În Coreea de Sud, cel mai mare centru de producție auto din lume s-a gripat. Hyundai și-a încetat operațiunile, victimă a coronavirusului care a paralizat uzinele din China
Epidemia din China riscă să paralizeze liniile de producție auto din lumea întreagă. În Coreea de Sud, Hyundai poate să producă 1,4 milioane de vehicule pe an în giganticul complex din Ulsan, situat pe coastă pentru a facilita importul de piese detașate și exportul de mașini.
Însă acest balet industrial s-a gripat atunci când epidemia cu coronavirus a obligat China să prelungească închiderea uzinelor dincolo de sărbătorile Anului Noi chinezesc. Este incert dacă se vor redeschide săptămâna viitoare.
Rezultatul: Hyundai s-a văzut fără aprovizionarea cu componente de cablaj electronic, în principal produse în China. Al cincilea producător auto din lume a anunțat săptămâna aceasta că-și va suspenda toată producția în uzinele din Coreea de Sud, trimițând în șomaj tehnic peste 25.000 de angajați, scrie AFP.
Este primul exemplu de mare amploare cu privire la impactul epidemiei asupra industriei din afara Chinei.
O întrerupere a producției în Coreea de Sud ar putea costa compania Hyundai echivalentul a peste 450 de milioane de euro, potrivit estimărilor.
Dar Hyundai nu este singura companie afectată în Coreea de Sud: filiala sa Kia a suspendat activitățile a trei uzine, luni, iar branșa sud-coreeană a Renault ia în calcul să oprească, săptămâna trecută, uzina sa din Pusan (sud-est).
„Companiile sud-coreene depind esențial de China pentru piese detașate. Este suficient să lipsească una în acest lanț și nu mai ai ce face”, observă Cheong In-kyo, economist la universitatea sud-coreeană din Inha.
Dincolo de Asia, repercusiuni sunt în egală măsură așteptate. Compania Fiat-Chrysler și-ar putea opri și ea una din uzinele europene din cauza lipsei de componente care vin din China, a declarat patronul Mike Manley pentru Financial Times.
„Industria producției chineze este crucială pentru lanțurile de producție de automobile. Orice încetinire sau întrerupere a producției unei componente (...) poate provoca blocaje și opriri ale fabricilor în țări precum Coreea, Japonia, Iran sau Tanzania ”, spun analiștii Fitch Solutions.
Impactul este deosebit de marcant în Asia, unde producția este extrem de scăzută.
În Statele Unite, repercusiunile vor fi întârziate, dar ar putea exista un impact indirect asupra pieselor de schimb provenite din alte țări și care cuprind componente chinezești, și-a exprimat temerile expertul Kristin Dziczek, de la centrul de cercetare al automobilul din Ann Arbor din Michigan.
Producătorii și producătorii de echipamente „se gândesc la un mod de adaptare. Dar nu există capacități de producție de dimensiunea celor din China”, a subliniat care ar fi inactivi undeva pentru a umple deficiențele", a Kristin Dziczek.
Există un precedent: industria auto mondială a avut de suferit în 2011, după închiderea - în urma dezastrului de la Fukushima - a singurei fabrici Renesas Electronics, un grup japonez care domina atunci 50% din piața globală a sistemelor de control electronic al frânelor și motoarelor.
De atunci, lanțurile de producție au devenit mai diversificate.
Cu toate acestea, „există un mare risc să ai doar un singur furnizor într-un singur loc pentru o anumită piesă”, a spus Ferdinand Dudenhoeffer, expert al centrului de cercetare auto al Universității din Duisburg-Essen.
Norma este „să ai cel puțin doi furnizori”, iar subcontractanții sunt de obicei în aceeași regiune cu fabricile de producție, adaugă el.
Este de așteptat ca perturbările cauzate de virus să se extindă dincolo de automobil, prevede Cheong In-kyo.
China este cel mai mare exportator de bunuri din lume: exporturile cumulate din China continentală și Hong Kong, anul trecut, au depășit 450 de miliarde de dolari către Statele Unite, 150 de miliarde de dolari către Japonia și 110 miliarde de dolari către Coreea sau Vietnam.
„China este o parte integrantă a lanțurilor de producție, aceasta înseamnă o cincime din producția manufacturieră mondială", a declarat Mark Zandi, economist la Moody's Analytics.
Taiwanul și Vietnamul, apoi Malaezia și Coreea de Sud, vor suferi în special.
Potrivit Institutului German Ifo, componentele fabricate din China reprezintă 9,4% din semifabricatele importate de Germania.