Codul de Procedură Fiscală a fost modificat. Care sunt obligațiile ANAF înainte să înceapă un control

Codul de Procedură Fiscală a fost modificat. Care sunt obligațiile ANAF înainte să înceapă un control Sursa foto: Arhiva EVZ

Codul de Procedură Fiscală a fost modificat anul trecut. Noul act normativ stabilește clar cum se vor derula controalele efectuate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), dar și care sunt drepturile și obligațiile contribuabililor.

Potrivit noilor reglementări, organele fiscale sunt obligate să ofere contribuabilului informații complete cu privire la acțiunea de control. „Organul fiscal are obligația ca, la cererea scrisă a contribuabilului supus unei acțiuni de control fiscal, să pună la dispoziția acestuia dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal. Acolo unde este cazul, documentele/informațiile sunt anonimizate pentru a se asigura confidențialitatea datelor cu caracter personal și secretul fiscal.

Dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal reprezintă totalitatea documentelor și informațiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic și legal, precum și cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă“, potrivit noului act normativ.

ANAF are dreptul să solicite reprezentanților firmelor sau persoanelor fizice să se prezinte la sediul său pentru a oferi informații cu privire la situația fiscală. De asemenea, se pot cere și documente suplimentare.

Ne puteți urmări și pe Google News

Inspecția fiscală

De asemenea orgazele fiscale vor trebui să realizeze periodic o analiză de risc pe care să o comunice contribuabilului. Această prevedere se va aplica însă de la 1 ianuarie 2026. Tot de la această dată ANAF va efectua periodic inspecții fiscale pe baza unui calendar stabilit la nivel contral. Într-un an calendaristic, procentul maxim de contribuabili selectați în mod aleatoriu pentru inspecție nu poate depăși 10% din totalul acestora.

Nicun contribuabil nu va mai putea fi controlat inopinat. ANAF va face o analiză de risc și va informa compania sau persoana fizică despre neregulile descoperite, dacă este cazul. Se va da un termen de 30 de zile pentru remedierea acestora. Dacă contribuabilul va intra în legalalitate, inspectorii nu vor mai merge în control.

Dacă contribuabilul nu va lua nicio măsură va primi un aviz de inspecție fiscală. De la data comunicării avizului de inspecție fiscală până la începerea controlului efectiv, la fel, are posibilitatea să depună declarații rectificative, să-și rezolve situația fiscală și atunci controlul nu va mai avea loc. Dacă nu face nici acest lucru, abia atunci va începe inspecția fiscală generală și va fi controlat.

Cum se transmit documentele

Orice fel de documente pot fi transmise în format electronic, prin poștă cu confirmare de primire sau depuse direct la sediul ANAF. „În procedura de control fiscal ori de soluționare a contestației, cererile, înscrisurile sau orice alte documente pot fi transmise de contribuabili/plătitori, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, după caz, ori prin poștă, cu confirmare de primire sau prin poșta electronică la adresa de e-mail indicată de organul de control sau de soluționare a contestației ori depuse la registratura organului fiscal competent“ se mai arată în actul normativ, potrivit ceccarbusinessmagazine.ro.