Cum comunici in situatii conflictuale?

Cum comunici in situatii conflictuale?

Specialistii in comunicare verbala si nonverbala recomanda ca, in cazul unui conflict, sa incerci sa fii calm si sa asculti si parerea celuilalt, sa propui solutii si sa soliciti feed-back.

Indiferent ca suntem la piata, in autobuz, la serviciu, in trafic, acasa ori la scoala, ne confruntam aproape zilnic cu situatii de conflict. Peste tot sunt oameni care se cearta, care ridica tonul si care bat cu pumnul in masa pentru a-si sustine punctul de vedere. Specialistii in comunicare spun insa ca aceasta este cea mai nepotrivita metoda de rezolvare chiar si a unei banale galcevi.

Reguli de baza

Trainerul in comunicare Sas Seramis, psiholog si consultant al companiei Business Consulting Center, specializata in consultanta in management si training, spune ca, pentru a putea comunica in situatii conflictuale, trebuie sa respecti cateva reguli. „Important este sa ataci problema care a generat conflictul, si in niciun caz persoana. Apoi trebuie sa fii concret, specific, sa spui lucrurilor clar pe nume, nu sa vorbesti la general”, recomanda Sas Seramis.

Psihologul considera ca este obligatorie si „validarea interlocutorului”: „Spune-i ca-i intelegi parerea, ca i-o respecti, chiar daca tu ai alta opinie”.

In plus, subliniaza acesta, este necesar sa asculti si parerea celuilalt, sa propui solutii si sa soliciti feed-back. „Foarte importanta este asumarea raspunderii pentru propriile afirmatii!”, avertizeaza Sas Seramis.

Spui 100 de cuvinte, gandesti 800

Specialistii in comunicare sustin ca, intr-un minut dintr-o conversatie, o persoana spune in jur de 100-120 de cuvinte. „In acelasi minut, aceeasi persoana poate „gandi” cam 800 de cuvinte”, subliniaza sociologul Mihaela Liliana Stroe, general manager al companiei Acta Nonverbal, importanta comunicarii nonverbale.

Intr-o situatie de conflict, precizeaza Sas Seramis, este indicat ca tot ce afirmi sa fie in concordanta cu limbajul trupului: „De exemplu, nu privi in tavan, atras parca brusc de zugraveala, in timp ce vorbesti”. Atat timp cat partea verbala si cea nonverbala a unui mesaj sunt percepute ca fiind concordante, spune sociologul Mihalea Liliana Stroe, cuvintele sunt receptionate integral.

Atentie la limbajul agresiv al trupului!

In confruntarea ostila, subliniaza specialista, o persoana poate avea un limbaj al corpului agresiv chiar fara sa-si dea seama. Mihaela Liliana Stroe este de parere ca, pentru a evita comportamentul agresiv nonverbal, trebuie sa stii mai intai sa-l identifici. Semnale ca vocea ridicata, mainile pe solduri, aratatul pumnului, scrasnetul dintilor, ranjetul, scanteierea metalica a privirii, uitatul peste umarul interlocutorului sunt semnale ca se apropie un conflict.

Ne puteți urmări și pe Google News