Evenimentul Zilei > Actualitate > Cum legislația proastă și reaua credință i-au lăsat fără teste COVID pe copiii românilor
Cum legislația proastă și reaua credință i-au lăsat fără teste COVID pe copiii românilor

Cum legislația proastă și reaua credință i-au lăsat fără teste COVID pe copiii românilor

Începând de astăzi, 11 ianuarie 2022, testarea preşcolarilor şi a elevilor pentru depistarea COVID-19 se întrerupe în toată ţara, pentru că achiziţia a fost blocată de o contestaţie a unei firme care a participat la licitaţie.

Ministerul Educaţiei a precizat că, nefiind implicat în procurarea testelor, nu poate estima când vor fi livrate noi loturi de teste. Ministrul Sorin Câmpeanu le-a recomandat luni părinților să cumpere testele necesare, aşa cum unii dintre ei fac deja:

„Am mulțumit părinților, după ce în prealabil mi-am cerut scuze în numele autorităților statului român, care nu au putut să facă posibilă achiziția. Da, un părinte care ține la copilul lui achiziţionează teste, dacă poate, şi are şi mulțumirile noastre, ale tuturor, pentru că protejează nu numai propriul copil, ci întreaga comunitate şcolară”, a spus luni Sorin Câmpeanu.

Două milioane de teste zac în București

Asta se întâmplă în condițiile în care firma DDS Diagnostic are în stoc, în București, peste două milioane de teste de salivă destinate elevilor încă din data de 4 decembrie 2021, contractate de DSU-IGSU în urma unei licitații câștigate de DDS Diagnostic, pe bază de competiție deschisă și transparentă, dar refuzate la recepție de IGSU, pe motiv că ar fi existat o întârziere de 30 ore la livrare.

Deși DDS Diagnostic a furnizat toate documentele necesare, care demonstrează că livrarea a fost întârziată 30 de ore din motive imprevizibile și în afara posibilității de control a companiei, cauzate de apariția noii tulpini Omicron, iar Camera de Comerț și Industrie a României, autoritatea legală în domeniu, a emis în acest sens Avizul privind existența cazului de forță majoră pentru această situație, aviz legal, nerecunoscut de DSU – IGSU, această instituție din subordinea lui Raed Arafat continuă să refuze să preia cele peste două milioane de teste.

„Tocmai statul, care ne-a îndrituit să eliberăm acest aviz de forță majoră, nu îl recunoaște. Cred că i-am rămas mici Domnului Arafat, e o părere personală,” a declarat Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, la conferința de presă pe tema testelor DDS desfășurată la sediul CCIR pe 16 decembrie.

În 5 ianuarie 2022, DDS Diagnostic a reușit să obțină o întâlnire la nivelul conducerii IGSU, care a fost neconcludentă.

„Reprezentanții IGSU încă nu au acceptat argumentele raționale pentru rezolvarea crizei, în contextul în care, chiar în timpul audienței, Șeful DSU a anunțat public că nu vor fi teste în școli și că nu există stocuri”, precizează DDS Diagnostic, într-un comunicat, arătând că testele sunt încă în București și criza poate fi astfel depășită.

Și a doua licitație este blocată

Deși s-a organizat o a doua licitație pentru teste de salivă destinate elevilor, situația este departe de a se rezolva.

Oficiul Național de Achiziții Centralizate (ONAC) a anunțat că a analizat ofertele depuse și că a desemnat căștigătorii Lotului I, dar imediat s-a anunțat că și această achiziție și distribuție de teste rapide în școli a fost blocată.

Șeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a anunţat că achiziţia privind testele COVID din salivă pentru şcoli a fost contestată, iar din acest motiv nu va fi semnat niciun contract până nu iese decizia primei instanţe.

”IGSU, care semnează aceste contracte subsecvente pe baza licitației făcută de ONAC, nu va putea semna din păcate contractele subsecvente, până se pronunță CNSC și sperăm să avem pronunțarea cu celeritate în acest sens și atunci vom continua” , a declarat șeful DSU.

Rea-credință față de interesul public

Pentru a lămuri ce se întâmplă redăm poziția ONAC, transmisă, realizatorilor emisiunii Culisele Statului Paralel de la realitatea TV:

„La data de 4 ianuarie, operatorul economic S&S Grup Prodimex SRL a depus la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor prin care s-a constituit dosarul nr.21/2022. Menționăm faptul că oferta societății contestatare a fost declarată admisibilă în cadrul procedurii de atribuire prin negociere fără publicarea în prealabil a unui anunț de participare pentru achiziția de teste rapide pentru determinarea antigenului SARS-CoV-2 efectuate din proba din salivă, însă acestea nu s-au încadrat printre semnatarii acordului cadru întrucât s-a clasat pe locul 5 în urma aplicării criteriilor de calificare și a procesului de evaluare tehnică și financiară.

Conform documentație de atribuire, autoritatea contractată va semna acorduri cadru cu toți operatorii economici a căror ofertă va fi declarată admisibilă fără a se depăși cantitatea maximă solicitată pe fiecare lot, respectiv de 18.500.000 de bucăți.

Urmare comunicării privind rezultatul procedurii către societatea contestatoare, aceasta a formulat contestare invocând aspecte anti-concurențiale, precum și necesitatea reevaluării din punct de vedere tehnic a ofertei depuse în cadrul procedurii.

La momentul prezentului mail, contestația respectivă se află pe rolul completului din cadrul CNSC, iar față de aspectele invocate, Oficiul a formulat punct de vedere prin care solicită respingerea tuturor capetelor de cerere ca fiind nefondate și nejustificate, urmărindu-se prin acest demers doar întârzierea punerii în executare a acordului cadru și respectiv imposibilitatea operatorilor economici câștigători de a livra la termenele asumate și implicit declararea distribuirii testelor în școli.

Observăm fără echivoc un interes strict financiar al unui operator economic care nu acceptă concurența și implicit poziția obținută în urma unei competiții transparente și care, prin acțiunile sale, nu conștientizează impactul asupra societății civile ci doar își urmărește interesul propriu.

În același context și cu aceleași intenții, la data de 5 ianuarie, societatea ISSOCIAL Media SRL, a depus contestație la CNSC care constituie obiectul altui dosar atribuit, având ca motivare ca neconformă din punct de vedere tehnic oferta depusă de aceasta. În legătură cu acest aspect facem precizarea că CNSC a constatat neconformitatea ofertei în raport cu specificațiile tehnice, ceea ce a condus la declararea acesteia ca neconformă.

Ca și în cazul primei societăți, observăm acțiuni de rea-credință față de interesul public și susținem această ipoteză întrucât la o zi diferență, pe 6 ianuarie, contestatoarea a trimis prin e-mail o notificarea înregistrată la ONAC prin care ne aduce la cunoștință că nu va constitui cuantumul cauțiunii legale motivând faptul că “demersul nostru de a contesta licitația fiind unul FORMAL, pentru a sublinia oficial nereguli în desemnarea câștigătorilor licitațiilor.

Având în vedere aspectele subliniate mai sus, la fel ca și în cazul celeilalte societăți, remarcăm acțiuni de rea-credință, menite să substituie interesul național cu unul individual, de natură financiară”.

Doctorulzilei.ro, care a făcut o amplă analiză despre cum s-a ajuns lipsa testelor COVID din școli, concluzionează:

„Legislația achizițiilor publice un dezastru pentru România.

Din păcate, legislația privind achizițiile publice permite companiilor participante să facă contestații, chiar mai mult, și alte entități pot depune contestații, invocând orice motiv.

Astfel, implementarea unui proiect este blocată până la soluționarea contestației de către CNSC sau, și mai rău, în justiție.

Niciun responsabil al unei autorități neputând să-și asume semnarea unui contract până la o decizie definitivă.

Există sute de astfel e situații în care proiecte importante au fost blocate pe perioade mari de timp, unele depășind și ani de zile, fiind în faza de contestații.

În Europa, pe care legiuitorii și guvernanții o invocă pentru toate deciziile proaste sau nepopulare, există legislație mult mai bine elaborată, acesta permițând implementarea proiectelor în timp ce soluționarea contestațiilor urmează să fie rezolvată în paralel. Ulterior, în cazul soluționării favorabile a contestației respective există posibilitatea despăgubirii ofertantul care a fost nedreptățit conform unei scheme precizate de legislația respectivă”.

Informaţiile publicate de evz.ro pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.