CHRISTIAN MITITELU: Modelul electoral postsovietic

CHRISTIAN MITITELU: Modelul electoral postsovietic

Asia Centrala a imbratisat modelul postsovietic - presedinte-tatuc, parla-ment-servil - rezultat din schimbari electorale si constitutionale.

Ultimul exemplu ar fi Kargazstanul. Fraudarea alegerilor din 2005, defasurate sub sistemul uninominal, a scos lumea in strada.

Presedintele Akaiev a fugit la Moscova si a demisionat. Succesorul sau, Bakiev, a intrat in conflict cu parlamentul nascut din frauda.

Conflictul a dus la blocaj, drept care, pe 21 octombrie, s-a votat o noua Constitutie, care delimiteaza mai clar atributiile executivului. Bakiev capata puteri sporite,  numeste si revoca judecatorii, dar nu mai poate dizolva parlamentul invocand „dificultati insurmontabile”. In schimb, parlamentarii au obtinut schimbarea sistemului de vot, adoptandu-l pe cel pe liste, mai reprezentativ.

A doua zi dupa referendum, inainte ca noua Constitutie sa intre in vigoare, presedintele a dizolvat parlamentul sub vechiul pretext al „dificultatilor insurmontabile” si a convocat alegeri anticipate. Spera sa prinda opozitia nepregatita si sa asigure victoria partidului prezidential, chiar si cu vot pe liste. Partidele din opozitie au fost nevoite sa incropeasca rapid o alianta ca sa evite pragul eliminatoriu de 5%.

Presedintele kargaz se va stradui sa obtina un rezultat cat mai apropiat de cel inregistrat in Kazahstan prin alte metode. Acolo, la alegerile din august, cu vot pe liste, partidele de opozitie n-au trecut pragul electoral fixat la 7% si nu mai sunt reprezentate in parlament. Partidul presedintelui l-a monopolizat.

Cat priveste schimbarile constitutionale, presedintele Nazarbaiev, aflat la putere din 1991, va putea candida de cate ori vrea, adica si in 2012, cand ii expira actualul mandat. Avand voie sa ramana la conducerea partidului care-l sprijina, se simplifica si procesul de consultare cu castigatorii alegerilor la numirea unui premier.

Ceea ce nu a scutit Kazahstanul de o criza provocata de scumpiri si penurie alimentara, cu toate veniturile sale uriase din petrol si gaze. S-ar zice ca doar concentrarea puterii prin schimbari constitutionale nu pune painea pe masa.

Ne puteți urmări și pe Google News