Criza energiei. Un tânăr a primit o factură de peste 800.000 de euro la curent

Energie electrică. Sursa foto: Arhiva EVZ

Bărbatul și iubita sa locuiesc într-un apartament de 80 de metri pătrați și a făcut un șoc în momentul în care a primit factura. A postat-o pe internet și a decis să o conteste.

Doi tineri din Austria au avut parte de un adevărat șoc în momentul în care au primit factura la energie electrică. Au aflat că au de plătit nu mai puțin de 856.869 de euro. Chiar dacă prețurile au sărit în aer în ultimele luni, factura este una ireală, iar cei doi tineri au contestat-o imediat.

Nikola, un tânăr de 27 de ani și iubita sa de 25 de ani s-au mutat, la începutul lunii octombrie, într-un apartament de 80 de metri pătrați, din cartierul Seestadt din Donaustadt. Așa cum spune legea au încheiat un nou contract cu Wien Energie pe noua adresă.

A fost o greșeală

După câteva zile au primit factura uriașă. „Mă așteptam ca suma parțială să fie mai mare decât de obicei. Dar aproape un milion de euro?. Este imposibil”, a spus tânărul.

Acesta povestește că, atunci când locuia în fostul apartament, plătea o factură de 37 de euro pe lună la curent. Tânărul a postat factura pe internet, iar compania a anunțat că totul este o eroare.

„Este vorba despre o eroare. La bază a stat o estimare incorectă a consumului din cauza unei schimbări a contorului”, a anunțat biroul de presă al companiei Wien Energie, potrivit heute.at.

Facturi mari și în România

Factura la curent a devenit o adevărată sperietoare și în România. Mulți oameni s-au trezit că au de plătit sume uriașe, de mii de lei. În unele cazuri, furnizorii au transmis că a fost vorba despre regularizări pe ultimii doi ani. Asta deși aveau obligația să citească contorul o dată la trei luni. În alte cazuri, au apărut și greșeli din cauza schimbărilor repetate de legislație.

Cea mai mare factură primită până acum de un român, este de 50.000 de lei, adică 10.000 de euro. Furnizorul susține că este o regularizare pe ultimii patru ani.

Cum contestăm factura

Primul lucru pe care trebuie să îl faceți când primiți o factură uriașă este să verificați cu atenție indexul facturat, dar și cel de pe contor. În plus, puteți solicita să vedeți dacă contorul are avizul metrologic la zi, pentru a elimina vreo eroare tehnică. Dacă nu primiți un răspuns favorabil de la furnitozul de energie, vă puteți adresa altor instituții, dar și instanței de judecată.

„Primul pas este să notificăm în scris furnizorul, să-i cerem să ne pună la dispoziție metrologia contorului, să vedem exact care este indexul. Și, nu în ultimul rând, poate că cel mai important, este să vedem care a fost prețul pe care ni l-a aplicat. Dacă nu primim răspuns favorabil în maxim 15 zile, trimitem plângerea la ANRE la departamentul de protecție a consumatorului sau direct la ANPC. În pararel, deschidem o acțiune în instanță pentru anularea facturilor”, a spus avocatul Adrian Cuculis.