"Cizmele noi s-au crăpat în trei săptămâni"

"Cizmele noi s-au crăpat în trei săptămâni"

DREPTURI LA CUMPĂRĂTURI. Un tătic reclamă că două perechi de cizme luate pentru fetele lui s-au crăpat rapid. Aflaţi ce se poate face în astfel de situaţii.

Un bucureştean e ne mulţumit de faptul că a cumpărat două perechi de cizme şi, după trei săptămâni, materialul s-a crăpat, iar comerciantul nu i le-a schimbat pentru că nu a putut prezenta bonul fiscal.

Probleme la cumpărături a avut şi o mămică ce a vrut să-i ofere fiului un pulover de ziua lui. Ea nu a putut să îl mai schimbe când a constatat că produsul avea un defect. Aflaţi ce şanse de câştig aveţi dacă sunteţi nedreptăţiţi la cumpărături.

Fără chitanţă, doar instanţa poate interveni

Ne puteți urmări și pe Google News

Fiindcă nu a păstrat bonul fiscal, un bucureştean nu a fost despăgubit după ce cizmele cumpărate s-au stricat. "Pe 4 decembrie 2010 am cumpărat pentru fetele mele gemene două perechi de cizme de la magazinul Smyk All For Kids din Afi Palace, pe care am dat 240 de lei. La nici trei săptămâni am constatat că s-a crăpat materialul. Pentru că nu am mai avut bonul nu le-am putut schimba, deşi am precizat data şi intervalul orar aproximativ", se plânge Viorel Popoiu.

Reprezentanţii magazinului nu au dorit să ofere mai multe date despre acest caz, justificându-se prin faptul că "nu oferă infor maţii unor persoane neautorizate".

Specialiştii în Protecţia Consumatorului spun că, din păcate, situaţia nu e în favoarea cumpărătorului. "Bonul, chitanţa, factura fiscală probează existenţa unei legături contractuale între dv. şi comerciant. În lipsa acestor documente, autorităţile pentru protecţia consumatorilor nu pot impune comerciantului respectarea drepturilor pe care le aveţi în calitate de consumator. Simpla existenţă a bonului în rola de control nu înseamnă automat că aţi cumpărat acele produse", explică Mihai Tititchi, şef serviciu juridic la Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România. În această situaţie, autorităţile pentru protecţia consumatorilor nu pot interveni. Singura cale de rezolvare a acestei situaţii este instanţa.

CALITATE ÎNDOIELNICĂ. La ambele perechi de cizme, materialul a crăpat în câteva săptămâni "Nu au vrut să-mi schimbe un pulover cu defect"

Un cadou cumpărat pentru copilul ei de o bucureşteancă, de la magazinul Motor Jeans din Berceni, i-a adus femeii multe bătăi de cap. Când a ajuns acasă, a observat că puloverul avea un defect.

Pentru că vânzătoarea îi spusese că poate să-l schimbe sau să-l înlocuiască în termen de 15 zile, a mers din nou la magazin. În primă instanţă, clienta a fost învinuită pentru defectul găsit şi i s-a refuzat schimbarea. "Fetele au început să-l întoarcă pe toate părţile, deşi se vedea clar că nu a fost purtat, avea încă eticheta. Nu au vrut să-mi schimbe produsul cu defect pe motiv că ele controlează absolut toată marfa în momentul primirii", povesteşte femeia.

Reprezentanţii magazinului au ţinut să precizeze pentru EVZ că "marfa e verificată foarte atent, iar dacă se găsesc în magazin produse cu defect îl plăteşte angajatul". Între timp, femeia a apelat la managerii de la Paradis Star din Constanţa (firmă care administrează magazinul), iar situaţia s-a rezolvat.

În acest caz, motivaţia oferită de comerciant pentru refuzul schimbării produsului este una incorectă. "Conform art. 18 din Legea 449/2003, orice defect care apare în primele şase luni de la livrarea produsului se prezumă a fi existat la momentul livrării. Prin urmare, comerciantul trebuie să facă dovada că dv aţi provocat respectivul defect pentru a putea refuza luarea măsurilor reparatorii", detaliază Mihai Titichi.

Posibilitatea de a schimba un produs sau de a achiziţiona altul de aceeaşi valoare ori cu plata unei diferenţe, în termen de 15 zile, e la latitudinea fiecărui comerciant în parte.

CINCI SFATURI UTILE

Cereţi dovezi când vânzătorii fac promisiuni

Ca să evitaţi problemele la cumpărături, sunt câteva măsuri de protecţie pe care le puteţi lua. Iată câteva dintre ele:

  • Dacă vi se spune în magazin că puteţi schimba produsul cumpărat într-o anumită perioadă, solicitaţi ca acest lucru să fie menţionat clar în scris pe spatele bonului fiscal sau într-un document separat, semnat şi ştampilat. Dacă nu se întâmplă aşa şi nu există materiale publicitare (broşuri, afişe în magazin) care să menţioneze această garanţie aţi putea avea dificultăţi în a proba faptul că vi s-a propus acel termen de 15 zile, avertizează specialistul în protecţia consumatorului Mihai Titichi.
  • Solicitaţi şi verificaţi cu atenţie bonul fiscal - uneori este posibil ca un produs să fie facturat la un alt preţ decât la raft sau de două ori. Reţineţi - în lipsa bonului fiscal, nu veţi putea solicita luarea măsurilor reparatorii în cazul apariţiei unei lipse de conformitate. E mai bine să verificaţi când sunteţi încă în magazin, însă şi dacă observaţi ulterior situaţia reclamaţi.
  • Practica majorităţii magazinelor care vând haine şi încălţăminte este să le comunice clienţilor că au un termen de 30 de zile de garanţie. Teoretic, orice produs nou beneficiază de un termen de garanţie de 2 ani, dar acest termen poate fi redus la durata medie de utilizare, dacă aceasta este mai mică de 2 ani, iar consumatorul este informat asupra duratei medii de utilizare.
  • Toate informaţiile privitoare la produsele şi serviciile oferite consumatorilor, documentele însoţitoare, inclusiv cele referitoare la informaţiile privind securitatea produsului şi instrucţiunile de utilizare, precum şi contractele, inclusiv cele preformulate, trebuie să fie scrise în limba română, indiferent de ţara de origine a acestora, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi.
  • Verificaţi cu atenţie produsele de îmbrăcăminte şi încălţăminte pe care le cumpăraţi pentru a nu avea defecte. Puteţi avea surpriza ca aceste defecte să vă fie imputate ulterior.