Coşmarul unui artist. O pictoriţă celebră, escrocată de un fals vânzător de artă

Coşmarul unui artist. O pictoriţă celebră, escrocată de un fals vânzător de artă

Un escroc rafinat, specializat în ţepe date artiştilor, face ravagii în lumea pictorilor bucureşteni. După ce le promite marea cu sarea, pseudo-dealer-ul de artă, care se foloseşte de un nume fals, le suflă de sub nas picturi de mari dimensiuni, pe care se angajează să le vândă la preţuri exorbitante iubitorilor de artă. Apoi se face nevăzut. Deşi împotriva lui au fost formulate mai multe plângeri, poliţia nu a reuşit să-i dea încă de urmă. În plasa lui Florin Ionescu, aşa cum se prezintă escrocul victimelor sale, a căzut recent şi artista Cristina Oprișenescu pe care a deposedat-o de lucrări de artă în valoare de zeci de mii de euro. Înşelată în mai multe rânduri şi de alţii, femeia a ajuns să trăiască cu chirie într-un atelier de pictură, la limita subsistenţei.

La cei 60 de ani ai săi, Cristina Oprișenescu are toate motivele să se considere din punctul de vedere al carierei o femeie împlinită, cei mai bine de 40 de ani petrecuţi pe tărâmul artei - răstimp în care s-a aflat sub lumina reflectoarelor şi a avut zeci de expoziţii de pictură - constituind în ceea ce o priveşte o carte de vizită solidă. Nu la fel stau lucrurile atunci când vine vorba despre viaţa de zi cu zi pe care se vede nevoită să o înfrunte fără bani în buzunar sau acoperiş deasupra capului. Povestea ei este halucinantă şi poate fi spusă în câteva cuvinte: naivitatea peste măsură de care a dat dovadă în relaţia cu un pretins dealer de artă, în realitate un escroc de joasă speţă cu mai multe înşelăciuni la activ, căruia i-a încredinţat spre vânzare lucrări de artă valoroase, a adus-o în pragul falimentului.

Socoteala de acasă şi jecmăneala firmei de construcţii

 În toamna lui 2016 a bătut palma cu o firmă de construcţii din Prahova, căreia a fost de acord să îi încredinţeze construirea unei mici căbănuţe, cu două camere, de o simplitate dezarmantă, undeva la o azvârlitură de băţ de Câmpina, cartierul Poiană. Preţul iniţial cerut de reprezentanţii firmei a fost de opt mii de euro, bani pe care Cristina Oprișenescu i-a împrumutat de la bancă. Nu mică şi neplăcută i-a fost surpriza în momentul în care, câteva luni după demararea lucrărilor, managerii firmei de construcţii i-au bătut din nou în poartă pentru a-i prezenta un deviz nou nouţ, altul decât cel din contractul parafat: unul aproape dublu. “Mi-au spus că pentru a termina de construit casa trebuie să le plătesc alţi 6.000 de euro pe lângă cei 8.000 cât stabilisem iniţial. M-am revoltat dar nu mi-a fost de nici un folos. Nu prea aveam soluţii la îndemână aşa că am apelat din nou la ajutorul băncilor”, a mărturisit femeia reporterului EVZ.

Ne puteți urmări și pe Google News

Executată de bănci

Totul părea să meargă bine pentru pictoriţă. Mai avea doar câteva săptămâni de aşteptat, până urma să i se predea cheile căsuţei, şi scăpa de corvoada unei chirii costisitoare în Bucureşti. „În 2017, totul a luat-o razna. Banii s-au pierdut în buzunarele constructorilor. Am intrat în incapacitate de plată şi m-am trezit datoare vândută băncilor care au dispus instituirea popririi pe salariu. Aşa se face că din 2.400 de lei, banii pe care îi primesc din profesorat (este profesor de desen în Bucureşti, n.red), am ajuns să primesc mai puţin de 1.000 de lei, restul ajungând în conturile băncilor”, a mai declarat femeia.

8 luni de coşmar, pe întuneric şi fără apă

Lovitura de graţie a primito însă, imediat după instituirea popririi, din direcţia constructorilor prahoveni care şi-au luat picioarele la spinare şi au lăsat căsuţa pentru care fuseseră plătiţi neterminată. “Era o construcţie la roşu. Doar pereţii ridicaţi, tavanul şi cam atât. O baracă, de fapt, doar cu ciment pe jos, pereţi din lemn presat prin care răzbătea ploaia, fără izolaţii, apă curentă sau electricitate. Nu mai vorbesc de lipsa unui punct sanitar de care nici un om civilizat nu poate fi privat”, a adăugat înciudată Cristina Oprișenescu, de abia stăpânindu-şi lacrimile.

Şi totuşi, a locuit în aceste condiţiile improprii, aproape opt luni. „Cum am putut locui așa? E greu de descris în cuvinte... Nici apă de băut, nici de spălat nu aveam... Noaptea aprindeam niște lanterne, iar telefonul îl încărcam pe unde puteam. Căram apa cu bidoanele de la o vecină. În sfârşit, mai că nici nu îmi vine să mai vorbesc despre lunile acelea. Îmi doream deseori să mor, după atâtea speranțe spulberate rând pe rând... Obosisem să cer ajutor în stânga şi-n dreapta şi oricum părea de prisos. Nimeni nu era dispus să îmi întindă o mână”, îşi aminteşte Cristina Oprișenescu.

La sfârşitul toamnei, pictoriţa a înţeles că îi va fi imposibil să supravieţuiască anotimpului rece. “Casa nu are deloc căldură. Pe dinafară e un strat de polistiren care s-a degradat deja, nefiind protejat de nici o tencuială. Nici măcar nu au tencuit fațada, pentru a o proteja de intemperii. Am rezistat până la începutul lui noiembrie. Când termometrul din casă a indicat 0 grade, am înţeles că a venit momentul să îmi fac rugăciunea! Timpul în care mai speram la o minune expirase”, a mai spus artista, nu fără a uita să adauge că prețul real al căsuţei din Poiana Câmpina pe care o comandase a fost fixat de un expert judiciar, la serviciile căruia a apelat în momentul în care s-a hotărât să acţioneze firma de construcţii în judecată, la aproape jumătate din cât s-a plătit pentru construcţie. „În stadiul în care construcția a fost abandonată, valoarea ei nu depăşeşte 8.000 de euro. Aşa a sunat verdictul expertului, iar eu m-am simţit ca şi cum ar fi picat cerul pe mine. Fusesem escrocată cu peste 6.000 de euro”, a precizat ea.

În cele din urmă, miracolul s-a produs, iar salvarea Cristinei Oprișenescu a venit din partea Uniunii Artiștilor Plastici din România ai cărei reprezentanţi i-au oferit pictoriţei şansa să petreacă iarna într-un adăpost civilizat. „Mi-au închiriat un spaţiu „minuscul” (în fapt, un atelier de pictură de 14 mp fără lumină directă - nu se poate lucra decât la lumina becului - pe care l-am amenajat cum am putut) din Bucureşti. Le sunt recunoscătoare pentru că, în fond, miau întins o mână de ajutor când nu mă aşteptam să o mai facă cineva. Nu mi-au cerut decât 200 de lei pe lună pentru a sta în atelier şi, chiar dacă erau condiţii modeste de locuit, pentru mine a însemnat o gură de oxigen”.

 

Escrocul se lăuda că are relaţii printre medicii de la Spitalul Carol Davila

De parcă nu era îndeajuns ce i se întâmplase, femeia a mai primit de curând încă o lovitură dură: nu mai puţin de 27 de picturi de pe urma cărora spera să obţină o sumă frumuşică, suficientă pentru a-şi repune viaţa pe linia de plutire, au ajuns pe mâinile unui individ care s-a recomandat dealer de artă, cu referinţe solide în domeniu. „L-am cunoscut pe Facebook. Mi-a spus că îl cheamă Florin Ionescu şi că are relaţii puternice în mediile în care se învârt iubitorii de artă. Pentru a părea credibil, m-a invitat într-un atelier de pictură, al artistului Ioan Bompa, cunoscut în lumea artei. Ce mai la deal, la vale, m-a dus de nas ca pe un copil prostănac”, a mărturisit cu năduf pictoriţa.

Nu mult după ce a reuşit să câştige încrederea Cristinei Opri șe nescu, escrocul a lovit. „A venit la mine într-o dimineaţă şi mi-a cerut să-i dau două pânze să le prezinte unor potenţiali cumpărători, despre care spunea că sunt doctori şi că se dau în vânt după lucrări de genul celor pictate de mine. A plecat şi a revenit cu mâna goală peste câteva zile. „Mai daţi-mi 10 picturi că sunt foarte apreciate şi veţi face bani mulţi”. Iarăşi am căzut în capcană şi i-am dat picturile. Nu a durat mult, vreo săptămână şi a venit din nou să-mi ceară alte 15 tablouri. Când l-am întrebat de bani mi-a spus că în două, trei zile mi-i aduce pe toţi. Că îmi dă banii pe toate lucrările, de dimensiuni 140/120 cm, pe care i le dădusem”, povesteşte pictoriţa care i-a mai încredinţat pseudo-dealer-ului încă 3 tapiserii, o lucrare mare de grafică și 5 lucrări în tehnică mixtă pe sticlă. Oprişenescu recunoaşte, într-un acces de sinceritate, că a fost „extrem de naivă”. „Am fost întradevăr extrem de vulnerabilă şi naivă ca să pot încredinţa unui aşa zis impresar o parte din lucrările mele valoroase , sperând în vânzarea lor, cum se lăuda individul, la Spitalul militar C. Davila, unde escrocul acela pretindea că are cunoştinţe; pe doctoriţa Irina, pe care o descria ca o mare amatoare de artă, sau pe medicul Ciprian, un fel de lider al unui grup de medici de acolo pasionaţi de artă”, a declarat pentru EVZ Cristina Oprişenescu.

 

Specialist în ţepe în lumea artei

EVZ a aflat că reputaţia de „escroc” a celui care a lăsat-o pe pictoriţa Oprișenescu fără 36 de lucrări de artă este cunoscută de oamenii din lumea artei. Contactat telefonic de reporterul EVZ, Ioan Bompa, apreciat artist bucureştean, a luat foc în momentul în care a auzit de numele lui Florin Ionescu: „Un escroc nenorocit. Şi pe mine m-a înşelat cam după aceeaşi metodă. Mi-a făcut o perioadă „curte”, dându-se drept un fin apreciator al operei mele. M-a prezentat unor prieteni, într-o anumită conjunctură faptică pe care am desluşit-o când era prea târziu - singurul motiv pentru care mă invitase să iau parte la nu mai ţin minte ce expoziţie şi să-i cunosc cercul de prieteni, aşa-zişi influenţi, ţinea de faptul că avea nevoie de o prezentare; trebuia ca eu să aud din gura lui X sau Y că el este un dealer cunoscut de artă şi în felul acesta să îmi câştige încrederea -, după care mi-a cerut să îi dau mai multe tablouri să le plaseze la diferite persoane iubitoare de artă şi bune plătitoare. Am căzut în capcană şi am acceptat să i le dau - vreo patru picturi – în baza unui avans de 400 de lei, restul până la 1.000 de euro urmând să-i primesc ulterior, după ce plasa lucrările. Din acel moment, s-a făcut nevăzut cu tot cu picturi. Nu am mai auzit niciodată de el”, a declarat pentru EVZ Ioan Bompa. Artistul a confirmat cele spuse de Cristina Oprișenescu. „Întradevăr, a venit cu ea la mine în atelier. Pretextul invocat de el a fost acela că aş putea să o ajut închiriindu-i un atelier în care să îşi desfăşoare activitatea. Convingerea mea de acum e că, în realitate, a vrut doar să o convingă de faptul că e cunoscut în lumea artiştilor şi că se poate încrede în el”, a mai adăugat Bompa.

Chiriaşă, doar până în 2019

Situaţia Cristinei Oprișenescu e la un pas să devină una de-a dreptul critică. Reprezentanţii Uniunii Artiștilor Plastici din România au anunţat-o nu demult că imobilul din strada Doamnei numărul 5, unde a fost lăsată să locuiască în micul atelier în calitate de chiriaşă, se află pe lista construcţiilor ce urmează a fi renovat în totalitate. „Imobilul este încadrat în clasa I de risc seismic. Municipalitatea vrea să demareze operaţiunile de reabilitare încă din primăvara lui 2019. În atare situaţie, este de la sine înţeles că situaţia mea devine una cu adevărat fără ieşire. Nu voi mai putea locui nici aici decât cel mult câteva luni. Bani nu mai am deloc, datoriile mă sufocă, casă de locuit nu am, iar răbdarea mea a ajuns demult sub punctul zero. Pur şi simplu, sunt la pământ şi simt că nu mai am puterea să mă ridic nicidecum”, a mărturisit pictoriţa reporterului EVZ.

Lovită de maşină pe trecerea de pietoni

Ghinioanele par a fi făcut tot timpul parte din viaţa Cristinei Oprișenescu. În urmă cu 12 ani, a fost lovită de o maşină, în timp ce se afla pe trecerea de pietoni. „Am avut, ca să zic aşa, noroc pentru că automobilul nu avea viteză mare. Şoferul a venit de pe banda a doua şi, din cauza maşinii de pe banda întâi, oprite deja în dreptul zebrei, nu m-a observat. M-a izbit în zona genunchilor şi m-am ales cu ligamentele zdrobite. Ceva mai târziu, m-am ales cu o artroză traumatică care, date fiind condiţiile insalubre în care am fost nevoită să trăiesc la Poiana Câmpina, s-a agravat în timp. Acum mă dor genunchii chiar în repaus, iar la mers, uneori nu mai pot practic să îi mișc”, s-a confesat Cristina reporterului EVZ.

Peste 50 de expoziţii în România, Franţa, Canada şi SUA

Cristina Oprișenescu şi-a pus semnătura pe lucrări de referinţă din domeniul picturii, tablourile ei fiind prezente la peste 50 de expoziţii în ţară, dar şi în străinătate, în ţări precum Franţa, Canada şi SUA. Absolventă a Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din Bucureşti, artista nu a mai participat la nici o expoziţie din 2017, anul în care, pentru ea, a început calvarul.

O putem ajuta!

Cititorii care o pot ajuta pe Cristina Oprișenescu să depăşească situaţia gravă în care se află, o pot face, donând în contul bancar deschis pe numele ei, la Raiffeisen Bank: IBAN: RO 86 RZBR 0000 0600 1730 3160. Orice ajutor este binevenit pentru a scoate un semen din prăpastia în care se află.