Fii informat!


Editura Evenimentul si Capital

Tren RĂMAS FĂRĂ FRÂNE, peste 1000 de MORȚI. Povestea celei mai mari catastrofe feroviare din România. Misterul frânelor și greșeala fatală a unui pasager

Autor: | | 1 Comentarii | 104392 Vizualizari

“Vin nemții!...” Când au început să se răspândească vorbele acestea de groază, dușmanul încă nu spărsese Carpații. Se șopteau însă pretutindeni, pe stradă, în localuri publice, cu o stăruință aproape suspectă, știri grozave. Otrava disperării se picura în suflete ca să le înmoaie, să le înconvoaie. “Vin nemții!...” Acuma veneau. Din creșterea disperării oamenilor puteai simți cum se apropie, îi auzeai și îi simțeai. Lacrimile și zvonurile soseau înaintea lor... Colo au dat foc satelor, dincolo au împușcat bărbații, au tăiat mâinile copiilor... Au declarat că vor să distrugă pentru totdeauna neamul românesc, să nu-i mai rămână nici pomenirea... (Livu Rebreanu, Calvarul)

E decembrie 1916 și toată România fuge spre Moldova. Exodul a început după înfrângerea de la Turtucaia, de la începutul lui septembrie. Atunci a știut toată lumea că nu e de glumă. Ofensiva austro-germană din Transilvania s-a încheiat cu străpungerea trecătorilor Carpaților Meridionali. Bucureștiul căzuse și el pe 23 noiembrie. Guvernul, autoritățile, armata și o parte a locuitorilor s-au retras in Moldova, iar capitala a fost stabilită temporar la Iași. Din toată România mai rămăsese un sfert de teritoriu, cât să-l cuprinzi într-o palmă... Unde mai pui că tifosul va omorî și el peste 80.000 de oameni...

Pe 14 decembrie, România îşi trimite tezaurul spre bună păstrare, departe de front şi de inamic. În Rusia! Kremlinul primește cu bucurie “cadoul”, căruia îi face inventarul: 1.738 de lăzi, cu o valoare de 321.580.456, 84 lei aur, dintre care 7.000.000 lei aur erau reprezentaţi de bijuteriile reginei Maria – restul era stocul metalic al Băncii Naţionale, care garanta circulaţia biletelor de bancă.

Vagoanele cu tezaurul românesc

E penultima zi din anul 1916 și nemții cuceresc și Brăila. Soldați români și ruși, dar și civili refugiați din teritoriile ocupate de armatele lui von Mackensen se înghesuie, disperați, într-un tren de 26 de vagoane aflat în Galați (trenul de etapă E-1). Dar garnitura se dovedește a fi neîncăpătoare, mulți dintre călători fiind nevoiți să se suie pe acoperișurile vagoanelor sau pe scări și între tampoanele de legătură.

Pe drumul spre Iași, trenul oprește de câteva ori pentru a se reaproviziona cu lemne. În gara din Bârnova, garnitura staționează mai multe ore. Se verifică frânele cu aer de tip Westinghouse⁠(en) și, pentru că nu există probleme, pleacă mai departe, tractat de două locomotive.

E 1.00 noaptea, 31 decembrie. Trenul își continuă drumul fără a se semnala probleme deosebite. E frig, dar cale de întoarcere nu există. Toți vor să ajungă pe ultima limbă de pământ românesc rămasă intactă.

Frânele nu funcționează

Înainte de localitatea Ciurea, cum vii dinspre Bârnova, există o pantă deosebit de periculoasă. Atunci apare și prima problemă tehnică: mecanicii primei locomotive nu pot să micșoreze viteza garniturii. Frânele de contrapresiune ale vagoanelor nu funcționează! Din fericire, 23 de vagoane sunt echipate cu frâne manuale. Mecanicii lansează semnale pentru controlorii din tren. Dar e atâta haos în vagoane, încât aceștia nu pot ajunge la frâne!

Peste 1.000 de morți

Fiul lui Dancila a dat BAC-ul la Grup Scolar Videle! Ce nota a putut sa ia...

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: EVZ Special

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI