Corbi deasupra Europei infectate. Avioanele rusești continuă patrulările

Coincidență sau nu, în timp ce țările europene sunt lovite de epidemia Covid-19, raidurile avioanelor militare rusești s-au intensificat în apropierea spațiului aerian al NATO.

Este vorba în special de avioane de luptă anti-submarin Tu-142 „Bear F” , „fratele” cunoscutului bombardier strategic Tu 95.

La 7 martie, zborul a două astfel de aparate, care au decolat de la baza Kipelo-Fedotovo (bază aeriană a aviației navale rusești din Rusia situată la 44 km vest de orașul Vologda), a pus în alertă și a ridicat în aer două avioane norvegiene F-35A.

După ce s-au îndreptat către zona de identificare aeriană britanică, cele două Tu-142 au fost apoi însoțite de avioane de luptă Eurofighter Typhoon ale Royal Air Force, înainte de a se întoarce, sub supravegherea aparatelor F-35A și F-16 norvegiene.

Două zile mai târziu, alte două aeronave Tu-142 "Bear F", care au decolat de această dată din Extremul Orient rus, au fost interceptate de avioane F-22A Raptor americane și de CF-18 Hornet canadiene în timp ce zburau deasupra Mării Beaufort, în zona de identificare a apărării aeriene din Alaska, la 50 de mile de coaste.

Comandamentul apărării aerospațiale al Americii de Nord (NORAD) a indicat că a trebuit să supraveghere avioanele rusești timp de patru ore, ceea ce a necesitat angajamentul unui avion-cisternă KC-135 Stratotanker, dar și un avion de supraveghere E-3 Sentry „AWACS”.

Prezența acestor Tu-142 în aceste zone nu este întâmplătoare având în vedere că au zburat peste zona în care se desfășoară în prezent exercițiul ICEX 2020, care mobilizează submarinele americane USS Toledo (clasa Los Angeles) și USS Connecticut (Clasa Seawolf), scrie Opex 360.

„Probabil că ascultă, sigur au la dispoziție tot felul de echipamente electronice pentru a încerca să detecteze frecvențele, comportamentul și orice indicație care le-ar putea avertiza dacă lucrurile se vor agrava în viitor”, a estimat Rob Huebert, expert canadian în apărare, pentru Radio Canada.

Însă, și aici, au apărut teorii potrivit cărora misiunile de supraveghere ale rușilor ar urmări nu numai exercițiile Aliaților ci și mișcările pe teritoriul european generate de epidemia Covid-19. Evident, teorii mai mult sau mai puțin hazardate.

Patrulările rușilor au continuat: miercuri, aparatele Tu-142 au efectuat din nou zboruri de lungă durată. Cele două aparate au plecat din peninsula Kola, au zburat de-a lungul coastelor norvegiene și s-au îndreptat către zone de identificare aeriană britanică.

Norvegia trebuia să organizeze exercițiul Cold Response 2020 care includea o componentă maritimă, Royal Navy anunțând, de exemplu, angajarea fregatei HMS Sutherland pentru un exercițiu de „vânătoare submarină”. De aici interesul aviației navale ruse pentru această regiune. Exercițiul a fost anulat însă din cauza epidemiei Covid-19.

17.000 de militari ai NATO urmau să participe, în apropierea graniței cu Rusia.

Royal Air Force a interceptat însă cele două Tu-142, cu două avioane de luptă Typhoon, în timp ce zburau la vest de insulele Shetland. Avioanele britanice, susținute de un avion-cisternă Voyager (A330 MRTT) au însoțit aparatele rusești până când acestea s-au îndreptat către sud, către golful Biscaya.

„Aceste avioane rusești nu respectă regulile traficului aerian internațional, constituie un pericol pentru avioanele de linie și nu sunt binevenite în spațiul nostru aerian”, a comentat șeful Royal Air Force, Mike Wigston.

Direcția avioanelor rusești către golful Biscaya se poate explica prin prezența portavionului francez Charles de Gaulle și escorta sa în acest golf.

Un alt motiv ține de baza Île-Longue, unde sunt submarine nucleare franceze nucleare și Forța oceanică strategică a Franței (FOST).