Elevii claselor a V-a de la Liceul Teoretic „Carmen Sylva” din Eforie Sud, unitate de învățământ în care toții copiii vin la cursuri, nu au început încă școala, fiind prinși în mijlocul unui război în care sunt implicați directorul, părinții și Inspectoratul Școlar Județean Constanța.
Prima zi de școală pentru elevii celor două clase a V-a a început cu un protest, copiii refuzând să intre la cursuri când au constatat că directorul școlii modificase componența claselor a IV-a, în care ei invățaseră timp de cinci ani, formând colective închegate, cu rezultate frumoase.
Copiii fuseseră amestecați fără știința părinților. „Nu ne despărțiți”, „Ei sunt familia mea”, „Noi toți suntem a V-a” au scris copiii pe spatele blocurilor de desen, protestând în fața școlii. Părinții au făcut sesizare la Inspectoratul Școlar Județean Constanța, cerând ca cele două clase să rămână în formatul din clasa a IV-a.
Luată la întrebări de Inspectoratul Școlar și de părinți, directoarea Cerasela Cozoș a dat înapoi. Ea a justificat, în fața presei, că „aveam o problemă cu clasa a IV-a B în sensul că erau mai mulți romi și, în buna intenție de a respecta Ordinul 6134 cu privire la interzicerea segregării școlare în unitățile de învățământ, am zis să reconstituim colectivele”. Părinții au contrazis-o imediat. Copiii de romi, integrați, de altfel, în sistemul de învățământ, rămăseseră exact în clasele din care proveneau. Directoarea a spus că „la presiunea părinților, vom reveni la colectivele dinainte”.
Victoria elevilor protestatari a fost scurtă. În ciuda asigurărilor date de conducerea liceului, miercuri dimineață copii au fost din nou amestecați. Situația a rămas neschimbată. Copiii au refuzat să intre la ore. Inspectorul general școlar, Sorin Mihai, fusese personal la liceu:„Am discutat cu doamna directoare și cu domnul director adjunct. Dumnealui a invocat o ingerință politică, am înțeles că este un fan activ, un partizan feroce al unui anumit partid politic. Doamna directoare mi-a dat asigurări că situația se va rezolva, dar acest lucru nu s-a întâmplat”.
Schimbarea elevilor dintr-o clasă în alta, ilegală
Inspectorul general școlar, Sorin Mihai, susține că mutarea elevilor după bunul plac, dintr-o clasă în alta, este ilegală. „Este un principiu nesănătos pentru că, în primul rând, colectivele sunt deja sudate. A invocat dumneaei faptul că elevii de etnie romă ar trebui să fie redistribuiți la clase, dar acolo erau cinci cu doi în cele două clase. Un singur transfer, dar cu acordul părintelui, era suficient ca să remedieze situația. Am văzut că doamna a ieșit și în spațiul public cu anumite declarații, tot așa, în zona de partizanat, din păcate”, a declarat inspectorul general.
Sorin Mihai spune că directorul adjunct l-a acuzat că a venit acolo la ordinul ministrului Monica Anisie, uitând că elevii au protestat în stradă. „Decizia de amestecare a copiilor fusese luată de Consiliul de Administrație, dar în CA directorul este președinte. Ea avea obligația să pună în vedere tuturor membrilor că hotărârea pe care au luat-o este ilegală. Ea a făcut referire la acel ordin legat de discriminare. Dar discriminare se face pe anumite categorii, nu este raportată la toți elevii dintr-o școală. Nu putem să ne jucăm cu elevii dintr-o școală și să îi relocăm în clase după cum avem noi chef”, este de părere Sorin Mihai.
Inspectoratul Școlar Județean va analiza situația de la liceul „Carmen Sylva” din Eforie, respectând niște pași, timp în care elevii trebuie să intre la cursuri. Potrivit inspectorului general Sorin Mihai, „la momentul acesta este un blocaj, elevii refuză să intre la cursuri: „În plus, conducerea liceului pune în pericol și catedrele colegilor profesori. Dacă se transferă 20 de elevi, cum mi-au spus, liceul rămâne fără o clasă de a cincea și evident că profesorii respectivi nu vor mai avea ore”.
Inspectorii școlari, trimiși la plimbare de conducerea liceului
Conducerea liceului nu ar fi justificat, în scris, decizia de reamestecare a copiilor de clasa a V-a. I s-a cerut o notă de relație, dar nu a transmis-o. „Ceea ce este o situație gravă. Pentru că lipsa de comunicare cu ISJ îi va atrage sancțiuni”, susține Sorin Mihai . Sunt deja părinți care vor să atace în instanță decizia directoarei, decizie care este posibil să fie contestată inclusiv de ISJ Constanța. A doua soluție este analizarea situației de fapt și luarea unor măsuri care pot însemna sancțiunea disciplinară, chiar demiterea din funcție.
Cei care au însă de suferit sunt copiii. „Aici e tristetea cea mai mare, că iau unii niște decizii abuzive și copii rămân undeva în zona de analiză, că nu avem ce să facem. Până la o hotărâre de instanță, până la schimbarea unui director care să vină să le explice că nu e corect ce au făcut ei acolo, copii rămân în această situație. Sunt deja părinți au zis că vor să se transfere”, a concluzionat inspectorul general școlar Sorin Mihai.
Directorul Liceului Teoretic „Carmen Sylva” din Eforie este membru al PSD și candidată, pe locul al treilea, eligibil, la Consiliul Local Orășenesc. De când s-a răzgândit și a schimbat, din nou, componența claselor, Cerasela Cozoș nu mai răspunde la telefon. Directorul adjunct, Silvius Becherescu, este și el candidat la CLO din partea Partidului Ecologist Român, numele lor figurând pe listele candidaților la alegerile locale din 27 septembrie. Trei inspectori școlari trimiși, miercuri, la liceu au fost ignorați total de directori.
Elevii au inceput să plece la alte școli
În doar trei zile de la începutul anului școlar, mai mulți părinți și-au dus deja copii la alte școli. Totul ar fi plecat de fapt de la „trei pile”, una fiind copilul unei prietene a liderului PSD din Eforie. „Copilul venise din Spania și trebuia integrat la clasa a V-a. Directoarea voia în clasa noastră pentru că, într-adevăr, în cinci ani s-au strâns copii buni. Și asta se datorează doamnei învățătoare”, a declarat, pentru EVZ, o mamă, care și-a mutat, miercuri, copilul la o școală din Constanța.
Și, pe lângă copilul acestei mame, au plecat și alți elevi. Sau vor pleca. Unul a plecat la Mangalia, „el rămăsese doar de dragul colectivului grozav”. Copiii din această clasă erau prieteni, se ajutau între ei, au rămas de dragul învățătoarei, care este un dascăl minunat. Doi copii de etnie romă , care fuseseră integrați, cu note frumoase, ajutați de colegi ca să ajungă la rezultate frumoase, cu fb la sfârșit, vor pleca și ei. Nu mai au de ce să stea. De vină sunt și directorii școlii și inspectorii școlari. O să fie o nebunie, pentru niște ambiții politice”, a încheiat părintele, revoltat.
Cum a reacționat conducerea liceului
Directorul Liceului „Carmen Sylva”, Cerasela Cozoș a reacționat joi dimineață și a trimis la EVZ raportul pe care susține că l-a transmis, anterior, ISJ Constanța.
„Vă trimit Nota de relații transmisă pe 15 septembrie la ora 10 prin fax la I.Ș.J. Constanța, în urma notei de constatare încheiată de inspectori în data de 14 septembrie. Ce nu doresc să accepte domnii inspectori este că hotărârile care privesc elevii, cadrele didactice, întreg procesul instructiv educativ dintr-o școală nu le ia directorul. Consiliul de Administrație (format din 13 persoane) asigură conducerea unei unități de învățământ”, declară directoarea.
Notă de relații
„La solicitarea echipei de control a Inspectoratului Școlar Județean Constanța, formulată în data de 14.09.2020, cu privire la sesizarea înregistrată la I.S.J. cu nr. 1636 în data de 08.09.2020, conducerea Liceului Teoretic ”Carmen Sylva” din Eforie Sud dă relații cu privire la modul în care au fost constituite formațiunile de studiu pentru clasele a V-a, anul școlar 2020-2021.
Constiutirea formațiunilor de studiu în anul școlar 2015-2016 pentru clasele pregătitoare A și B s-a făcut ținând cont de influența părinților percepuți cu potențial material în comunitatea noastră și prin slăbiciunea directorilor, care au constituit atunci formațiunile de studiu inegal ca număr – CP A 22 elevi, CP B 15 elevi.
După preluarea mandatelor de director și director adjunct, atât învățătoarea clasei, cât și părinți ai elevilor din clasa B ne-au adus la cunoștință nemulțumirile lor privind modul în care s-au constituit formațiunile de studiu la acel moment. O altă formă de manifestare a doamnei învățătoare a fost atunci când a părăsit la cerere postul de învățător în anul școlar 2017-2018 (la sfârșitul clasei a III-a B).
Echipa managerială a monitorizat permanent procesul instructiv-educativ la aceste clase prin consultarea cu doamnele învățătoare care au coordonat procesul de predare-învățare-evaluare, cu celelalte cadre didactice care au predat la aceste clase și cu părinții elevilor din clasa B. S-a ajuns la concluzia că la început de ciclu gimnazial, formațiunile de studiu să fie stabilite transparent după ordinea alfabetică în vederea asigurării principiilor prevăzute de legea educației.
Consiliul de administrație a avut pe ordinea de zi a ședinței ordinare din data de 01.09.2020, constituirea formațiunilor de studiu pentru anul școlar 2020-2021, în baza art.13 alin (1) din Regulamentul–cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar aprobat prin Ordinul M.E.N.C.Ș. nr. 5079/2016.
Un grup de părinți ai elevilor din fosta clasă a IV-a A a sesizat I.S.J. Constanța, invocând și motive politice , că doresc menținerea formațiunilor de studiu așa cum au fost la sfârșitul clasei a IV-a.
În urma intervențiilor făcute prin prezența domnului inspector școlar general în unitatea noastră școlară în data de 14.09.2020 și încheierea Notei de costatare din 14.09.2020 am supus nou C.A. al școlii spre dezbatere și aprobare componența formațiunilor de studiu pentru înscrierea copiilor în ciclul gimnazial.
Consiliul de administrație în ședința extraordinară din 15.09.2020 a aprobat cu 6 voturi pentru, 4 împotrivă și o abținere componența formațiunilor de studiu nominal așa cum a fost propusă de directorul unității școlare.
Echipa managerială analizând și situațiile petrecute în ultimele zile dorește ca activitatea instructiv-educativă și procesul de predare-învățare-evaluare să fie decise de cei direct implicați cu respectarea principiului descentralizării și încearcă să evite influența unor grupuri de interese precum și a presiunilor în luarea deciziilor”.
Nota de realații este semnată de directorul Cerasela Cozoș și de directorul adjunct Silvius Becherescu