Succesul în afaceri depinde într-o măsură covârşitoare de managerii care au oferit o recunoaştere constructivă şi recompense semnificative angajaţilorsăi, susţin doispecialişti în resurse umane, Adrian Gostick şi Chester Elton, bazându-se pe studii de caz făcute la companii de vârf precum Disney sau KPMG. Studiile arată că angajaţii pun recunoaşterea înaintea salariului atunci când sunt întrebaţi „ce îşi doresc de la slujba pe care o au”.

Portretul şefului productiv

„Şefii eficienţi îşi conduc echipele cu ajutorul recunoaşterii şi recompenselor, nu prin impunerea autorităţii. În felul acesta, obţin niveluri ridicate în ceea ce priveşte productivitatea, păstrarea forţei de muncă şi satisfacerea clienţilor”, a spus şi Scott Cristopher, directorul de afaceri şi training al O. C. Tanner Company, săptămâna trecută, la Bucureşti, eveniment organizat de UP! (Unlimited Potential). Societatea de Management a Resurselor Umane din Singapore, care a intervievat peste 3.000 de persoane, cerându-le să răspundă la întrebarea: „Ce vă doriţi cu adevărat de la slujba voastră?”, a descoperit că angajaţii au trecut salariul abia pe locul al treilea în lista lor. Pe primul loc se afla „carieră/oportunităţi de învăţare”, iar pe locul al doilea recunoaşterea.

Şi în urma studiului realizat de către Organizaţia Jackson, împreună cu cei doi autori, care a implicat zece ani de cercetare şi peste 200.000 de interviuri cu angajaţi şi manageri din toată lumea, a reie şit că principală calitate a unui management efecient e capacitatea de a recunoaşte contribuţiile angajaţilor.

Fără laude generalizate

Însă recunoaşterea nu trebuie să fie generală. „Lauda care nu e specifică devine descurajantă, fiindcă insinuează faptul că managerul nu ştie care sunt valorile u ni ce pe care el le aduce echipei”, mai spun Adrian Gostick şi Chester Elton, autorii cărţii „Principiul Morcovului”, apărută la Editura Curtea Veche. Mulţi manageri care laudă generalizat cred că răsplătesc întreaga echipă prin propoziţii de genul: „Vă mulţumesc pentru munca depusă”. O astfel de laudă nu are niciun efect şi îi influenţează negativ pe membrii echipei.

Preşedintele şi CEO al renumitei Bănci Wells Fargo, Richard Kovacevich, susţine că, „atunci când oamenii nu se distrează, când nu le sunt recunoscute meritele pentru performanţe deosebire, când nimeni nu le spune mulţumesc, se demotivează şi nu se simt importanţi. Cred că recunoaşterea meritelor este mai importantă decât salariile, beneficiile şi bonusurile”. Felicitările aduse în public, scrierea unor bilete de mulţumire sau a unor e-mailuri sunt metodele eficiente de apreciere a angajaţilor valoroşi.