Evenimentul Zilei > Actualitate > Cum prindem din urmă bicicleta olandeză
Cum prindem din urmă bicicleta olandeză

Cum prindem din urmă bicicleta olandeză

Ştiţi melodia lui Katie Melua despre cele 9 milioane de biciclete din Beijing? Imaginaţi-vă că în Olanda, numărul lor este aproape dublu.

Orice olandez cunoşti, cu siguranţă ştie să meargă pe bicicletă şi are cel puţin una acasă. Poate sună a mit, dar realitatea olandeză e de fapt şi mai şocantă pentru ochiul unui român obişnuit doar cu aglomeraţia de maşini şi trafic intens.
De mici, după ce învaţă să meargă, copiii olandezi urcă în şa. De fapt sunt purtaţi pe bicicletă încă din primele luni de viaţă. Iar asta este posibil pentru că bicicletele olandeze sunt unele dintre cele mai accesorizate din lume şi infrastructura din ţară este foarte prietenoasă, după cum explică unul dintre angajaţii unui centru de închiriere de biciclete din Amsterdam.
Joris Kreb, care lucrează la Yellow Bike, spune că zilnic sunt închiriate aproape 500 de biciclete. „Mersul pe bicicletă în Olanda este o tradiţie veche de mai mult de un secol. Totul favorizează asta, drumurile sunt bune, peste tot există piste şi parcări”. Totuşi, spune el, mai apar şi probleme, cea mai gravă fiind furturile destul de dese.

„Fiecare olandez are cam două biciclete. Una de mers prin oraş, nu prea scumpă, uşor de înlocuit dacă este furată şi o alta pentru ocazii speciale”.
Închirierea unei biciclete costă 10 euro pentru o zi întreagă, în care poţi face turul oraşului sau poţi pedala în zona rurală.
O scurtă vizită, o idee de business
Anul trecut, Valentin Alferaru, un om de afaceri în vârstă de 42 de ani, a ajuns din nou în Olanda. Mai fusese şi, de câte ori ajungea, era impresionat de cultura velo. De data asta, o bicicletă mică, pliabilă l-a cucerit definitiv. Se numeşte Strida şi este cunoscută drept bicicleta care se pliază în opt secunde.
„Mergând în Olanda de atâtea ori, la un moment dat am văzut o bicicletă foarte frumoasă, deosebită. Era Strida”, îşi aminteşte acesta.
Şi-a cumpărat una pentru el şi apoi s-a gândit că ar fi o idee să le aduce şi în România, unde remarcase explozia de biciclişti pe străzile Capitalei, dar şi pasiunea unora pentru modă şi accesorii velo.
„Un an de zile am încercat să îi conving pe olandezi că este piaţă bună în România pentru biciclete”. Norocul lui au fost partenerii de afaceri din Olanda, care i-au convins pe producătorii Strida că este serios.
 
„Ei se gândeau la 1.000 de biciclete pe zi. Am zis că dacă vindem 200-300 tot e bine. Am adus mostrele în mai şi în iunie am început să vindem. Am vândut până în august 120 de biciclete, dar mă aşteptam la mai mult”, spune Valentin Alferaru, care ar fi vrut să vândă mai multe astfel de biciclete în lumea corporate.
Circulă în continuare cu maşina, dar are mereu în portbagaj Strida. Oricând trebuie să plece prin oraş, se urcă pe şa. „În 15-20 de minute sunt oriunde prin centrul oraşului şi nici nu transpir. Mie bicicleta mi-a dat o mare autonomie”.
Deşi nu este un biker convins, Valentin Alferaru spune că de mic a fost pasionat de mersul pe bicicletă şi că apreciază mai ales latura de hobby a pedalatului.
Românii, campioni la denivelări, olandezii la infrastructură
Impresionat de infrastructura olandeză şi de prioritatea care li se acordă bicicliştilor în trafic în Olanda, Valentin Alferaru spune că şi-ar dori să vadă o astfel de cultură dezvoltându-se şi în România.
Dar la noi, bicicliştii se lovesc nu numai de lipsa de respect din partea şoferilor, ci şi de problema câinilor maidanezi şi a pistelor care, ori nu există, ori sunt făcute prost. „Suntem campioni la gropi şi denivelări şi la detalii proaste pe pistele de biciclete”, spune acesta, precizând că el, dacă ar fi autoritate, ar face prima bandă numai pentru biciclete şi transportul în comun. 
 „Românul nu este educat să meargă cu bicicleta. El, dacă ar putea să meargă cu maşina, ar fi perfect. Românul încă este lat la pungă şi nu prea se gândeşte cum să facă o economie”, Valentin Alferaru, importator al bicicletelor Strida

„În Olanda îmi place că ai pe unde să mergi cu bicicleta şi că poţi să mergi oriunde, ceea ce înseamnă sănătate, mobilitate şi preţ zero. În România, toţi plimbăm nişte maşini imens de mari, pe care le plăteşte firma”.
Nu rataţi mâine, pe evz.ro, în cadrul campaniei Pe Două Roţi, un articol despre beneficiile mersului de bicicletă. Dacă până acum nu sunteţi convinşi să urcaţi în şa, cu siguranţă articolul de mâine vă va pune pe gânduri.
CITIŢI ŞI:  Evz.ro porneşte campania „Pe două roţi”
Cu bicicleta în marele oraş: "Unu m-a luat pe capotă. Dar lumea se obişnuieşte cu noi"
Cu bicicleta în trafic, un gest kamikaze? Trebuie schimbat Codul Rutier?
Oraşele europene se întrec între ele în Săptămâna Europeană a Mobilităţii
Bicicletele şi edilii: "E ceva prea nou şi îi sperie"
Activist: Mai întâi trebuie creată infrastructură, bicicliştii ies singuri

Publicat in categoriile: Actualitate
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: