Peste 700 dintre persoanele care au apelat la Joc Responsabil în anul precedent afectate psiho-emoțional de pandemie. Din cauza restricțiilor generate de pandemie, începând din momentul declanșării stării de urgență, multe dintre sesiunile de consiliere s-au ținut în regim de videoconferință.

Acest serviciu de consiliere psihologică online 24/7, care a fost lansat în toamna anului 2019, este unic în România și se adresează atât celor care au potențiale probleme din cauza practicării în exces a jocurilor de noroc, cât și apropiaților acestora. Platforma de live-chat are în spate psihologici instruiți în rezolvarea acestor tipuri de probleme și nu roboți care transmit mesaje automate.

În plus, pe perioada stării de urgență, Asociația Joc Responsabil a pus la dispoziție și o linie telefonică gratuită, destinată atât oamenilor care se confruntă cu probleme din cauza pariurilor, cât și persoanelor aflate în linia întâi în gestionarea actualei epidemii, cum ar fi cadrele medicale, cadrele militare, polițiști, jandarmi, pompieri etc., dar și a altor probleme afectate din cauza pandemiei.

Cei aproape 3.600 de beneficiari ai acestor servicii nu pot fi considerați dependenți de jocuri de noroc, în unele cazuri, persoanele cer informații despre program, cred că au o problemă și solicită îndrumare.

Din fericire, majoritatea cazurilor sunt acelea de simple probleme de joc și se pot rezolva prin consiliere psihologică pe termen scurt. Cazurile pe care le numim noi mai complicate sunt, de fapt, mai puțin răspândite și sunt doar un efect. Efectul problemelor emoționale deja existente și neabordate pe care persoana le manifestă în viața de zi cu zi.

În multe dintre cazuri, vorbim despre persoane inteligente, cu un grad destul de bun de educație, dar aflate sub presiune sau în depresie și care au nevoie de ajutor. De aceea, este important ca persoana care sesizează că are probleme cu jocurile de noroc să discute cu cineva chiar în acel moment și să înceapă un proces de control al jocului.

Putem interveni eficient în momentul producerii problemelor, fără a mai aștepta o programare la consultație. Li se creează posibilitatea de a se ține de cuvânt față de ei înșiși și de a iniția rezolvarea problemelor fără a se răzgândi“, a declarat doctorul psihiatru Cristian Andrei, expert în problematica jocurilor de noroc și ambasador al Asociației Joc Responsabil.

336 dintre cele aproape 2.900 de persoane care au apelat Programul de Consiliere 24/7 au reprezentat cazuri de cod roșu, însemnând că starea psihologică în care se aflau putea să-i împingă la gesturi extreme.

Durata medie a unei conversații dintre un psiholog si un beneficiar al programului, în anul 2020, a fost de 21 de minute și 52 de secunde. Cele mai solicitate perioade au fost lunile februarie (390 persoane consiliate online), martie (297), aprilie (244) și mai (319).

Situația a fost una extrem de dificilă și pentru zecile de mii de persoane care lucrau în domeniul jocurilor de noroc, întrucât cazinourile și sălile de jocuri din țară au fost închise în cea mai mare partea a anului trecut. Despre aceștia nu s-a vorbit foarte mult, fiind în umbra mult mai numeroaselor voci din industria HoReCa, care și-au manifestat nemulțumirea vizavi de măsurile restrictive, care au generat pierderea multor locuri de muncă.