Codul Rutier. Atenție, șoferi! Ninge în România, iar mașinile trebuie echipate pentru iarnă. Neglijența care vă costă 3.000 de lei

Codul Rutier. Atenție, șoferi! Ninge în România, iar mașinile trebuie echipate pentru iarnă. Neglijența care vă costă 3.000 de lei Sursa: Arhiva EVZ

Meteorologii au anunțat că va ninge în România, motiv pentru care șoferii trebuie să-și echipeze mașinile cu anvelope de iarnă. Însă nu doar acestea sunt necesare pe vreme rea.

Codul rutier (OUG 195/2002) stabilește că, la conducerea unui autovehicul pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, acesta trebuie să fie dotat cu anvelope de iarnă.

Potrivit legii, şoferii nu au un termen-limită până la care sunt obligați să-și doteze mașinile cu anvelope de iarnă (cu câțiva ani în urmă se vehicula termenul de 1 noiembrie), ci sunt obligați s-o facă atunci când condițiile meteo o impun, în funcție de zona prin care circulă.

Registrul Auto Român (RAR) explică foarte clar: „Este important de reținut că legea NU prevede o dată limită de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă sau o temperatură minimă care să declanșeze procesul. Așadar, anvelopele specifice sunt necesare dacă mașina circulă pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, indiferent de anotimp, iar de la momentul elaborării legii aceste prevederi nu au suferit modificări.”

Ne puteți urmări și pe Google News

Amenzi mari pentru şoferi dacă nu au anvelope de iarnă cu inscripția „M+S”, „M.S.” sau „M&S”

Încălcarea acestei reguli poate aduce șoferilor amenzi din clasa a IV-a de sancțiuni (între nouă şi 20 de puncte de amendă), respectiv cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei. Suplimentar, pe lângă amendă, şoferilor li se reţine certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia.

Anvelopele de iarnă trebuie să aibă inscripția „M+S”, „M.S.” sau „M&S”. Inițialele M și S provin de la cuvintele din limba engleză „mud” (noroi) și „snow” (zăpadă).

Frânele sunt deosebit de importante pe timp de iarnă

Un sistem de frânare eficient și în bună stare de funcționare oferă mai multă siguranță în trafic. Cu atât mai mult cu cât, carosabilul, în această perioadă este alunecos și poate pune probleme mari.

Una dintre greșelile majore pe care le fac șoferii, pe timp de iarnă, când temperatura scade, este să lase automobilul cu frâna de mână trasă. La temperaturi mai mici de 0 grade, așa cum sunt noaptea, ingheață etanș discurile pe plăcuțe și etrierul. Unii cred că o frână blocată din cauza gheții nu este mare lucru. După câțiva metri, spun ei, discurile se încing, iar gheața se topește.

Specialiștii spun că lucrurile stau un pic diferit. Sunt cazuri în care frânele își revin complet abia după parcurgerea a câtorva kilometri. Iar în acest timp frecarea dintre plăcuțe și discuri va produce o uzură avansată cât și încălzirea lor peste măsura. Iar acest lucru duce la ovalizare.

Soluția recomandată, atunci când frânele sunt blocate este să udați etrierul și cablul, atât cât se poate prin jante, cu apă fierbinte. Acest lucru ajută la topirea gheții și la deblocarea mai rapidă a sistemului de frânare.

Ștergătoarele trebuie protejate

O altă pe care o fac șoferii, în special cei cu mai puțină experiență este să urce la volan fără să se asigure că parbrizul este dezghețat, iar nivelul de vizibilitate este bun. Gheața are o putere mare, iar dacă ștergătoarele sunt lipite de parbriz, înghețate, va fi foarte dificil să se miște. Motorul electric va fi forțat și s-ar putea încinge, defectându-se în timp, iar tijele care compun sistemul de ștergătoare s-ar putea rupe din cauză că sunt forțate.

Drept urmare, este bine să nu folosiți ștergătoarele dacă nu sunteți siguri că vor aluneca pe parbriz. Într-o astfel de situație este bine să dați drumul sistemului de dezaburire, și în timp ce motorul merge să curățați parbrizul cu o racletă. De asemenea, este bine să dezlipiți ștergătoarele cu atenție și să le curățați de gheața depusă.

Problemele de sub capotă pot face viață grea șoferilor

Când temperatura înconjurătoare scade, uleiul de motor devine mai vâscos și ajunge mai greu în partea de sus a motorului. Prin urmarea, în zona chiulasei și a tacheților, pompa nu poate arunca uleiul ca atunci când este mai lichid, iar ungerea nu se mai face eficient.

Este bine ca într-o astfel de situație să lăsați motorul să se încălzesacă puțin, pentru ca uleiul să-și revină la consistența normală. Abia după aceea puteți să porniți la drum.

Oglinzile laterale

Dacă vom accesa mecanismul de punere în funcțiune a oglinzilor laterale atunci când sunt înghețate, veți avea probleme. Apa se adună în spațiul dintre oglindă și carcasă, iar prin înghețare se va lipi partea mobilă de carcasă. Atunci când vom dori să le schimbați poziția, le veți forța exact ca în cazul ștergătoarelor lipite de parbriz.

Drept urmare, nu trebuie să schimbați poziția oglinzilor laterale înainte să fie dezghețate complet. Porniți sistemul de încălzire și acționați butonul de schimbare a poziției abia după ce v-ați asigurat că s-au dezghețat complet. Altfel, motorul se va forța și se va strica sau se vor strica roțile dințate care acționează sistemul, din plastic.