Consecințele închiderii conductei caspice. Cum va afecta decizia piața carburanților din România

sursa foto. EVZ

Conducta caspică prin care petrolul din Kazahstan era transportat, inclusiv pe teritoriul Rusiei, până la Marea Neagra a fost închisă. Această decizie ar putea afecta și producția companiei Rompetrol. Prin conducta caspică, România își asigura apeoximativ 40% din necesarul de țiței.

Decizia de închidere a conductei caspice are legătură, oficial, cu minele care plutesc în derivă pe Marea Neagră. Acestea pun în pericol traficul maritim, în zonă. Pe de altă parte, este posibil ca închiderea acestei conducte de petrol să aibă legătură cu ultimele luări de poziție ale guvernului kazah. Deși foarte aprițiați de Moscova și de Vladimir Putin, oficialii din Kazahstan tocmai au condamnat invazia din Ucraina.

Conform informațiilor oficiale, cam 40% din cantitatea de produse petroliere care se comercializează în țara noastră provine de la Rompetrol Rafinare. Compania este deținută, în proporție de 54% de Grupul KMG International. Acesta este deținut, la rândul său, de Compania nationala de petrol si gaze din Kazahstan – KazMunayGas. Rompetrol este operatorul rafinăriilor Petromidia Năvodari și Vega Ploiești. Rompetrol a făcut investiții masive în rafinăria sa și are produse la standarde europene.

Întreruperea livrărilor de petrol din Kazahstan va provoca mari probleme pe piața românească, conform unui DC News, deși, cu siguranță, Rompetrol are stocuri tampon.

Chiar dacă instalațiile sale nu vor mai fi aprovizionate, rafinăriile își vor continua producția, cel puțin pentru o vreme.

Precizările KMG Internațional

KMG international a făcut o serie de precizări cu privire la evoluția situației economice la Petromidia Năvodari, în contextul închiderii conductei caspice.

„Recent, Caspian Pipeline Consortium (CPC) a anunțat că două dintre cele trei terminale plutitoare din portul Novorossiysk nu vor funcționa in perioada 15-25 iunie. Oprirea este una programată. Aceasta opereaza terminalul petrolier si conducta de transport titei ce face legatura dintre zacamintele din vestul Kazahstanului si portul de la Marea Neagra – Novorossiysk, Federatia Rusa. Din terminalul Novorossiysk, pleaca majoritatea petrolului importat de România”, se arată într-un comunicat citat de DC Business.

Astfel, conform comunicatului în această perioadă au loc lucrări de mentenanță și de reparații, dar se va verifica și dacă în zonele din apropierea terminalelor sunt mine.

Compania a mai anuntat si că țițeiul va continua să fie exportat prin cel de al treilea terminal, prin care se poate transporta 70% din capacitatea totală a conductei. Ministrul Energiei din Kazahstan - Bolat Akchulakov, citat de agenția rusa de presă Interfax, a precizat că lucrările la instalațiile din portul Novorossiysk nu vor afecta exportul de petrol din Kazahstan.