Codul Rutier 2024. Ai grijă mare la pedale, altfel primești amendă

Trafic. Sursa foto: Arhiva EVZ

București. Codul Rutier stabilește cadrul legislativ în baza căruia se desfășoară circulația pe drumurile publice din România. Actul normativ reglementează o multitudine de situații care pot apărea în trafic. Între acestea se numără și situațiile în care vehiculele produc prea mult zgomot.

Între șoferi există numeroși teribiliști care își modifică sistemul de evacuare pentru ca mașinile lor să scoată un zgomot mai puternic. Cei care locuiesc în vecinătatea arterelor rutiere importante s-au obișnuit, deja, cu sunetul strident al motoarelor turate la maximum.

Ce prevede Codul Rutier în astfel de situații

Numeroși șoferi și motocicliști își etalează vehiculele „tunate” care scot zgomote puternice, fără să țină cont că-i deranjează pe ceilalți. Codul Rutier are o serie de reglementări care îi vizează pe cei care turează motoarele la maximum și provoacă zgomote peste normal. Aceștia sunt sancționați, prin lege, cu condiția să fie depistați de polițiștii rutieri în timpul „acțiunii”.

Legea stabilește că reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă din clasa a doua de sancțiuni conducerea unui autovehicul care poluează fonic sau emană noxe peste limita legală admisă. Mai exact, cei depistați riscă sancțiuni cu 4-5 puncte de amendă, cuprinse între 660 lei și 825 lei.

Mai mult, Codul Rutier, prevede, în astfel de cazuri, că polițiștii pot reține certificatul de înmatriculare al vehiculului poluator.

„Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în cazul în care zgomotul în mers sau staţionare depăşeşte limita legal admisă pentru tipul respectiv de vehicul”, stabilește Codul Rutier.

Politia rutieră Sursa foto: Politia Română

Procedura legală pentru autovehicule

Odată cu înmatricularea unui autovehicul se stabilește și nivelul de decibeli pe care îl produce acesta, conform prevederilor din Codul Rutier. Astfel, dacă mașina sau motocicleta respectivă scoate un zgomot mai puternic, peste această limită, urmează sancțiuni. Amenzile se aplică indiferent dacă este vorba despre o avarie sau o modificare făcută de proprietar.

Nivelul de zgomot este verificat de poliția rutieră cu un aparat numit sonometru. Acesta indică nivelul de decibeli pe care îl produce motorul. Valoarea rezultată este comparată cu nivelul de zgomot înregistrat în momentul omologării.

În cazul în care valoarea înregistrată este peste cea omologată, poliția va reține certificatul de înmatriculare. Totodată, așa cum prevede Codul Rutier îl va sancționa pe șoferul care conduce o astfel de mașină.

Aparat de măsurat nivelul de zgomot Sursa foto: Dreamstime

Codul Rutier prevede cum poate fi recuperat talonul

În astfel de situații, polițiștii îi recomandă șoferului să remedieze situația legată de zgomot. Abia atunci, dacă se constată că problema a fost rezolvată, acesta își va recupera certificatul de înmatriculare.

Codul Rutier prevede că, în astfel de situații, mașina trebuie dusă la un atelier specializat pentru reparații. Ulterior va fi prezentată la RAR pentru o inspecție tehnică oficială.

Potrivit informațiilor furnizate de Registrul Auto Român, legislația europeană prevede că autovehiculele pot avea o limită de zgomot de 74 de decibeli.