Ce părere au spaniolii despre România?

Ce părere au spaniolii despre România?

Prin intermediul campaniei "Hola soy rumano", prezentată de evz.ro, s-a dezbătut subiectul românilor emigraţi în Spania. Am aflat motivele plecării lor, modul în care au reuşit să se adapteze şi dificultăţile avute în raporturile cu noua societate.

Relaţia dintre cele două ţări este cu atât mai puternică cu cât una dintre cele mai mari comunităţi de români din Europa se află în Spania. În acest context se ridică şi întrebarea despre percepţia spaniolilor asupra ţării noastre. Ce gândesc, până la urmă, spaniolii despre România?

În scopul de a obţine un răspuns am discutat cu Ambasadorul Spaniei în România, Excelenţa Sa Juan Pablo García-Berdoy Cerezo şi cu alţi spanioli care trăiesc în România, ale căror interviuri vor fi prezentate mâine.

Comunitatea de spanioli din România numără aproximativ 400 de membri. Însă prezenţa acestora este resimţită, în special, în economie. Numărul total al firmelor spaniole din România a ajuns la 3.000, dintre care 2.500 au fost create în ultimii ani. În acest context, investiţiile venite din Spania ocupă un loc important în diagrama economiei naţionale.

"În mod normal, numărul spaniolilor care locuiesc permanent în România nu depăşeşte 400. Pe lângă aceştia, mai există un grup foarte mare care vine constant, dar care nu locuieşte aici. Majoritatea spaniolilor de aici este formată din ingineri sau din cei care vin în cadrul firmelor spaniole de consultanţă, în special imobiliară. Unii lucreză în instituţii financiare, alţii în fabrici din sectorul automobilelor. Domeniile în care aceştia vin sunt destul de diverse. Însă marea lor majoritate este în cadrul firmelor de consulanţă", a mai precizat Juan Pablo García-Berdoy Cerezo, Ambasadorul Spaniei în România. Întrebat despre investiţia spaniolă din România, ambasadorul Cerezo a menţionat că aceasta se poate analiza din două perspective. "Una este cea a capitalurilor subscrise directe din partea firmelor spaniole, care a ajuns la 500 milioane de euro. După aceea, vine investiţia făcută aici de companiile spaniole. După nivelul de investiţii totale din România, în ultimii ani, suntem în primii şase. Dar dacă luăm drept criteriu perioada 1989-2008, suntem pe poziţia a noua în topul investitorilor din România, membri UE".

Una dintre cauzele acestei poziţionări este legată de faptul că oameni de afaceri din Spania au participat la licitaţii mari din România, pentru privatizarea diferitelor instituţii, însă nu au reuşit să le câştige. Motiv pentru care şi imaginea investiţiilor spaniole în România este influenţată de acest aspect. "Chiar dacă numărul firmelor este mare, investiţiile noastre sunt mai modeste. Fiecare IMM din Spania care a venit aici investeşte, dar la un volum mai modest în comparaţie cu alţi investitori străini. Cu toate acestea, în ultima vreme, investiţia spaniolă a fost foarte puternică în România. Am creat 2.500 de firme în ultimii patru ani, ceea ce este extraordinar", a mai meniţionat Juan Pablo García-Berdoy Cerezo. "Românii, multiplicatori ai investiţiei spaniole" Prezenţa românilor în Spania a avut influenţă pozitivă la nivel economic. Legăturile create la nivelul celor două societăţi a inclus piaţa românească în strategia de dezvoltare a jucătorilor de pe piaţa privată spaniolă. Iar această evoluţie este vizibilă în volumul investiţiilor din ultimii ani. Întrebat despre imaginea românilor din Spania, Ambasadorul Cerezo a mai precizat că "aceasta este bună. Eu cred că, în ceea ce priveşte comunitatea românilor din Spania, ea este foarte bine integrată. Există, bine-nţeles, şi probleme, dar în general este bună. Sunt apreciaţi ca şi muncitori, mulţi sunt căsătoriţi cu cetăţeni spanioli, şi sunt in mod general bine integraţi. Iar explicaţia este foarte simplă. Avem o cultură comună şi suntem foarte apropiaţi din multe puncte de vedere. Din acest motiv cred că românii se simt bine în Spania. Vorbim despre un grup foarte mare, de peste 700.000 de persoane, iar incidentele sunt puţine. În plus, prin prezenţa lor în Spania, românii sunt şi multiplicatori ai investiţiei spaniole în România". Birocraţia, bate-o vina Referitor la comunitatea de spanioli din România, ambasadorul consideră că aceştia s-au integrat uşor în societatea românească, singurele dificultăţi fiind cele legate de birocraţie. "Cred că spaniolii care se află acum în România se simt foarte bine. Bucureşti, mai ales, este un oraş foarte vesel şi are multe posibilităţi de petrecere a timpului liber. Au multe posibilităţi culturale şi sociale, şi din acest sens se simt foarte bine. Probabil, lucrul mai diferit este legat de vreme. Până acum nu am văzut un element deosebit sau negativ din viaţa cotidiană care să-i afecteze. Doar birocraţia, care este mai complicată aici. Aceasta poate fi puţin plictisitoare pentru spanioli. Dar nu numai pentru noi este complicat, ci şi pentru români, care sunt nemulţumiţi de această situaţie. Toate documentele, actele, probleme care apar sunt greu de rezolvat. Acest aspect, consider eu, este cel mai dificil pentru spaniolii din România", a precizat ambasadorul Cerezo. Despre efectul campaniei "Hola soy rumano"

În opinia Ambasadorului Cerezo, campania iniţiată de Guvernul României, cu scopul de a contribui la îmbunătăţirea imaginii românilor din Spania, este foarte bună. "Campania însăşi a fost foarte bine făcută. Cred că s-a înţeles bine mesajul de prietenie, de apropiere, de lipsă de familiaritate între comunităţile care se află acolo. Noi avem un trecut foarte asemănător şi cred că spaniolii înţeleg bine ce înseamă migraţia. Au avut şi ei şi familia lor un trecut de migraţie. Şi în acest context este uşor de înţeles mesajul. De aceea, consider că această campanie a fost bine gândită, iar mesajul ei înţeles de spanioli", a mai precizat ambasadorul Spaniei în România.

Cele mai cunoscute companii spaniole din România: > Campofrio: produse alimentare. > La Caixa: domeniul bancar. > Bogaris: domeniul imobiliar, agricultură, energie eoliană. > FCC: domeniul construcţiilor. > ACE: domeniul industriei auto. > CIE-Matricom: domeniul industriei auto.  > Fadesa: domeniul imobiliar. > MMF: domeniul industriei auto. > Mapsa: domeniul industriei auto. > Eptisa: companie de consultanţă. > Martinsa-Fadesa: grup imobiliar. > Caucho Metal: domeniul industriei auto.  > Bamesa: domeniul industriei auto. > Riofisa: domeniul imobiliar. > Grupo Lar: dezvoltator imobiliar. > Gea-Prasa: dezvoltator imobiliar. > GTM: domeniul construcţiilor. > Gran Via: domeniul imobiliar. > BCN Logistic: domeniul imobiliar. > Hercesa: domeniul imobiliar.

CITIŢI INTERVIURILE A TREI SPANIOLI CARE TRĂIESC ÎN ROMÂNIA

VEZI ŞI: "Hola soy rumano", episodul 1

"Hola soy rumano", episodul 2

"Hola soy rumano", episodul 3

"Hola soy romano", episodul 4

"Hola soy rumano", episodul 5

"Hola soy rumano", episodul 6

"Hola soy rumano", ultimul episod  

Ne puteți urmări și pe Google News