China are acum propriul sistem de navigație. Sula-n coastele SUA, Europei și Rusiei

Cu sistemul de navigație BeiDou, Beijing își concretizează independența tehnologiilor de comunicații față de cele occidentale, a se citi în primul rând americană.

China a pus, luni, pe orbită ultimul său satelit ( al 35-lea) necesar pentru a face din sistemul său de navigație BeiDou o alternativă peste tot în lume la GPS-ul american, Galileo european sau Glonass (Rusia).

Pentru Beijing, acest program de satelit este crucial. Este punctul culminant al unui proiect pe termen lung, demarat în 1983 sub impulsul lui Chen Fangyun, un inginer poreclit „tatăl sateliților chinezi”.

Dar abia la începutul anilor 2000, BeiDou a „decolat”, odată cu crearea unei rețele de sateliți capabili să ofere un sistem de repere pentru teritoriul chinez.

„Chinezii au înțeles că sistemele de navigație antrenează o revoluție tehnologică în domeniul militar prin observarea eficacității atacurilor aeriene americane în timpul războiului din Irak din 2003”, a declarat Keith Hayward, directorul de cercetare la Royal Aeronautical Society, care a lucrat la industria aerospațială chineză, contactat de France 24.

12 ani mai târziu, Beijingul a reușit să-și extindă acoperirea BeiDou pe întregul continent asiatic.

Dintr-un proiect de inspirație militară, acest dispozitiv a devenit apoi și un instrument economic. Acești sateliți sunt esențiali pentru China, deoarece îi permit să compenseze lipsa infrastructurii de comunicare pe teren pentru a sprijini dezvoltarea acesteia, estimează observatorii.

Punerea pe orbită a celui de-al 35-lea satelit face ca BeiDou să fie operațional în întreaga lume.

Un pas crucial în ceea ce privesc ambițiile chineze de a deveni o putere aflată în  fruntea inovației.

Majoritatea tehnologiilor prioritare pentru Beijing – Internetul obiectelor, 5G sau autovehiculele autonome, de exemplu - necesită utilizarea unui sistem de navigație. Și trebuie să poată opera pe toate continentele.

Miza este prea importantă pentru a depinde de o tehnologie „made in SUA”.

„Dezvoltarea sistemului de navigație BeiDou conferă Chinei o autonomie esențială. Indiferent din ce punct de vedere, militar sau civil, nimeni nu dorește să depundă de o țară (Statele Unite, de fapt) care, în cazul unei crize majore, poate decide să-ți taie accesul la datele de navigație”, spune Keith Hayward.

Este, de asemenea, un atu diplomatic. China semnalează astfel „că nu este un parazit tehnologic și este capabilă să ofere lumii un instrument care aduce un plus de avantaj, deoarece BeiDou pare a fi puțin mai bun decât GPS-ul american”, subliniază expertul britanic.

Și Beijingul intenționează să utilizeze acestă carte.

BeiDou este, de fapt, o piatră importantă adusă în construirea faimoaselor „noi rute ale mătăsii”, acest vast program de investiții în infrastructura din afara Chinei, care amestecă obiective economice și diplomatice.

„De altfel, în documentele din jurul acestui program, a existat unul specific dezvoltării BeiDou. Logic: din momentul în care Beijingul își proiectează puterea economică dincolo de granițele sale, are nevoie de un sistem de navigație  pentru trenurile, navele sale și tot ceea ce este mobil”, afirmă Isabelle Sourgès-Verger, specialist în politici spațiale la Centrul Național Francez de Cercetări Științifice (CNRS)

Nu este o întâmplare faptul că unele țări, inclusiv guvernul Statelor Unite, consideră BeiDou drept piatra de temelie a „drumurilor spațiale ale mătăsii”.

O vastă rețea de sateliți care acoperă întreaga planetă pare a fi un complement ideal pentru numeroasele rute terestre și maritime pe care Beijing le implementează de mai bine de un deceniu.

Dar  trebuie să existe clienți pentru Beidou-ul său, care, precum GPS-ul american este oferit gratuit.

Aproximativ 70 de țări care participă la „ rutele mătăsii” sunt deja parteneri declarați ai acestui sistem de navigație sau au cerut să fie candidați, a declarat cercetătorul Emmanuel Meneut într-o notă despre problemele de cibersecuritate la BeiDou, publicată în mai 2020 de Institutul pentru Relații Internaționale și Strategice din Franța. Deocamdată, acestea sunt în principal țări asiatice.

Beijingul poate folosi Bei Dou drept cadou-bonus pentru a convinge țările care ezită să se alăture noilor rute ale mătăsii.

Dar China nu încearcă doar să-și facă noi „prieteni” cu Beidou. Ea speră că sistemul său de navigație va deveni o afacere foarte profitabilă.

„Nu este semnalul ca atare, important, din punct de vedere financiar, ci toate instrumentele derivate și serviciile care pot rezulta din acesta„, asigură Keith Hayward.

GPS-ul american a arătat drumul în această zonă cu, în special, soluții de cartografie digitală sau toate serviciile de geolocalizare de pe smartphone-uri.

Beijingul a început deja să facă același lucru. Serviciile legate de BeiDou pentru a controla mai bine traficul portuar sau pentru a coordona operațiunile de salvare în caz de dezastre naturale au fost deja exportate în peste 100 de țări, a spus presa chineză la începutul acestei luni.

China speră că, odată cu implementarea globală a sistemului său de navigație, acest sector poate aduce 57 de miliarde de dolari în acest an, relatează Reuters.

„Cert este că concurența în acest domeniu se va consolida”, concluzionează Isabelle Sourgès-Verger.

Congresul american a avertizat, într-un raport publicat în noiembrie 2019, că ambițiile chineze în spațiu prin programul său de sateliți reprezintă o amenințare tot mai mare pentru Statele Unite, atât pe plan economic cât și în termeni de influență.

Destu de a-i oferi lui Donald Trump un nou motiv de nemulțumire față de Beijing?