China are acum propriul sistem de navigație. Sula-n coastele SUA, Europei și Rusiei

China are acum propriul sistem de navigație. Sula-n coastele SUA, Europei și Rusiei GPS. Sursa foto: dreamstime.com

„Dezvoltarea sistemului de navigație BeiDou conferă Chinei o autonomie esențială. Indiferent din ce punct de vedere, militar sau civil, nimeni nu dorește să depundă de o țară (Statele Unite, de fapt) care, în cazul unei crize majore, poate decide să-ți taie accesul la datele de navigație”, spune Keith Hayward.

Este, de asemenea, un atu diplomatic. China semnalează astfel „că nu este un parazit tehnologic și este capabilă să ofere lumii un instrument care aduce un plus de avantaj, deoarece BeiDou pare a fi puțin mai bun decât GPS-ul american”, subliniază expertul britanic.

Și Beijingul intenționează să utilizeze acestă carte.

BeiDou este, de fapt, o piatră importantă adusă în construirea faimoaselor „noi rute ale mătăsii”, acest vast program de investiții în infrastructura din afara Chinei, care amestecă obiective economice și diplomatice.

Ne puteți urmări și pe Google News

„De altfel, în documentele din jurul acestui program, a existat unul specific dezvoltării BeiDou. Logic: din momentul în care Beijingul își proiectează puterea economică dincolo de granițele sale, are nevoie de un sistem de navigație  pentru trenurile, navele sale și tot ceea ce este mobil”, afirmă Isabelle Sourgès-Verger, specialist în politici spațiale la Centrul Național Francez de Cercetări Științifice (CNRS)

Nu este o întâmplare faptul că unele țări, inclusiv guvernul Statelor Unite, consideră BeiDou drept piatra de temelie a „drumurilor spațiale ale mătăsii”.

O vastă rețea de sateliți care acoperă întreaga planetă pare a fi un complement ideal pentru numeroasele rute terestre și maritime pe care Beijing le implementează de mai bine de un deceniu.

Dar  trebuie să existe clienți pentru Beidou-ul său, care, precum GPS-ul american este oferit gratuit.

Aproximativ 70 de țări care participă la „ rutele mătăsii” sunt deja parteneri declarați ai acestui sistem de navigație sau au cerut să fie candidați, a declarat cercetătorul Emmanuel Meneut într-o notă despre problemele de cibersecuritate la BeiDou, publicată în mai 2020 de Institutul pentru Relații Internaționale și Strategice din Franța. Deocamdată, acestea sunt în principal țări asiatice.

Beijingul poate folosi Bei Dou drept cadou-bonus pentru a convinge țările care ezită să se alăture noilor rute ale mătăsii.

Dar China nu încearcă doar să-și facă noi „prieteni” cu Beidou. Ea speră că sistemul său de navigație va deveni o afacere foarte profitabilă.