La 6 zile de când la Paris, oraș cu peste 11.000.000 de locuitori, a intrat în vigoare noua limită de viteză de 30 km pe oră, milioane de șoferi au fost obligați să se adapteze rapid noilor condiții și foarte mulți dintre ei au acuzat că măsura luată de autorități nu face decât să încurce traficul și așa suprasolicitat din capitala Franței.
Înainte de intrarea în vigoare, autorităţile franceze au anunțat că străzile din Paris vor deveni mai sigure odată cu limita de viteză. Totodată, se miza pe faptul că zgomotul produs pe bulevarde va scădea în intensitate.
De asemenea, a fost vizată și partea legată de curățenia străzilor odată cu scăderea limitei de viteză de la 50 km/h la 30 km/h. Mai trebuie spus că cei care au luat această decizie nepopulară printre șoferi s-au gândit că astfel vor încuraja mersul pe jos și deplasările cu bicicleta.
Reprezentanții Primăriei Parisului au completat că odată cu noua măsură, se mizează pe o creștere a numărului celor care vor folosi transportul public.
Viceprimarul David Belliard a mai precizat că limita de viteză poate contribui şi la reducerea poluării, a zgomotului şi a numărului accidentelor grave. El a ținut să sublinieze că ”nu este o măsură adoptată împotriva maşinilor”.
Limita de viteză în Paris, pregătită cu atenție
Amintim că limita de 30 km/h se aplica deja pentru aproximativ 60% dintre arterele Parisului. Câteva rute majore, precum celebrul bulevard Champs Elysees, vor fi exceptate de la această regulă. Aici, limita de viteză rămâne fixată la 50 km/h.
La această situație s-a ajuns după ce primărița Parisului, Anne Hidalgo, a câştigat în 2020 al doilea mandat de şase ani. Ea a construit mai mulţi kilometri de piste noi pentru biciclete, a interzis maşinile vechi cu motoare diesel şi a transformat cheiurile Senei în spaţii exclusiv pietonale.
Unul dintre obiectivele ei este legat de reducerea spaţiilor de parcare din oraş și limitarea traficului rutier în capitala Franţei. În acest context, s-a transmis că poliţiştii locali vor fi mai îngăduitori în ceea ce priveşte respectarea noii limite de viteză.
Și alte orașe din Franța au copiat măsura luată în Paris
Cel puțin pentru următoarele săptămâni. Şi în Bordeaux, Strasbourg şi Toulouse a fost adoptată limita de viteză de 30 de kilometri pe oră. Efectele? Traficul din Paris a devenit şi mai greoi decât era înainte. Pe străzi, automobilele circulă bară la bară din cauză că pe coridoarele de fluidizare se conduce mai lent.
Astfel, jurnaliștii de la CNN au mers la Paris pentru a intervieva câţiva şoferi. Înainte de implementare, 59% dintre locuitorii capitalei franceze susţineau ideea noii limite de viteză.
Reporterii americani au aflat acum că aproape fiecare şofer pe care l-au găsit în trafic a fost exasperat de noua măsură. Unul dintre ei a spus că orice scuter electric poate circula mai repede ca o maşină.
Limita de 30 km/h i-a iritat pe șoferi
Altul a precizat că regula este absurdă, în timp ce un şofer care face livrări a zis că nu mai reuşeşte să respecte planul, pentru că petrece și mai mult timp în ambuteiaje.
Sunt destule voci care susțin că va fi și mai multă poluare din cauza mașinilor care stau și mai mult în trafic. Replica a venit din partea funcţionarului principal responsabil cu transporturi din Paris, David Belliard.
Pe Twitter, el a scris că noua limită de 30 km/h nu mărește poluarea, ci îmbunătăţeşte siguranţa pentru pietoni şi biciclişti, reduce nivelul de zgomot şi aduce mai mult calm în oraş.