Ce şanse are PSD cu moţiunea? Zegrean, fost judecător al CCR, a explicat totul
- Daniel Magureanu
- 21 august 2020, 16:09
Într-o intervenţie la Radio România Actualităţi, Augustin Zegrean, fost preşedinte al Curţii Constituţionale a României, a explicat ce şanse are moţiunea de cenzură a PSD în sesiunea extraordinară.
Guvernul a sesizat CCR cu privire la un conflict de natură constituţională provocat de depunerea moţiunii de cenzură de către PSD împotriva Guvernului Orban.
Tot vineri, şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă, a cerut PSD să amâne sau să programeze dezbaterea şi votul moţiunii de cenzură după pronunţarea CCR.
Ce a spus Augustin Zegrean cu privire la subiectul politic ce a generat numeroase dezbateri aprinse între social-democraţi şi liberali?
„Bună ziua, domnule Zegrean! Augustin Zegrean: Bună ziua! Realizator: Domnule Zegrean, din câte ştiu, Curtea Constituţională, în această perioadă, este în vacanţă.
Când credeţi că ar putea dezbate o sesizare de acest fel? Augustin Zegrean: Ştiu eu? Aşa ştiu, că au programată prima şedinţă de după vacanţă în 15 septembrie, deci până atunci, practic, sunt în vacanţă, dar nu este exclus nici să facă o întrerupere a vacanţei şi să vină să judece dacă consideră că este o problemă urgenţa.
Dar, la problemele cu sesizările acestea de conflict constituţional, este un termen mai special, cel puţin 30 de zile poate să dureze.
Realizator: Vroiam să vă întreb, care este diferenţa între aceste sesizări? Deci, sesizări pe o lege, acestea sunt aproape uzuale…
Dar această sesizare pe conflict, de natură constituţională, nu ştiu cum, până când se pronunţă Curtea, procedura, care este criticată, să spunem, poate continua sau trebuie întreruptă? Ce se întâmplă?
Augustin Zegrean: Nu trebuie întreruptă. Nu scrie nicăieri că trebuie întreruptă. În nicio situaţie procedura nu se mai întrerupe.
Până în 2010, cine făcea o sesizare la Curte pe o lege… dosarul se suspenda până la soluţionarea de către Curte.
Din 2010 nu se mai suspendă, că aşa a hotărât Parlamentul. Singura situaţie în care ce se suspendă este o sesizare pentru control a priori.
Deci o lege după ce este votată în Parlament, dacă se sesizează Curtea printr-un control pe Constituţie înainte de promulgare, preşedintele nu poate promulga legea respectivă până când nu se pronunţă Curtea.
Realizator: Deci asta este la legi valabil. Augustin Zegrean: Numai la legi. Aici, în situaţia aceasta, nu este un motiv de suspendare şi mai mult decât atât, Constituţia prevede că în termen de trei zile de la prezentarea moţiunii în camerele reunite, aceasta trebuie dezbătută şi votată.
Deci dacă s-ar amâna această dezbatere, până, eu ştiu, până când Curtea ar soluţiona conflictul, sigur s-ar ajunge să se spună: «Păi, staţi un pic, nu mai puteţi să votaţi, că au trecut trei zile.»
Realizator: Da, e o oarecare încurcătură, mă gândesc, domnule Zegrean.
Augustin Zegrean: Nu este nicio încurcătură. Se fac încurcături, dar soluţiile sunt clare şi cine vrea să cadă în capcane cade şi cred că asta e tot.
Se încearcă tot felul, probabil că nici cei care au făcut moţiunea nu o doresc cu adevărat şi atunci caută soluţii din acestea, care nu au nicio legătură cu Constituţia şi cu practica Curţii.
Mai mult decât atât, eu nu cred că este aici vorba de niciun conflct juridic de natură constituţională.
Curtea a stabilit, în repetate rânduri, că avem un conflict atunci când o autoritate a statului refuză să-şi îndeplinească o obligaţie care este în sarcina ei prin lege sau prin Constituţie sau când îndeplineşte o atribuţie care nu îi aparţine, intră în domeniul altei autorităţi a statului.
Or, aici, faptul că Parlamentul a depus o moţiune de cenzură nu este nicio încălcare a nici unei legi.
Deputaţii şi senatorii au dreptul să depună moţiuni de câte ori vor pentru că Guvernul este în permanenţă, de la învestire şi până la revocare, sub control parlamentar.
În sistemul nostru constituţional vedeţi că numirea Guvernului se face în urma votului de încredere acordat de Parlament.
Parlamentul poate oricând să retragă oricând acel vot de încredere. Parlamentul este în funcție și în vacanțele parlamentare, nu numai în sesiuni.
El este în funcţie de la depunerea jurământului de către parlamentari, deci de la constituirea camerelor până la expirarea mandatului.
În această perioadă pot să facă tot ce au de făcut. Nu scrie nicăieri, în nici o Constituție și în nici un regulament că în vacanță, în sesiune extraordinară nu se poate depune moţiune de cenzură.
Este o găselniţă, o invenție, care nu are legătură cu Constituția, dar se pare că și celor care au depus această moţiune le convine acest lucru.
Realizator: O să vedem. Din câte știu, chiar astăzi avea programat Partidul Social Democrat o întâlnire a conducerii, a Comitetului Politic Executiv, dacă nu mă înșel, pentru a stabili calendarul de dezbatere și vot al moțiunii.
Augustin Zegrean: Vedeţi? Şi aici sunt în eroare, pentru că nu partidul, cum eu ştiu, CEX-ul sau cum îşi zic ei trebuie să stabilească data când se dezbate moţiunea, ci birourile permanente ale celor două Camere.
Deci pot ei să stabilească orice dacă nu convocă biroul permanent al celor două Camere, al şedinţelor comune… Şi acel birou stabilește data. Stabilesc degeaba la partid.
Realizator: Da, este clar, ei stabilesc probabil ce o să propună în cadrul birourilor permanente. Mă gândesc că aceasta este formularea corectă.
Augustin Zegrean: Da, acum ei se bazează şi pe faptul că au majoritate şi acolo. Vedeţi? Este o situație atipică. De regulă, moțiunea de cenzură o depune opoziția.
Ori, ei sunt opoziție formal, pentru că în parlament ei sunt majoritari. Realizator: Da, iar Guvernul este, cum se numeşte, Guvern minoritar.
Augustin Zegrean: De aceea, în Constituţie scrie că trebuie dezbătută în trei zile moțiunea, tocmai pentru că fiind depuse de regulă de cei din opoziție, ei nu pot hotărî zilele în care să se voteze şi cum să se voteze.
Şi Constituţia a scris: în trei zile trebuie dezbătută și votată... Realizator: În ședință comună. Augustin Zegrean: Lăsăm până la toamnă.
În nici o situaţie nu poate să se amâne. Realizator: Deci este clar că moțiunea va fi dezbătută probabil, dar ce se va întâmpla, domnule Zegrean în cazul în care Curtea, să zicem, constată în, ştiu eu, septembrie, octombrie, când o să judece cauza respectivă, când o să o dezbată, constată că este un conflict de natură constituțională, să spunem?
Augustin Zegrean: Da, pe viitor nu se va mai proceda în felul acesta. Realizator: Dar actul acesta, moţiunea aceasta rămâne cu rezultatul ei.
Augustin Zegrean: Acţiunea, moţiunea rămâne. Eu am mai spus şi repet şi la radio, că probabil că unii oameni ascultă la televizor, alţii la radio, dacă nu se dezbate sau dacă se dezbate după termenul stabilit de Constituție, abia atunci poate face o contestație la Curte, pe motiv că s-a încălcat procedura, că s-a încălcat Constituția.
Astăzi, nu există motiv de sesizare la Curte sau să susţii că este un conflict. Sunt curios ce au scris acolo şi o să caut să văd ce au scris în sesizare, pentru că niciodată Curtea nu va verifica oportunitatea unei moţiuni de cenzură sau a unei legi, nu e treaba Curţii şi numai pe oportunitate pot merge şi din câte am auzit spunându-se prin public de cei de la guvernare, ei invocă mai mult motive de oportunitate, că nu e momentul să se depună o moţiune de cenzură acum.
Nu ştiu ce să zic, nu e treaba mea să spun. Eu spun şi cred că ştiu ce să spun în legătură cum trebuie făcute lucrurile din punct de vedere constituţional.
Realizator: Da, este şi, sigur, obiectul de activitate al Curții Constituționale, al cărei președinte ați fost”, se arată în transcriptul realizat de Rador.