Clarificări despre drepturile pasagerilor. Comisia Europeană intervine în criza din transporturile aeriene

Pasageri avion. Sursa foto: Unsplash

Bruxelles. Comisia Europeană a emis o serie de clarificări cu privire la drepturile pasagerilor curselor aviatice. Executivul comunitar a luat atitudine în contextul crizelor repetate care lovesc industria transporturilor aeriene.

 

Oficialii de la Bruxelles au publicat o serie de clarificări menite să faciliteze respectarea reglementărilor privind drepturile pasagerilor. Prin noile „orientări interpretative”, așa cum sunt numite, se dorește armonizarea aplicării acestor reguli de către organismele naționale.

Comisia Europeană, clarificări necesare

Autoritățile de la Bruxelles au transmis un comunicat de presă legat de noile clarificări. Comisia Europeană a prezentat o serie de noi clarificări, pornind de la hotărârile Curţii de Justiţie din 2016 cu privire la anumite dispoziții. Se dorește o aplicare mai eficientă a normelor privind măsurile de protejare a pasagerilor. De asemenea, noile orientări adaugă o nouă secțiune legat de perturbările masive ale călătoriilor aviatice.

Documentul publicat de Comisia Europeană propune o serie de reguli legat de drepturile persoanelor cu handicap şi ale celor cu mobilitate redusă. De asemenea, se arată în comunicat, noile clarificări sunt necesare deoarece mulți cetățeni nu-și cunosc drepturile.

„În luna noiembrie a anului trecut, Comisia a propus ca furnizorii să informeze pasagerii cu privire la drepturile lor şi să abordeze drepturile pentru călătoriile multimodale. Solicit Parlamentului şi Consiliului să convină rapid asupra acestor noi norme privind călătoriile multimodale pentru a proteja mai bine europenii, indiferent de modul în care călătoresc”, a declarat Wopke Hoekstra, comisarul responsabil pentru transporturi.

Ursula von der Leyen. Sursa foto: Razvan Valcaneantu EEC

Drepturile pasagerilor la nivelul UE

Comisia Europeană a definit drepturile pasagerilor, aplicate de furnizorii de servicii de transport  aerian. Aceste reglementări trebuie respectate de organismele naţionale. Potrivit Comisiei, există o serie de disparități între practici, de la o țară la alta, iar acest lucru poate crea confuzie în rândul pasagerilor. De asemenea, poate fi dificil pentru pasageri să înţeleagă procedurile și să găsească asistenţa adecvată.

Potrivit comunicatului, noile clarificări au fost însoțite de un nou sondaj Eurobarometru, din care rezultă că majoritatea europenilor consideră că nu dispun de suficiente informaţii legat de drepturile lor. În acest context au fost elaborate noile clarificări, de Comisia Europeană.

Concluziile sondajului arată că respondenţii s-au simţit cel mai bine informaţi cu privire la drepturile pasagerilor pentru călătoriile cu trenul (33%). Pe locul doi urmează informațiile legate de transportul aerian (30%), cu autocarul (27%) şi apoi vaporul/feribotul (16%).

Sondajul prezentat de Comisia Europeană arată că 84% dintre respondenţii care au cerut asistenţă pentru persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă au fost mulţumiţi.

Calatorii Sursa foto: Arhiva EvZ

Comisia Europeană preocupată de drepturile pasagerilor

Uniunea Europeană este singura zonă din lume unde pasagerii sunt protejați. Comisia Europeană a elaborat o serie de reglementări privind drepturile pasagerilor. Există reglementări care îi vizează pe cei care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu vaporul sau cu autobuzul.

La nivelul Uniunii Europene, drepturile pasagerilor, așa cum au fost concepute de Comisia se bazează pe trei elemente cheie. Este vorba despre nediscriminarea; informare precisă, în timp util şi accesibilă; asistenţa imediată şi proporţională.