CFR pune o mulţime de biruri firmelor

CFR pune o mulţime de biruri firmelor

Deşi sunt obligați să circule cu o viteză de sub 17 km/h, agenții comerciali care aleg să opereze pe linia de cale ferată sunt obligați să plătească cel puțin 20 de taxe

Compania CFR SA are pretenții financiare mari de la agenții economici, în schimb le oferă servicii de slabă calitate.

Pe lângă tariful de utilizare a infrastructurii (TUI) feroviare publice, CFR SA impune 20 de taxe operatorilor privați. Dacă o parte din aceste taxe sunt indispensabile, pe lista tarifelor pentru activități conexe, CFR SA a adăugat taxe aberante. Astfel, operatorii economici care utilizează calea ferată, pe lângă tariful de utilizare a infrastructurii (TUI), plătesc taxă de depozitare pe terenurile CFR SA de aproape 200 euro/lună pentru o tonă, tarif pentru manevră, taxă pentru acces pe calea ferată.

Inventivitate fără limită

„Mai exact, tariful de depozitare pe terenurile CFR SA este de aproximativ 187 euro/ lună pentru o tonă. Vorbim despre terenurile aflate lângă infrastructura feroviară, nu de spații de depozitare acoperite“, ne-a explicat Valentin Dorobanțu.

Un tarif absurd impus de CFR SA este cel pentru opririle trenurilor de călători în stație. „Nu mai este nimic de comentat, CFR SA taxează trenurile pentru opririle comerciale în stații și halte de mișcare. Cum să taxezi trenurile care opresc pentru călători? Se tarifează inclusiv sensul existenței trenurilor de călători!”, a mai spus acesta.

Toate aceste tarife sunt încasate de CFR SA pe lângă TUI feroviare publice. Operatorii privați sunt taxați pentru că manevrează vagoanele și lomotivele pe calea ferată. „Nimeni nu manevrează de plăcere, este un tarif abuziv. Există tarif pentru pentru accesul convoaielor de manevră pe infrastructura feroviară. Cum poți să circuli pe calea ferată dacă nu ai acces? Este exact cum ai tarifa accesul pe autostradă, deși ai plătit taxa de autostradă. CFR SA a impus tarif de staționare pe liniile de cale ferată a materialului rulant care nu aparține CFR SA. Unde să staționezi cu materialul rulant? Doar nu îl iei acasă, acest tarif se aplică discriminatoriu stat/privat“, a precizat preşedintele OPSFPR, Valentin Dorobanţu.

Explicaţii oficiale

Am cerut conducerii Ministerului Transporturilor și companiei CFR SA să ne precizeze pe ce temei legal se stabilesc regulile de tarifare. „Valoarea acestor tarife a fost stabilită pe baza costurilor CNCF CFR SA, generate de activităţile de întreţinere, reparaţie şi gestionare a elementelor specifice prestaţiei respective“, a răspuns compania.

Citiţi varianta integrală a articolului pe site-ul revistei Capital.

Ne puteți urmări și pe Google News