CEC, reclamată la CNA în urma campaniei cu „Brancuși”

CEC, reclamată la CNA în urma campaniei cu „Brancuși”

„A creat o falsa confesiune a marelui artist prin mijloace electronice”, spune Asociația Proiect Urban.

Asociația Proiect Urban a reclamat la Consiliul Național al Audiovizualului spotul publicitar pentru CEC Bank în care „animarea fotografiei cu imaginea lui Constantin Brancusi prin mijloace electronice care lasă impresia unui document autentic”. Asociația spune că agentia de publicitate a creat o falsa confesiune a marelui artist prin mijloace electronice. „Publicului ii este prezentata o imagine a lui Constantin Brancusi generata, electronica, nu una reala, demers ce genereaza o inducere in eroare a publicului in ceea ce priveste veridicitatea acestui document si in ceea ce priveste identitatea reala a marelui artist”. În reclamație se ma spune și că „ideile enuntate de personajul reclamei nu apartin lui Constantin Brancusi, ci reprezinta un colaj realizat din idei disparate. Nu exista certitudinea si dovezi clare ca aceste pareri au apartinut marelui artist”.

CĂTRE,

CONSILIUL NAȚIONAL AL AUDIOVIZUALULUI București, Bd. Libertății nr.14, sector 5

Subscrisa ASOCIAŢIA PROIECT URBAN, persoană juridică română, cu sediul în Bucureşti, str. Vasile Vasilievici Stroescu, nr.12, camera 7, sector 2, înregistrată în Registrul persoanelor juridice de pe lângă Judecătoria Sectorului 2 sub nr.81/22.04.2014, cod de identificare fiscală 33235518,

Potrivit art.30 si 31 din Decizia 220/211 a Consiliului Național al Audiovizualului: “Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul la propria imagine. În sensul prezentului cod, sunt considerate a fi de interes public justificat orice probleme, fapte sau evenimente care influenţează societatea sau o comunitate, în special cu privire la: a) prevenirea sau probarea săvârşirii unei fapte cu incidenţă penală; b) protejarea sănătăţii sau siguranţei publice; c) semnalarea unor afirmaţii înşelătoare …”

Potrivit art.10 alin3 din Legea 504/2002, Legea audiovizualului: “În calitate de garant al interesului public în domeniul comunicării audiovizuale, Consiliul (n.n. Național al Audiovizualului) are obligaţia să asigure: … e) protejarea demnităţii umane, a dreptului la propria imagine şi protejarea minorilor; f) protejarea culturii şi a limbii române, a culturii şi limbilor minorităţilor naţionale; …”.

Potrivit art.5 din Legea nr.148/2000, Legea publicitatii: “Publicitatea trebuie sa fie decenta, corecta si sa fie elaborata in spiritul responsabilitatii sociale.”

Totodată, potrivit art. 6: “Se interzice publicitatea care: c) prejudiciază respectul pentru demnitatea umana si morala publica; f) aduce prejudicii imaginii, onoarei, demnitatii si vietii particulare a persoanelor;” Având în vedere prevederile legale de mai sus, dorim să vă sesizăm apariția unui spot publicitar pentru CEC Bank in care animarea fotografiei cu imaginea lui Constantin Brancusi prin mijloace electronice lasă impresia unui document autentic, a unui material documentar de arhiva (învechit prin procedee cinematografice), insa nu este deloc asa, spotul reprezentad doar o creatie a agentiei si nu document autentic. Publicului ii este prezentata o imagine a lui Constantin Brancusi generata, electronica, nu una reala, demers ce genereaza o inducere in eroare a publicului in ceea ce priveste veridicitatea acestui document si in ceea ce priveste identitatea reala a marelui artist. Agentia de publicitate a creat o falsa confesiune a marelui artist prin mijloace electronice. In urma vizionarii spotului publicitar, publicul poate ramane cu impresia ca filmul (aparent documentar) a fost realizat in anul marcat la inceputul reclamei si ca aceasta confesiune chiar a avut loc, ceea ce reprezinta o inducere in eroare si o mistificare a realitatii, deoarece acesta filmare nu a avut loc niciodata. Imaginile si animatia sunt generate in maniera computerizata. In consecinta, sunt manipulate si mistificate atat IDENTITATEA si credintele personale ale artistului Constantin Brancusi. Identitatea lui Constantin Brancusi este mistificata si prin atribuirea unei voci care nu apartine marelui sculptor, ci unui actor, vocea fiind inregistrata in prezent. Astfel, nici vocea, nici intonatia nu apartin in realitate lui Constantin Brancusi! De alfel, se pare ca nu exista inregistrari originale de arhiva care sa ateste vocea reala a marelui artist. In alta ordine de idei, observam ca agentia a generat in mod artificial si a creat miscari, ticuri, mimica lui Constantin Brancusi prin animarea acelei imagini statice, manipuland in mod evident identitatea si amprenta personala, unica a lui Constantin Brancusi. Ideile enuntate de personajul reclamei nu apartin lui Constantin Brancusi, ci reprezinta un colaj realizat din idei disparate. Nu exista certitudinea si dovezi clare ca aceste pareri au apartinut marelui artist. In consecinta, ideile enuntate de catre personajul Constantin Brancusi din spotul publicitar reprezinta numai un colaj, o creatie a departamentului de copyright a agentiei, nu un enunt AUTENTIC, ORIGINAL al creatorului. Si din acest punct de vedere publicul este indus in eroare, iar credintele intime ale sculptorului sunt distorsionate si mistificate. Neexistand un marcaj sau o atentionare asupra faptului ca personajul din imagini nu este Constantin Brancusi este generata impresia unei confesiuni a marelui creator, insa este O FALSA CONFESIUNE ce poate aduce atingere identitatii si crezurilor reale ale artistului cu privire la opera sa. In concluzie, spotul publicitar transmite publicului o imagine a unui cyborg, nu a adevaratului artist Constatin Brancusi. Avand in vedere prevederile art. 18 si 25 din Legea 148/2000, va solicitam sa analizati și să dispuneți încetarea publicității până la corectarea ei. Potrivit articolelor citate: “Autorul, realizatorul de publicitate si reprezentantul legal al mijlocului de difuzare raspund solidar cu persoana care isi face publicitate, in cazul incalcarii prevederilor prezentei legi. … Institutiile si autoritatile prevazute la art. 24 pot dispune, o data cu aplicarea sanctiunii contraventionale, urmatoarele masuri, dupa caz: a) interzicerea publicitatii, in cazul in care a fost difuzata sau urmeaza sa fie difuzata; b) incetarea publicitatii pana la data corectarii ei; c) publicarea deciziei autoritatii publice, in totalitate sau partial, si stabilirea modului in care urmeaza sa se realizeze; d) publicarea pe cheltuiala contravenientului a unuia sau mai multor anunturi rectificative, cu fixarea continutului si a modului de difuzare.”

Ne puteți urmări și pe Google News