Saptamana aceasta am avut un regal al celei de a V-a editii festCO, Festivalul Comediei Romanesti 2007, care s-a incheiat aseara, la Teatrul de Comedie, printr-o gala de exceptie.
Festivalul a avut 14 spectacole in competitie, iar una dintre noutatile editiei a fost faptul ca piese romanesti au fost jucate in limbi straine, de trupe din Serbia, Grecia si Franta.
Invitat de onoare al festivalului a fost Matei Visniec, dramaturg roman stabilit la Paris, cel care s-a impus in lumea conservatoare a teatrului francez, dupa Eugen Ionescu.
Luni seara, in foaierul Teatrului de Comedie, Matei Visniec si-a lansat cartea „Omul-pubela. Femeia ca un camp de lupta”. Textele din volum au fost montate in premiera mondiala in 1993, la Institutul Francez din Bucuresti, in coproductie cu Theatrum Mundi, in regia Catalinei Buzoianu.
Daca va mai amintiti, in spectacole au jucat Mircea Diaconu, Horatiu Malaele, Maia Morgenstern si Razvan Vasilescu, iar spectacolul a obtinut Premiul „Theatre Vivant” acordat de Radio France Internationale.
Manifestarile din cadrul festCO au continuat in Sala Studio, unde s-a jucat „Voci in intuneric” dupa „Teatru descompus”, un spectacol de animatie cu masti si papusi, de Matei Visniec, in regia lui Eric Deniaud, un sculptor care s-a apucat de actorie facandu-si lucrarea de diploma pe piesele lui Visniec.
La Sala Mare a Teatrului de Comedie a fost prezentata piesa „Cuvantul progres spus de mama suna teribil de fals”, pusa in scena la Compania Piramatiki Skini din Salonic, de regizorul Ersi Vassilikioti, un spectacol despre moarte, despre drama mamelor care si-au pierdut linistea cautandu-si fiii aruncati si ingropati in necunoscut.
George Mihaita a vrut sa deschida Festivalul Comediei Romanesti declarand Teatrul de Comedie, pentru o saptamana, Zona Libera de UNITER, in contextul scandalurilor cu nominalizarile si al doilea juriu din ultima perioada. „Ar fi fost inutil pentru ca, oricum, Teatrul de Comedie nu exista pentru UNITER.
Revizorul lor, care dicteaza clasamentele, nu este si Revizorul nostru. Recunosc ca anul acesta i-am sugerat juriului de la concursul de dramaturgie romaneasca sa premieze o piesa semnata de... Sarah Kane.
Din pacate, Sarah Kane nu mai traieste decat pe cateva scene romanesti, si acolo doar pret de cateva spectacole, pana se dau Premiile UNITER”, a spus directorul teatrului.
Sa nu uitam ca la Premiile UNITER de anul acesta, care vor fi decernate pe 23 aprilie la Sibiu, concureaza doua spectacole montate dupa piese de Sarah Kane: „Purificare” (regia Andrei Serban, Teatrul National din Cluj) si „Iubirea Fedrei” (regia Mihai Maniutiu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad).
Pana atunci, dincolo de amaraciunile si ironiile directorilor de teatre ne-am bucurat cu adevarat de o noua editie de comedie „reloaded”.