Criză în domeniul educației medicale! UMF Carol Davila vrea monopol pe Medicina românească

Criză în domeniul educației medicale! UMF Carol Davila vrea monopol pe Medicina românească

Reforma în domeniul Sănătății, instrumentată prin mai multe decizii legale, începând din 2006 și până în prezent, aduce în pragul desființării facultățile cu profil medical din cadrul universităților private. Președintele României, Klaus Johannis, a cerut reanalizarea legii, iar reprezentanții Universității Titu Maiorescu îi arată cu degetul pe Mircea Beuran și Ioanel Sinescu, capii Universității de Medicină și Farmacie Carol Davila (UMF)

Conducerea Universității Titu Maiorescu (UTM) din București a remis redacției Evenimentului zilei o serie de documente edificatoare în legătură cu noile modificări legislative din domeniul sănătății. Mai mult, conducerea acestei unități de învățământ evidențiază aspecte care, consideră ea, nedreptățește studenții înscriși la facultăți private. Menționăm, în continuare, cele mai importante puncte ale protestului formulat de conducerea UTM.

Rotițele mecanismului

„La data de 22.11.2016 se publică în MO nr. 938 OUG nr. 79/16.11.2016, care modifică și completează Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, lege complexă, care reglementează, printre altele, și modul de organizare și funcționare a spitalelor, inclusiv a spitalelor clinice, statut care se dobândește numai prin colaborarea cu o instituție de învățământ superior medical sau care are în componența sa facultăți din domeniul medical. Un spital clinic are, la rândul său, în componența sa, secții clinice universitare, laboratoare clinice, compartimente clinice, în care se desfășoară efectiv activitate de învățământ medical și de cercetare științifică medicală, de regulă, în baza unui contract de colaborare încheiat între universitate/ universități și spital. Universitățile, la rândul lor, au obligația de a asigura, cel puțin instruirea practică completă și corectă a studenților și rezidenților, prin desfășurarea lucrărilor practice aferente fiecărei discipline clinice din planul ei de învățământ (adică minimum 3 ani de studii din cei 6), cât și practica de specialitate, ca disciplină distinctă și, de asemenea, obligatorie și care, de regulă, se face comasat, în timpul verii, pentru toții anii, mai puțin în anul 6 de studii. Este lesne de înțeles faptul că, dacă se limitează accesul unei facultăți de medicină la spitalele publice (spitalele private acreditate fiind puține ca număr și cu puține specializări față de cele de stat, deci neacoperitoare față de necesitățile unui program de studii de 6 ani și fără posibilitatea de a organiza și pregătire în rezidențiat), practic acea facultate se desființează!”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ce modificări propune conducerea UTM

„Propunem completarea Legii privind aprobarea OUG nr. 79/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, după cum urmează:

- la punctul 14 din Lege, referitor la articolul I punctul 16, alineatul (7) din OUG nr. 79/2016, „În spitalele clinice, funcția de director medical, director de cercetare, șef de secție medicală, șef de compartiment medical, șef de laborator medical, șef de serviciu medical și șef birou medical se ocupă de către un cadru didactic universitar medical desemnat în urma concursului sau examenului organizat de senatul instituției de învățământ superior medical, instituției de învățământ superior, public sau privat, care are în structura sa facultăți de medicină și farmacie, în cauză.”

- la punctul 17 din Lege, referitor la articolul I punctul 181, alineatul (91) din OUG nr. 79/2016, „În cazul spitalelor clinice, procedura de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea funcției de director medical, director cercetare, șef de secție medicală, șef compartiment medical, șef de laborator medical, șef birou medical și șef de serviciu medical, inclusiv condițiile de participare la concurs, se stabilesc de către senatul instituției de învățământ superior medical, instituției de învățământ superior, public sau privat, care are în structura sa facultăți de medicină și farmacie, în cauză, în colaborare cu Ministerul Sănătății sau autoritatea publică locală, după caz.”

Johannis respinge legea, Beuran și Sinescu o completează

Legea de aprobare a OUG nr. 79/16.11.2016 este respinsă însă de la promulgare de către Președintele României și trimisă spre reanalizare celor două Camere ale Parlamentului, la data de 6.11.2017. Senatul, ca primă Cameră sesizată, își însușește, în mare parte, criticile Președintelui, adoptă unele modificări și trimite legea, astfel modificată, către Camera Deputaților. În continuare, intervin domnii Mircea Beuran și Ioanel Sinescu. Cităm din comunicatul trimis pe adresa redacției de conducerea UTM:

„Comisia pentru Sănătate și Familie a Camerei Deputaților, în ședința din data de 6 decembrie 2017, la care au participat (invitați sau autoinvitați) domnii Mircea Beuran - Președinte al Senatului UMF „Carol Davila” și Ioanel Sinescu - Rectorul UMF „Carol Davila”, analizează legea și fac următoarele modificări/ completări (...):

- Introduc un nou alineat, la art. 185 al Legii, respectiv alin.(71), care este cel criticat de noi și care, practic, limitează drastic și nejustificat accesul unei instituții/facultăți de învățământ medical în spitalele de stat (...);

- Grav este și faptul că, în unele articole, Comisia insistă cu sintagma „instituție de învățământ superior medical acreditată”, deși Senatul prevede „facultate de medicină acreditată”, situație care neglijează realitatea că, pe lângă Universități de medicină și farmacie, care au în structura lor numai facultăți cu profil medical, există și universități (cum sunt: Univ. Titu Maiorescu, Univ. Vasile Goldiș, Univ. din Oradea, Univ. din Sibiu, Univ. din Brașov) care au în structura lor atât facultăți din domeniul medical, cât și facultăți din alte domenii. Or, accesul la spitale nu trebuie limitat nici din această direcție, o universitate trebuind să colaboreze cu un spital, prin și pentru facultățile sale de medicină și/sau farmacie.

- (...) Dacă nu se va elimina cel puțin alineatul (71) de la art.185 al Legii, universitățile/ facultățile acreditate din domeniul sănătate vor avea grave dificultăți în a-și desfășura activitatea în mod legal, complet și corect, sau chiar se vor desființa, în pofida faptului că Legea educației naționale nr.1/2011 și Constituția României le recunoaște aceleași drepturi și obligații cu cele ale universităților/facultăților de stat acreditate!”.