri patrati.
De asemenea, societatea nu a finalizat procedurile de stabilire si evaluare a altor 85 de terenuri, in suprafata de aproape 1.000.000 de metri patrati, pentru obtinerea certificatelor de atestare a dreptului de proprietate.
Rapoartele nu precizeaza valoarea la zi a acestor terenuri si nici motivele invocate de conducerea companiilor de stat pentru a justifica neinregistrarea terenurilor in evidente. (Liviana Rotaru)