CRONICA DE TEATRU: Serban, prins in jurnale

CRONICA DE TEATRU: Serban, prins in jurnale

Pe site-ul Liternet.ro a  aparut recent cartea "Pescarusul", cu  o noua versiune moderna a "Pescarusului", de A.P. Cehov, realizata de Maria Dinescu si Andrei Serban, pe care regizorul a montat-o la Sibiu.

Cartea include si un jurnal de repetitii, realizat de Cristina Bazavan. Serban a montat in vara "Purificare", la Cluj, si "Pescarusul", la Sibiu. Spectacolul "Purificare", dupa  textul lui Sarah Kane, socheaza prin violenta afectiva si  prin conotatiile sexuale.

Regizorul a considerat ca teatrul romanesc are nevoie de un soc, "caci acesta ori hiberneaza, ori face prostii". "Purificare" este o piesa brutala si inconfortabila, dar si poetica, si tulburatoare, este o explorare a sufletului in ce are frumos si dezolant.

La polul opus, regizorul  a montat la Sibiu "Pescarusul", pentru a treia si ultima oara, dupa ce l-a mai pus in scena la Tokio si la New York. Numele piesei este amagitor poetic, pseudopoetic, la fel cum este si titlul "Livezii de visini" a lui Cehov. Serban a incercat sa inteleaga in aceasta ultima versiune de ce Cehov i-a dat  "Pescarusului" subtitlul "o comedie".

Cristina Bazavan si-a scris in jurnalul de pe Liternet impresiile de la premiera, in oglinda cu cele pe care le-a avut in vara la repetitii, comentand cum relationeaza Arkadina, interpretata de Maia Morgenstern, cu Treplev, fiul ei jucat de Tudor Aaron Istodor. Redam cateva fragmente din jurnalul Cristinei Bazavan:

"Actul I are muuult mai multa dinamica. I s-a schimbat ritmul doar prin lucruri ce par detalii: monologul Ninei din scena spectacolului lui Kostea si doua intrari diferite ale personajelor, plus o cortina care face diferenta intre spatiul de joc si "teatrul" imaginat de Kostea.

Cortina este folosita de fiecare data cand e accentuata dimensiunea "teatrala" a vorbelor unui personaj. In plus, s-a renuntat la coborarea de pe sezlong cu efectul de rasturnare producatoare de zgomot. Banuiesc ca s-au lovit cu el sau erau sanse mari sa nu cada mereu.

Secventa de dragoste si ura dintre mama si fiu e muult mai emotionanta. Au mai lucrat la partea de "dragoste" cu cateva gesturi lungi si pauze emotionante (caci intre MM si TI este un chemistry natural aici) si-au pus foarte foarte multa incarcatura emotionala. Si in varianta pe care o stiam din vara, momentul de dragoste iesea foarte bine. Dar acum e asezat, asumat, "de-a acasa".

Partea de "ura" e mult mai in forta. TI a depasit politetea pe care o vazusem in vara, dar simt ca ar putea da si mai mult aici. Oricum e una dintre cele mai frumoase secvente din spectacol si e asumata atat de mama, cat si de fiu (pe scena si in viata)." Noua versiune a piesei "Pescarusul" insotita de Jurnalul Cristinei  Bazavan pot fi descarcate gratuit de pe http://editura.liternet.ro

Ne puteți urmări și pe Google News