Certificatul verde digital a devenit “certificat UE Covid-19”. Ce presupune schimbarea terminologiei

Certificatul verde digital a devenit “certificat UE Covid-19”. Ce presupune schimbarea terminologiei

În urma votului din Parlamentul European, de săptămâna trecută, certificatul verde digital a devenit certificat UE Covid-19. Cu alte cuvinte, de la o terminologie foarte vastă ce permitea utilizarea regulamentului la nivel european și pentru alte chestiuni medicale sau pandemii, în urma unei propuneri venite din partea grupului ECR, titlul acestui regulament s-a modificat.

Modificarea terminologiei reprezintă un câștig, deoarece, sub pretextul apărării sănătății publice, certificatul verde digital putea fi folosit și pentru alte situații medicale, ceea ce l-ar fi transformat într-un instrument totalitar - așa susține europarlamentarul român Cristian Terheș. “În versiunea inițială pe care Comisia o trimisese atât Parlamentului European, cât și Consiliului, se prevedea ca acest certificat să poată fi folosit și pentru alte situații medicale, ceea ce-l făcea un instrument de-a dreptul totalitar, unde sub orice pretext de apărare a sănătății publice Comisia Europeană putea să adopte astfel de acte delegate și să restrângă drepturi și libertăți”, a spus Cristian Terheș. 

Ce presupune votarea unui regulament european pentru români

La nivel european, mai multe documente sunt supuse voturilor reprezentanților din Parlament: rapoarte, rezoluții, directive, regulamente etc. Rapoartele prevăd o constatare a stării de fapt. Rezoluțiile au rol facultativ: se expune o opinie, însă fără a avea rol legislativ; nu prezintă obligativității în ceea ce privește statele membre ale Uniunii Europene sau instituțiile europene. Directivele europene prevăd obligația de a fi transpuse în legislația rațională într-un anumit timp după adoptarea lor. În caz contrar (dacă directivele nu sunt adoptate de către statele membre la nivelul legislației naționale), se inițiază procedura de infringement. 

Regulamentele europene însă, au aplicare directă de la nivel european la nivel statal. Astfel, nu mai este necesară conturarea unei baze legislative pentru transpunerea unei idei la nivelul legislației naționale. Este suficient regulamentul, al cărui text, în urma adoptării sale de către organele europene, devine literă de lege și în țările din Uniunea Europeană.

Ne puteți urmări și pe Google News

“Acest aspect este foarte important. În cazul directivelor, de exemplu, în cazul în care există anumite detalii (care “deranjează” - n.r.), le-ai mai putea lua din condei la nivelul legislației naționale, explicând anumite lucruri sau tranșând anumite nuanțe. În cazul regulamentelor, nu este posibil așa ceva. Ele intră în aplicare directă, fără a mai trece prin Parlamentul național. Or, aici este o problemă. Exact cum s-a întâmplat acum, s-a format o majoritate la nivelul PE care consideră că un certificat este bun: ți se impune și ție o anumită legislație la nivel național. Dacă i-ai întreba pe români, de exemplu, dacă vor să se vaccineze, majoritatea vor răspunde negativ. (...) Asta creează o problemă de legitimitate a unei astfel de reglementări europene”, a spus europarlamentarul Cristian Terheș. 

S-a propus introducerea urmăririi proactive a cetățenilor

Grupul politic Renew Europene, condus de Dacian Cioloș, a propus, în cadrul unui amendament, ca “statele membre să pună la dispoziție suficiente resurse pentru implementarea acestei reglementări, inclusiv pentru a preveni, detecta, investiga fraudele sau practicile ilicite cu privire la generarea sau folosirea acestor certificate”, spune politicianul. 

Cristian Terheș susține că, implicit, ceea ce se recomandă statelor UE este ca toți oamenii “să fie urmăriți” sub pretextul nefalsificării acestor certificate. “S-a propus ca toată lumea să fie urmărită nu reactiv, ci proactiv de către stat, sub pretextul combaterii falsificării certificatelor. Înseamnă o monitorizare în masă a populației”, a spus Terheș. 

Miza alegerilor europarlamentare

La nivelul grupurilor politice, există presiuni asupra tuturor europarlamentarilor în ideea de a vota într-o anumită direcție. “Nu te-ai conformat cu direcția respectivă, ai de suferit: nu ți se mai dă timp de vorbire, nu ți se mai dau rapoarte, nu mai ai funcție de conducere etc. Și eu am pățit acest lucru. În primul an, în Parlamentul European, mi s-a dat dreptul la cuvânt un singur minut și chiar și atunci am criticat raportul MCV pentru că e plin de greșeli. După care, nu mi s-a mai dat cuvântul până când am aderat la grupul politic în care sunt acum. Îi înțeleg însă, pe cei care poate au o altă opinie”, a spus demnitarul român. 

Reamintim că politicianul a dezvăluit, zilele trecute, că autorii celebrelor MCV-uri sunt ținuți la secret. Cristian Terheș a susținut că cei de la Comisia Europeană au refuzat să spună cine sunt persoanele care redactează acest raport.