“Nu este chiar un răspuns, este pur și simplu o mențiune despre faptul că rușii, în opinia noastră, săvârșesc o mică greșeală”, mai spune, pentru RFI, Viorel Mardare, care împreună cu echipa de la Atelierul Sergiu Prodan a creat clipul, devenit viral pe internet.

Peste 50 de oameni din șase sate din apropierea Chișinăului au participat la realizarea spotului, filmările căruia au durat patru zile. ”A fost nițel complicat să facem acest spot. Am umblat de la o casă de cultură la alta, prin sate, pentru că asta ne-am dorit cel mai mult. Oamenii din spot să fie cât mai autentici, să fie locuitori de la țară, dar și să aibă ceva calități artistice și auz muzical”, povestește regizorul Viorel Mardare. ”Filmările au durat din zori, până la apus de soare. Am avut și o filmare nocturnă, într-un ritm foarte rapid”.

Cum se procedează? Găsești o poartă frumoasă, aici aduci un porumb frumos, apoi aduci patru bătrâne frumoase din cu totul alt sat și faci filmarea. S-au consumat foarte mulți nervi, dar sper să se merite efortul. Am insistat pe ansamblurile etno-folclorice, care au unica posibilitate de a se manifesta la sărbători naționale, continuă regizorul moldovean.

Filmarea spotului a fost destul de grea, întrucât țăranii erau preocupați de lucrările agricole, iar mulți întârziau la filmări. Cu toate acestea, a ieșit ceva frumos, spune regizorul clipului. Totodată, afirmă Viorel Mardare. mesajul acestui spot este unul cam trist.”Noi adaptând imaginile de pe câmpuri, am ajuns la concluzia că Freddie Mercury, solistul formației britanice Queen a nimerit niște lucruri, realități. Subtitrările acestui spot sunt, apropo, o traducere fidelă, dar poetică a versurilor sale. De fapt, ceea ce se vede în cadru este dublat de cântarea țăranilor. Pentru niște femei de la sate, trecute de 60 de ani, muzica rock este puțin cam stresantă. Până la urmă oamenii au fost atât de înțelegători încât au acceptat provocarea asta”.

Un test pentru agricultorii moldoveni a fost și interpretarea în limba engleză a piesei Queen. Ei au făcut față, fiind ajutați de nepoți sau copii.

”Am fărâmițat textul foarte strict și fiecărui interpret i-am dat un vers concret, având la dispoziție câteva zile să-l învețe împreună cu nepoții sau copiii. Am fost mirat mult că bătrânelele trecute de 80 de ani au prins cel mai repede versurile în engleză pe care urmau să le interpreteze. Bătrânele s-au prins în luptă imediat”.

În spotul de promovare a fructelor moldovenești au fost folosite și câteva imagini cu buldozerele rusești care distrug merele moldovenești. Viorel Mardare: ”Am folosit aceste imagini pentru a-i sensibiliza pe toți, pentru că prin intermediul piesei nu poți să spui chiar totul. Folosind aceste cadre de arhivă, am accentuat într-un fel faptul că într-o parte a lumii s-au interzis fructele noastre. În plus, au și fost călcate cu buldozerele, ceea ce i-a afectat pe ai noștri”.

Autorii și-au propus ca noul clip să devină viral și în străinătate. Iată că în scurt timp, acest lucru s-a întâmplat. ”Eu am conștiința clară a faptului că despre țara noastră s-a auzit, dintr-un punct de vedere frumos și citind toate reacțiile de peste hotare, atât din Vest, cât și din Est, m-am convins că sunt  foarte bune. Eu cred că este un pas înainte pentru noi. 90 la sută din succesul acestui spot se datorează oamenilor care s-au filmat”, consideră regizorul de la Chișinău.

Întrebat despre viitoarele proiecte ce ar urma să le realizeze, Viorel Mardare a răspuns: ”Sper ca în țara noastră să apară un proiect care ar promova, pur și simplu, dragostea de țară să putem spune –  da, este viață și la noi și merge mai departe și posibil nu este chiar atât de rău totul în jur, precum ne arată pe Facebook. Noi ducem lipsă foarte mult de mesaje care ne-ar uni. Pe mine mă bucură mult faptul că acest spot ”Show must go on” a fost apreciat tare, tare mult și de rușii de la noi, care au ținut să menționeze că spotul ăsta parcă i-a făcut să se simtă și mai integrați, și mai mult să iubească țara în care trăiesc. Cred că noi avem nevoie de niște chestii la care să zâmbim sau să plângem, dar să ne arate că viața este frumoasă și țara în care trăim, la fel”.

Spotul de promovare a fructelor moldovenești este al treilea la număr și face parte din proiectul Agricultura competitivă în Moldova, finanțat de Banca Mondială. (SURSA: RFI.ro)